Schumacher dosáhl na 66. pole position kariéry, čímž se v historické tabulce definitivně odpoutal od legendárního vládce kvalifikací Ayrtona Senny, který má ovšem na kontě méně velkých cen než Němec.
Od pátku nevýrazným vozům Honda přálo počasí. Odpolední slunce nad Imolou jim pomohlo vyřešit problém se zahříváním předních pneumatik. Button dokonce ohrožoval Schumachera a Barrichello si třetím časem vyjel nejlepší kvalifikační výsledek v sezoně.
Massa s druhým Ferrari se musel spokojit se čtvrtým časem. Zcela zklamaly mclareny, budou začínat ze čtvrté řady. Naopak příjemným překvapením jsou zlepšené výkony Toyoty.
No rozřešení, nakolik byly kvalifikační výkony způsobeny množstvím paliva v nádrži a nakolik skutečnou výkonností, si musíme počkat do závodu. Téměř s jistotou lze však tvrdit, že Alonso vezl více paliva než byl průměr a hondy naopak méně.
První část kvalifikace (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, šest nejpomalejších nepostupuje)
Úvodní nejrychlejší čas kvalifikace zajel Ralf Schumacher, ale brzo ho překonal výkonem 1:25,536 Nico Rosberg. Mezitím pobavil diváky smykem Albers s vozem týmu Midland.
Prvním favoritem, který si připsal měřený okruh, byl Kimi Räikkönen s McLarenem. Dosud vedoucího Rosberga překonal o více než vteřinu. Ale čtyři a půl minuty před koncem už dokončoval letmé kolo Alonso, a hladce Finův výkon překonal.
Na Alonsův čas 1:23,536 nikdo až do konce úvodní části kvalifikace nestačil. Zlepšení potvrdila Toyota - oba její jezdci se prosadili do první desítky, lepší byl opět Ralf Schumacher na třetím místě hned za Räikkönenem. Ferrari jistila postup na začátku druhé desítky.
Nepostoupili oba jezdci týmů Super Aguri a MF1-Toyota, Klien z Red Bullu a také Speed z Toro Rosso. Jeho týmový kolega Liuzzi se překvapivě vyšvihl mezi jedenáct nejrychlejších. Jen těsně uniklo vypadnutí už v první části kvalifikace Heidfeldovi z BMW, který zajel stejný čas jako Klien, ale počítač posunul dál právě jeho.
Druhá část kvalifikace (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, šest nejpomalejších nepostupuje)
V té době druhým nejrychlejším časem dne 1:23,727 zahájil prostřední úsek kvalifikace Jarno Trulli. Jen o dvě desetiny nestačil na v prvním tréninku suverénní výkon Alonsa.
Sedm minut před koncem nestačili na Trulliho Montoya ani Button, kterému se v Imole v porovnání s předchozími závody hrubě nedaří. Až Michael Schumacher Itala srazil z piedestalu a jako první v kvalifikaci se dostal pod hranici 1 minuty 23 vteřin.
Jezdci BMW se pohybovali na hraně postupové desítky, a Nick Heidfeld snahu vylepšit čas přehnal. Po smyku v zatáčce Rivazza rozbil dvě minuty před koncem vůz o bariéru, a stejně jako jako týmový kolega Villeneuve do finálové desítky nepostoupil.
Vypadli i Liuzzi, Coulthard, Rosberg a překvapivě i Fisichella. Jeho tým Renault nezvládl podle všeho jízdy takticky. Spolu s Alonsem zajeli své časy přibližně v polovině čtvrthodinovky, a pak se opět uklidili do garáže. Když se těsně před koncem zlepšili Montoya nebo Webber (který téměř zázračně poskočil ze 16. na pátou příčku), neměl už Fisichella na další letmé kolo čas.
Poslední pokus domácímu jezdci překazily žluté vlajky v místě Heidfeldovy nehody. Do finálové desítky tak postoupil Montoya, který po závadě v posledním tréninku přesedl do náhradního vozu. Potrestán posunem na startu však nebude, protože s jezdcem byl do auta přesunut i motor.
Ostatní favorité jistili postup, v čele zůstal Schumacher před Räikkönenem. Postupem do finále zaznamenal nejlepší kvalifikační výsledek od příchodu do Hondy Rubens Barrichello.
Třetí část kvalifikace (20 minut, 10 nejlepších z předchozí části, jezdci začínají s množstvím paliva pro závod)
První minuty jsme byli opět svědky nudného kroužení dokola, kdy se piloti snaží spálit co možná největší množství paliva, aby na závěrečné letmé kolo měli co možná nejlehčí auto. Zároveň však nesmí překročit limit 105 procent svého nejrychlejšího kola, protože poté by museli jet závod bez benzinu, který v tomto pomalejším kole spálili.
První konkurenceschopný čas 1:25,856 zajel deset minut před koncem Felipe Massa, ale pravý boj o pole position začal až o něco později. Jezdci už s lehčími vozy začali pomalu zajíždět do boxů, kde přezuli na nové pneumatiky.
Šest minut před koncem se do vedení prvním skutečně letmým kolem dostal Jenson Button. Výkonem 1:24,159 minuty překvapil. V čele ale nezůstal dlouho. Michael Schumacher mu nadělil víc než půl vteřiny. Jeho týmový kolega Massa se v ten samý čas příliš snažil, a krátce se projel únikovou zónou.
Později se Massa zlepšil, a stejně tak Michael Schumacher, který časem 1:22,795 vyrazil soupeřům dech. Alonso neměl šanci. Nestačil dokonce ani na hondy a druhé Ferrari Massy. Zklamal Kimi Räikkönen, který dokonce prohrál s týmovým kolegou Montoyou.
Výsledky kvalifikace Velké ceny San Marina:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 1:22,795 |
2. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 1:22,988 |
3. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 1:23,242 |
4. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 1:23,702 |
5. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 1:23,709 |
6. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | 1:23,772 |
7. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | 1:24,021 |
8. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 1:24,158 |
9. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 1:24,172 |
10. | Mark Webber | Austrálie | Williams | 1:24,795 |
11. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 1:23,771 |
12. | Jacques Villeneuve | Kanada | BMW Sauber | 1:23,887 |
13. | Nico Rosberg | Německo | Williams | 1:23,966 |
14. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 1:24,101 |
15. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 1:24,129 |
16. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | 1:24,520 |
17. | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | 1:25,410 |
18. | Scott Speed | Spojené státy americké | Toro Rosso | 1:25,437 |
19. | Tiago Monteiro | Portugalsko | Midland | 1:26,820 |
20. | Christijan Albers | Nizozemsko | Midland | 1:27,088 |
21. | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | 1:27,609 |
22. | Judži Ide | Japonsko | Super Aguri | 1:29,282 |
Závod, který startuje v neděli ve 14:00, budeme sledovat v on-line reportáži ZDE