Automobilový jezdec Marcel Tuček.

Automobilový jezdec Marcel Tuček. | foto: MAFRA

Tuček znovu na Barum Rally. Na trase jsme se řídili i podle maringotek, vzpomíná

  • 0
Když se dozví, že bezkonkurenčně vede v počtu startů na zlínské Barumce, rozesměje se. Marcel Tuček se v rally sportu pohybuje od roku 1975, kdy jako patnáctiletý kluk začal pomáhat se servisem závodních vozů. Letos absolvoval svůj 32. ročník Barum Czech Rally Zlín jako závodní jezdec.

„Za tu dobu se rally naprosto zásadně proměnila. Jsem šťastný, že jsem u toho mohl být tehdy i dnes,“ říká nad sklenicí coly. Je páteční podvečer, Tuček s navigátorem Petrem Dufkem zrovna absolvovali slavnostní start závodu a čeká je noční městská rychlostní zkouška.

„Ta je pro mě špatná,“ říká Tuček a navigátor pobaveně pokyvuje hlavou. „Když jsem byl mladý, bavilo mě jezdit v noci. V 90. letech jsem po tmě zajížděl rychlejší časy než ve dne,“ vysvětluje. Dlouhá léta tak bojoval o zařazení nočních erzet. „A pak, když už jsem začal blbě vidět, ji udělali.“

Zároveň je ale znát, že se těší. Ostatně Barumku chová v úctě. „Opravdu si jí vážím. Je to jedna z nejtěžších soutěží a vždycky byla. Celou dobu si drží vysokou laťku,“ chválí Tuček, který ve Zlíně startuje v rámci seriálu mistrovství ČR.

Nejrychlejším mužem Barum Rally byl Pech, oficiálním vítězem se stal Kopecký

Rodák z Domažlic se na ni poprvé podíval v roce 1978 jako člen týmu jezdce Lea Pavlíka. „To byla éra, kdy tady startovalo třeba sto zahraničních posádek a pětadvacet československých,“ vypráví.

Načas si pak vyzkoušel práci navigátora a v roce 1981 absolvoval první sezonu jako jezdec. Úspěšně. Z republikového přeboru postoupil na federální úroveň, která byla v té době nejvyšší možná.

Že bude závodit, věděl odmala. Dělal gymnastiku, kanoistiku a v patnácti letech si udělal licenci na závodní motorky, i když se jim nechtěl věnovat. „Jen jsem chtěl být co nejdřív u závodů,“ vysvětluje.

Marcel Tuček s Petrem Dufkem na Barum Czech Rally Zlín.

Zároveň v té době začal pomáhat v servisních zónách automobilových závodů. Profesionálním jezdcem nikdy nebyl, i když byl členem reprezentace a na kontě má řadu titulů. Několik let se mu dařilo držet se v rámci Mitropa Cupu (takzvané „malé Evropy“) v top desítce jezdců, kteří měli hrazenou účast na závodech. Tedy startovné, ubytování či mechaniky. S titulem inženýra ekonomie pracoval jako řidič, nákupčí a později založil firmu, kterou vede dodnes.

„Nádherná je Pindula“

V roce 1985 se poprvé postavil na start zlínské Barumky s vozem Škoda 120. „Tehdy jsme byli moc ‚hr‘, měli jsme nehody, poruchy. Vychutnávat jsem si Barumku začal až v roce 1989, to jsem ji jel se stotřicítkou,“ vzpomíná. Ještě předtím absolvoval i jediné dva ročníky 1986 a 1987, kdy trať vedla až na Slovensko, do okolí Topoľčan.

Revoluční rok 1989 a otevření hranic znamenalo nové možnosti. „Auta jsme si stavěli sami a najednou jsme měli možnost svézt se na zahraničních vozech,“ říká Tuček. Barum rally pak absolvoval s vozy Citroen Saxo, několika typy Nissana včetně Micry. Pak přesedlal na Mitsubishi Evo a zůstal u něj dodnes. Jen v průběhu let vystřídal vozy řady 5, 6 a 9. Na kontě má několik vítězství ve své kategorii.

Rally je můj život. Paddon o cestě z Nového Zélandu do mistrovství světa

Když má z rychlostních zkoušek vybrat jednu, která vyniká, nedaří se mu to. „Pindula byla vždy nádherná a teď, jak ji namotali, tak ještě víc. Semetín taky, ať ho jedete z kterékoli strany, jsou tam neskutečné úseky,“ přemýšlí. Do výčtu přidá i Kateřinice, které se letos mezi erzety vrátily. „Kdysi se v rámci ní zajíždělo až do Pržna, což je kouzelná část. Ta ale letos není.“

Jeho sport se za roky proměnil jak po technické, tak i organizační stránce. Vypráví o závodech ve Španělsku s 28 rychlostními zkouškami, kdy najeli i 1 200 kilometrů.

„To byla 80. léta, pak se začaly erzety zkracovat a jezdit opakovaně. Dnes se do rally ještě víc přenáší okruhový systém, což podle mě nelze,“ míní Tuček. Trať letošní Barum rally měří přes 200 kilometrů a čítá třináct rychlostních zkoušek na sedmi tratích.

Vzpomínky na 90. léta

Oč je soutěž jednodušší fyzicky, o to je náročnější na techniku a psychiku. Díky lepším autům totiž závody hodně zrychlily. „Těch kluků, kteří soutěží v rámci Evropy, dojede pět v jedné desetině. To není rallyový výsledek,“ vysvětluje. A dodává, že tlak na jezdce především v rámci evropského šampionátu je enormní. „Oni vědí, že jednou sundají nohu z pedálu a prohráli.“

Pak se vyprávění znovu stočí k devadesátkám, kdy jezdci dojeli v noci, spali dvě, tři hodiny a pokračovali. Diváci, aby nepřišli o časný start, nocovali na trávníku vedle Velkého kina. Závodníci tratě dokonale znali a přemýšleli o nich.

Automobilový závodník Marcel Tuček.

„Na jedné erzetě jsme se řídili podle maringotky, která u trati stála řadu let. Věděl jsem, že jakmile se objeví její střecha, musím točit,“ líčí Tuček. „Ještě při tréninku tam byla, jenže pak přišli komisaři, řekli, že je tam nebezpečná, a pořadatelé ji přesunuli o kus dál. A my jsme si v plné rychlosti skočili do příkopu,“ směje se.

Má v hlavě desítky míst, která potkal na tratích Barum rally. Ví, kde stávala stavba, která už není. Kde je jaká odbočka. V rámci kariéry jich ale projel mnohonásobně víc.

„Krásná místa jsme viděli. Za to jsem vděčný. A nemusíme jít daleko, každý Čech zná Aš, ale víte, že tady máme vesničku Eš? Vidíte, a já tam byl,“ rozzáří se při vzpomínce na obec s 68 obyvateli na pomezí Vysočiny a Jihočeského kraje.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž