V světě Grand Prix se šetří

  • 1
Praha, Londýn - Když Eddie Jordan, majitel stejnojmenného týmu formule 1, letěl na nedávné testy vozů do Barcelony, koupil si levnou letenku od nízkorozpočtových aerolinií a zařadil se do fronty normálních cestujících. I multimilionář, který se dřív chlubil soukromým letadlem a jachtou, v ekonomicky těžkých časech šetří. Především menší soukromé týmy propouštějí zaměstnance, omezují výdaje, snižují platy. Týká se to rovněž výdělků závodníků, jejichž přehled přineslo poslední číslo německého týdeníku Sport Bild.

Australan Mark Webber si u Jaguaru přijde přesně na desetinu toho, co vydělával jeho předchůdce, Brit Eddie Irvine. Dolů o 1,2 milionu eur v základním platu šel letos Ital Jarno Trulli u Renaultu. Jeho manažer Flavio Briatore je i šéfem týmu a vypsal větší prémie za umístění, aby jezdci zvedl motivaci, ale zároveň aby v očekávání horších výsledků ušetřil.

Briatore, italský playboy, který proslul milostnou aférou s modelkou Naomi Campbellovou, přitom vydělává z týmových principálů nejvíc - 9 milionů eur ročně. Je ovšem nutno vzít v úvahu, že mezi šéfy týmů existují dvě kategorie: zaměstnavatelé a zaměstnanci.

Zatímco Frank Williams či Ron Dennis (McLaren) týmy vlastní, nedávají si žádný pevný plat a jako majitelé vydělávají na výsledcích, mají zaměstnanci typu Briatoreho stanoven fixní příjem. Šéf průměrného týmu Renault ovšem bere paradoxně o čtyři miliony eur víc než hlava jasně nejlepšího Ferrari, kterou je sportovní ředitel Jean Todt.

Zajímavý nepoměr panuje také u týmu McLaren, kde britský jezdec David Coulthard má o milion eur méně než proslulý šéfdesignér Adrian Newey. Do platu pětinásobného mistra světa Michaela Schumachera - 45 milionů eur ročně - by se vešly gáže patnácti závodníků.

Sport Bild spočítal, že pokud Schumacher dokončí všechny závody mistrovství světa, vydělá si za jedno kolo 43 021 eur. Na konci platového žebříčku se krčí jeden ze čtyř nováčků šampionátu, Brit Justin Wilson. Ten musel týmu Minardi přinést 3,5 milionu eur od sponzorů a sám vydělá 300 000.

Navzdory snižování nákladů však zůstávají sumám kolem formule 1 astronomické rozměry. Jen za dodávku motorů na jeden závodní víkend platí menší týmy až milion eur. Ale co je to proti velkým jménům. Podle posledního čísla časopisu F1 Racing bude letošní sezona týmu Williams stát 350 milionů eur. A to se členové týmu nedávno divili, kam ty peníze jdou, když vůz při testech ukázal vážné nedostatky na podvozku.

Nové technologické centrum McLarenu přišlo na 200 milionů eur. V rozpočtu Ferrari je vyčleněno 175 milionů jen na motory a 88 milionů na testování. Po loňských bankrotech týmů Arrows a Prost však podle agentury Reuters bude příští týden na Velké ceně Austrálie nejméně polovina z deseti týmů formule 1 štíhlejší než před rokem.

Jaguar propustil sedmdesát lidí a své nové auto letos představil jen prostřednictvím internetu, než by pořádal nákladný ceremoniál. Majitel týmu Minardi Paul Stoddart nedávno nadhodil, že pokud značka přežije tuto sezonu, raději koupí auto od jiného týmu, než by draze vyvíjela vlastní vůz. Odtučňovací kúře se ve formuli 1 vyhne jen málokdo.

Patnáct jezdců formule 1, která rozjede novou sezonu za týden v Austrálii, vydělá dohromady tolik co jediný - Michael Schumacher. Šetří se však už i na platech.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž