Sobota 18. září 2021, svátek má Kryštof
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 18. září 2021 Kryštof

Zdražovat měla Praha postupně, teď to bude bolet, říká expert o jízdném

  20:00
Městské hromadné dopravě v Praze chybí kvůli pandemii platící cestující, takže vedení města diskutuje o zdražení jízdného. Podle odborníka z městské organizace Ropid však mělo zdražování přijít už dříve. „Pokud se něco dvacet let nezdražuje o málo, je jakákoliv zásadnější změna bolestivá,“ říká náměstek ředitele Martin Šubrt.

Náměstek ředitele organizace ROPID pro městskou dopravu a marketing Martin Šubrt. | foto: ROPID

Městská hromadná doprava stála Prahu loni 21 miliard, z toho 17 miliard zadotovalo hlavní město. Jak se do tohoto financování promítne pandemie a nedostatek turistů? Stojí financování pražské MHD na zahraničních návštěvnících? 
Pražská MHD určitě nestojí na turistech ve smyslu, že by ji financovali nějakým nadpolovičním číslem. Nicméně jejich příspěvek je tak významný, že když zmizí, tak se samozřejmě zvýší nutnost dotace.  

Na blogu iDNES.cz jste napsal, že před dvaceti lety bylo roční jízdné o sto padesát korun dražší než dnes. Jak jsme k takovému nepoměru došli? 
Strategie politické reprezentace v posledních letech byla jasná ve smyslu, že se Pražanům nebude zdražovat. Praha dosud měla příjmy na velice dobré úrovni, takže si to mohla dovolit. Rozhodnutí o pokračování či nepokračování v této strategii je tedy nyní opět na bedrech volených zástupců. Ropid ani dopravní podnik nemohou zdražit ani zlevnit jízdné.

Návrh nové ceny jízdenky je sice vysoký, ale v Bratislavě stojí nejlevnější v přepočtu sedm tisíc. V analýze Ropidu pro hlavní město byla dokonce zmíněna i cena osm tisíc korun. Kolik by tedy byla ideální částka, aby dotace města nemusely být tak vysoké?
V roce 2000 byla cena roční jízdenky 3 800 korun - dnes stojí 3 650. Pokud bychom vzali v úvahu pouze nárůst inflace, byla by výše ceny roční jízdenky nyní okolo 6 100 korun. Pokud do toho započítáme i nárůst počtu spojů a ujetých kilometrů, ta částka by přesáhla oněch osm tisíc.

Spíše pro představu jsme spočítali, že kdyby cestující měli pokrýt veškeré náklady na hromadnou dopravu, tak by roční jízdenka měla stát až 18 tisíc korun, přičemž v podobném poměru by musely zdražit i ostatní jízdenky. Pokud by dopravu měli pokrýt jenom roční kupony, ze kterých je dnes 1,5 miliardy, tak by se cena blížila ke čtyřiceti tisícům. To je samozřejmě absurdní částka, která především ukazuje, jak relativně nízké příjmy z ročních kupónů nyní jsou.

Kupon na MHD chceme zdražovat o 365 korun ročně, řekl radní Adam Scheinherr v Rozstřelu

Dovedete si představit, že by lidé teď takovou částku za jízdenku dali?
Pokud se bavíme o diskutované částce na úrovni 5 500 korun ročně, je největší problém v té nutnosti skokově zdražit. Například České dráhy každý rok přidají korunu dvě na kilometr a vlastně si toho nikdo moc nevšimne. My jsme se „zafixovali“ v tom roce 2000. Pak sice ceny mírně rostly, ale růst se zastavil v roce 2010 a následně došlo v roce 2015 opět k poklesu doprovázeném zvýšením slev pro některé skupiny. Pokud se něco dvacet let nezdražuje o málo, je následně jakákoliv zásadnější změna bolestivá pro každého, kdo si jízdenku kupuje.

Zdražovat budou tedy jen roční, nebo i jiné jízdenky?
To je složité. Zatím není elementární shoda politické reprezentace, zda vůbec ke zdražení dojde. A pokud dojde, tak samozřejmě ceně roční jízdenky, která je základní, musí odpovídat i ty jízdenky kratší.

Nebyl by možný kompromis, jaký například funguje v Brně, kde si cestující platí roční jízdenku, ale platí si ji měsíčními poplatky? 
My jsme vlastně úplně stejnou věc městu již předkládali. Naše úvaha byla, že bychom zkusili úplně opustit filosofii ročních, pololetních a čtvrtletních jízdenek, a že bychom se zaměřili jen na tu měsíční. Dlouho se v Praze mluvilo o možnosti koupit roční jízdenku na splátky, ale k tomu by dopravní podnik potřeboval mít bankovní licenci. My jsme přišli s konceptem, který je možná podobný Brnu, nebo třeba internetovým službám typu Netflix.

Jak by to fungovalo?
Cestující by platili pouze 500 korun měsíčně. Což je o padesát korun méně, než je aktuální cena měsíčního jízdného. Nicméně dvanáctkrát pět set je šest tisíc, což by bylo u roční nějaké navýšení. Cestující by měli možnost, kdyby například jeli v létě na delší dovolenou, jeden měsíc čerpat, takže by si mohli pětistovku ulevit. A pokud by platili každý měsíc celých 12 měsíců, systém by jim třeba jednu až dvě měsíční platby na účet za věrnost vrátil. Dva měsíce by měl jakoby zdarma a tím pádem by měla ta roční jízdenka cenu pět tisíc. Je třeba ovšem dodat, že i toto je jen principiální návrh, jeden z mnoha. (Návrh po vzniku rozhovoru zveřejnil i náměstek pro dopravu Adam Scheinherr z Prahy sobě, podle něj by cena mohla být ještě nižší, čtete zde.)

Přesunu lidí do aut se v případě skokového zdražení nebojíte?
Citlivé zdražení by k odlivu cestujících nevedlo. Myslím, že většinu lidí, kteří MHD chtějí cestovat a nemají k tomu vysloveně odpor, už máme. Kdyby individuální doprava vzrostla, tak to bohužel povede k větším kolonám v ulicích. V komunikační síti už úplně není prostor pro zásadní nárůst aut. Vyšší cena jízdného nemusí mít vliv na počet cestujících v hromadné dopravě. Argumentem mohou být počty cestujících v autobusech a vlacích na dojezdu do Prahy. Přestože zde za čtyři pásma PID (ekvivalent území Prahy) zaplatí přes devět tisíc korun za rok, roste počet přepravených osob nejrychleji v republice. Jen ve vlacích o 40 procent za posledních pět let.

Kolik se na jízdném vybralo v loňském roce? Bude výpadek příjmů kvůli pandemii zásadní?
Z ročních kuponů se získá zhruba 1,5 miliardy korun. Loňské tržby v roce 2019 byly asi 4,3 miliardy korun a teď, když nejsou turisté, se odhaduje propad 1,7 miliardy korun. Především ubyli všichni, kteří jezdí na jednotlivé jízdné, nejen turisté. Očekáváme, že původní počty cestujících budou MHD opět využívat nejdříve za dva až tři roky, takže úbytek tržeb se nebude týkat jen letošního roku.

Jedna věc je peníze získat, ale druhá je uspořit. Jsou na stole nějaké úsporné scénáře?
Zadání, že bychom měli realizovat nějaká zásadní omezení, zatím nemáme. V souvislosti s aktuální situací je už ale například výrazně omezená linka 119 na letiště a nejezdí ani nostalgická tramvajová linka číslo 23. Vzhledem ke klidnějšímu večernímu životu došlo i k prodloužení intervalů večerních spojů mezi 21. a 22. hodinou, o víkendech také nejsou posilovány noční spoje. Na základě doporučení WHO a dopravců na celém světě ale trvale hromadná doprava nabízí větší kapacitu, než by odpovídalo aktuální poptávce, aby lidé nejezdili namačkaní. Když v březnu nejezdilo 85 procent cestujících, spoje byly omezené jen o zhruba třicet procent. Hodně se diskutuje i o případném omezení minibusových linek, ale městské části je berou většinou jako přidanou hodnotu pro své občany a tudíž zásahy do jejich provozu nevidí příliš rády.

