Změní Bianchiho smrt bezpečnost závodníků ve formuli 1?

  7:36
Je to týden, co formuli 1 zasáhla smrt. Aniž se jel závod a aniž by to po 285 dnech „beznaděje“ Julese Bianchiho – po pravdě řečeno – šokovalo. Může být jeho smrt pro F1 mementem, tak jako v případě Ayrtona Senny?
POSLEDNÍ CESTA: Rakev s ostatky Julese Bianchiho je přinášena do katedrály v...

POSLEDNÍ CESTA: Rakev s ostatky Julese Bianchiho je přinášena do katedrály v Nice, kde se konalo poslední rozloučení. | foto: AP

Nejdřív statistika a fakta: Nehoda Julese Bianchiho není oficiálně považovaná za smrtelnou. To proto, že Mezinárodní automobilová federace (FIA) klasifikuje jako smrtelný karambol takový, po kterém jezdec zemře do 30 dnů. A tak v databázi FIA bude u nehody z5.října 2014 Bianchi evidován jako vážně zraněný a poslední obětí formule 1 zůstane Ayrton Senna.

Realita je jiná. Bianchi nežije, v úterý měl v Nice pohřeb. Téměř všichni piloti budou mít při zítřejším závodě v Maďarsku na helmě jeho číslo 17, většina týmů vboxech i fotografii.

Jenže Bianchiho odkaz by měl být silnější. Měl by být mementem, že F1 je pořád nebezpečný sport, byť se za posledních 20 let – po Sennově tragédii v Imole – zásadně proměnila.

Je F1 bezpečná?

Dokonce tak, až Bernie Ecclestone – muž, který dlouho vládne formuli 1 a který zažil časy, kdy smrt byla „běžnou“ součástí závodů – poněkud kacířsky řekne: „Pokud byste si museli zvolit, v čem máte v dnešní době havarovat, vybrali byste si formuli 1, protože je pravděpodobně nejbezpečnější v historii.“

Na což na dálku odpoví David Coulthard, vítěz 13 Velkých cen, který praví: „Formule 1 je o posouvání hranic lidských možností, a tak tu hrozba tragédie vždycky byla, je a bude.“

Bianchi zažil při nehodě přetížení 254 G!

Německý magazín Auto Moto und Sport tento týden zveřejnil podrobnosti o Bianchiho nehodě, kde tvrdí, že jezdec ztratil kontrolu nad vozem v rychlosti 213 km/h a o 2,61 vteřin později narazil ve 126 km/h pod úhlem 55 stupňů do jeřábu. Senzory měřící přetížení mu vdobě nejsilnějšího nárazu vypadly, a tak odborníci z FIA přes simulaci spočítali, že na hlavu působilo maximální přetížení 254 G (!), což je stejné, jako byste pustili na zem auto ze 48 metrů. Zázrakem tedy bylo už to, že i po nehodě zůstal naživu. Byť jen 285 dní.

Je pravda, že se vozy F1 skutečně staly poměrně pevným brněním, vždyť za posledních 30 let změnila FIA požadavky na jejich bezpečnost 23krát. A především po Sennově nehodě se zapracovalo na tzv. monokoku, ve kterém pilot sedí akterý jen tak něco nezničí.

Tvoří ho 12 vrstev tkaniny, jež je upředena z uhlíkových vláken, která jsou pětkrát tenčí než lidský vlas, zároveň dvakrát pevnější než ocel. Na určených místech se mezi tyto vrstvy vkládají hliníkové plástve azylon, jenž se používá při výrobě neprůstřelných vest. A tak zatímco při nehodě se obvykle rozletí úlomky z přední i zadní části formule do všech stran, místo, ve kterém sedí jezdec, zůstane neporušeno.

Výrazně se změnily i únikové zóny, a tak dnes jen výjimečně končí auta „sešrotovaná“ na svodidlech. Naopak se chybující piloti často bez škrábnutí vrací na trať.

Nic z toho Bianchimu nepomohlo. Jeho nehoda patří do kategorie nepředvídatelných. „Často je to tak, že některé nehody se nejdřív musí stát, abychom se před nimi mohli bránit. A Bianchi je toho nejlepší příklad. Takový scénář předtím nikoho nenapadl, proto bylo důležité, abychom nehodu prozkoumali do posledního detailu. Do žádné analýzy jsme neinvestovali tolik času a úsilí,“ řekl pro Auto Moto und Sport šéf bezpečnostní komise FIA Peter Wright.

Nepomohl by ani tank

Vyšetřování ukázalo, že viníkem nehody byl sám Bianchi, který pod dvojitými žlutými vlajkami, jež značí vážné nebezpečí na trati a to, že se zde pohybují lidé, jel rychle a následně narazil do sedmitunového jeřábu. „Když vletíte do takového stroje, měli byste problémy, i kdybyste seděli v tanku. Ten jeřáb tam neměl co dělat,“ ví Ecclestone.