Jak rychle se dokážete vrátit k pandemickým jízdním řádům? Často jsou nařízeny ze dne na den. 
Když ta situace přišla poprvé, bylo nutné poměrně rychle přejít z plných jízdních řádů na poloprázdninové a nakonec i prázdninové. Pokud je podobně bleskový požadavek, tak to do týdne zvládneme, nicméně pro zodpovědnou přípravu nějaké podoby provozu jsou potřeba tři týdny až dva měsíce, podle rozsahu vyžadovaných úprav. Proto se snažíme budoucí vývoj predikovat a i s ohledem na harmonogram výluk potřebné změny implementovat termínově společně.

Kupon na MHD chceme zdražovat o 365 korun ročně, vysvětlil pražský radní:

Parlamentní volby v roce 2021 se konají ve dvou dnech, v pátek 8. října od 14 do 22 hodin a v sobotu 9. října od 8 do 14 hodin. Ve volbách vybíráme dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Krajští lídři - Praha: Jana Maláčová, Marta Semelová, Jana Bobošíková, Patrik Nacher, Josef Nerušil, Zuzana Majerová Zahradníková, Jiří Hynek, Markéta Pekarová Adamová, Olga Richterová. Střední Čechy: Jan Hamáček, Stanislav Grospič, Jana Volfová, Karel Havlíček,  Radek Rozvoral, Radomil Bábek, Tomáš Sochr, Jan Skopeček, Vít Rakušan

  • Nejčtenější

Škola si poradila s mamataxi, ráno zakázala autům vjezd do ulice

Stále více rodičů vozí děti do školy a jejich auta ucpávají okolí a ohrožují ty, kdo jdou pěšky. Dočasný projekt Školní...

V Praze začala výstavba nové čtvrti, čekalo se na ni přes deset let

Na Rohanském ostrově na pravém břehu Vltavy ve středu odstartovala výstavba nové čtvrti. Developer Sekyra Group zde...

První školu v Praze zcela zavřeli kvůli covidu, nakažené jsou děti i učitelé

Kvůli zvýšenému počtu nakažených koronavirem byla zavřena ZŠ Chmelnice v Praze 3. Žáci budou mít následujících deset...

Slavia - U. Berlín 3:1, oslabení hosté sahali po bodu, rozhodli náhradníci

Proti oslabenému soupeři si koledovali o ztrátu, v závěru zápasu se ale fotbalisté Slavie přeci jen znovu dostali do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plzeň - Sparta 3:2, hosté jen snižovali, třetí gól dal nádherně Sýkora

Sparťanští fotbalisté v prvním těžkém ligovém testu sezony propadli. Ve šlágru 7. kola Fortuna ligy podlehli v Plzni...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

Třikrát mu zakázali řídit. Zdrogovaný řidič ujížděl policistům v Praze

Krátce po půlnoci na čtvrtek pronásledovali pražští policisté auto, které řídil muž se třemi zákazy řízení a pod vlivem...

Děti měly na škole v přírodě zažívací potíže, jedenáct skončilo v nemocnici

Jedenácti dětem na škole v přírodě v rekreačním středisku na Příbramsku se ve čtvrtek večer udělalo špatně. Na místo...

Společnost JCDecaux byla pravomocně odsouzena za korupci, zaplatí pokutu

Někdejší místostarosta Prahy 1 Michal Valenta (ODS), firma JCDecaux i její technický ředitel Tomáš Tenzer musí každý...

Pražské ostrovy. Známá místa, která vás překvapí svou historií

Premium Víte, kde se uskutečnil první všesokolský slet? Kam chodila ráda tancovat Božena Němcová a že i Praha měla své Benátky?...

Gabriela Soukalová je poprvé maminkou, narodila se jí holčička

Bývalá biatlonistka Gabriela Soukalová (31) se stala maminkou. S partnerem Milošem Kadeřábkem přivítala moderátorka na...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Žena nemá žádné kamarádky, aby nesváděla svou postavou jejich partnery

Sedmadvacetiletá Moriah Millsová z Georgie se živí jako modelka a na své křivky je velmi hrdá. Nepodstoupila údajně...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...