Někteří odborníci, třeba jako čtyřnásobný mistr světa Alain Prost, viní FIA, že v Japonsku v děsivém počasí reagovala pomalu. Že závod měla dřív zastavit, že jeřáb neměl být u trati. „Vím, že vyšetřování ukázalo něco jiného a je to pro mě pobuřující.“

Rozporuplné diskuse či teorie spiknutí tu byly, jsou a budou podobně jako před 21 lety v případě Ayrtona Senny.

Tehdy dokonce existovalo mnohem víc racionálních důvodů, proč Velkou cenu San Marina nejet. Iproto následovala celá řada změn, které proměnily F1 v bezpečnější záležitost. A (z)mění se i teď.

Už před sezonou se posílila oblast kokpitů jednotlivých monopostů, zavedlo se pravidlo o „virtuálním safety car“, které by bývalo bylo použito právě v Japonsku. To nařizuje jezdcům jet obdobnou rychlostí, jako kdyby na trati kroužilo klasické safety car (rychlost se jim ukazuje na displeji volantu), mají rovněž zakázáno předjíždět.

Jezdci jsou ještě pod větší kontrolou. Už teď mají v uších senzory, které měří, jakého dosahují přetížení, brzy by čidla měla být i na dalších částech těla.

F1 a uzavřené kokpity

Znovu se na scéně objevilo téma uzavřených kokpitů, které by chránily momentálně nejzranitelnější část pilotů, hlavu. Existují surrealistické návrhy uzavřených vozů itěch reálnějších, vždyť se „stíhačkovými“ kokpity se závodí třeba vLe Mans. Zastánci tradiční F1 je však odmítají, protože by prý narušily její DNA.

Jenže zatímco před pěti sedmi lety byly tyto kokpity vážně spíš sci-fi představou, teď už je diskuse racionálnější. Zvlášť když při letošním závodě v Rakousku „přistál“ Fernando Alonso na voze Kimiho Räikkönena, či když při pátečním tréninku na Velkou cenu Maďarska obrátil Sergio Pérez monopost hlavou dolů.

„Díky otevřeným kokpitům je F1 výjimečná, jenže už máme dost důvodů k tomu, abychom se zamysleli, jestli to nezměnit,“ tvrdí Sebastian Vettel, čtyřnásobný mistr světa.

Ten úřadující, Lewis Hamilton, je rovněž pro. „Před měsícem jsem viděl několik obrázků uzavřeného McLarenu a vypadalo to super. Nevím, jestli by to pomohlo, ale umím si představit, že jednoho dne změna přijde. A já nejsem proti změnám, když jsou ku prospěchu bezpečnosti. Rozhodně bychom nepřišli o faktor zábavy.“

Na druhou stranu je nutné říct, že podle simulací z Bianchiho nehody, jejíž výsledky zveřejnil Auto Moto und Sport, by ani střecha Bianchimu nepomohla. Náraz by byl stejný, jen by „katem“ nebyl jeřáb, nýbrž samotná střecha.

Přesto je teď F1 na rozcestí. Zachovat otevřené monoposty, nebo z nich udělat uzavřené vozy? A rozhodne se pro ně sama, nebo ji „donutí“ až další Bianchi, Senna... 

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

27. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:1. Oceláři odvrátili konec, finále rozhodne až sedmý zápas

26. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  21:40

Drama pokračuje. Hokejová extraliga ani po šesti finálových duelech nezná letošního mistra, neboť...

Sparta uhájila náskok, v šestce zůstalo Slovácko, Karviná se vyšvihla ze dna

28. dubna 2024  14:21,  aktualizováno  16:57

Sparta v závěrečném kole základní části fotbalové ligy suverénně vyhrála v Olomouci (4:1) a před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

Extraligové přestupy: Ondřej Kovařčík míří do Motoru. Kometa přivedla Říčku

1. května 2024  7:57,  aktualizováno  9:35

Aktualizujeme Sotva opadly emoce po napínavé finálové sérii, extraligové kluby už směřují veškerou pozornost k...

Maxey odvrátil v NBA vyřazení Philadelphie, v sérii se udrželo i Milwaukee

1. května 2024  9:03

Basketbalisté Philadelphie zvítězili v hale newyorských Knicks 112:106 po prodloužení a snížili...

Čada a Prostějov jako Bonnie a Clyde. Nerozlučné spojení bude pokračovat

1. května 2024  8:57

Před rokem v rozhovoru pro iDNES.cz říkal: „Už nechci trávit Vánoce na hale. Chci moct odjet si na...

Kovařčík podepsal s Motorem tříletou smlouvu, přichází i statný bek z první ligy

1. května 2024  8:55

Dres hokejistů Českých Budějovic bude od nové sezony oblékat reprezentační útočník Ondřej Kovařčík....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...