Říčanským už s kamiony došla trpělivost, nově tu proto instalovali 26 dopravních značek, které průjezd kamionů nad 12 tun zakazují. Omezení platí pro silnice II. a III. tříd.
A strážníci tam dnes po odhalení nových značek začali okamžitě zastavovat řidiče.
Prvním z provinilců byl slovenský šofér, který měl namířeno do Kozojed. Strážníci ho zatím nepokutovali. Kamion se musel na dalším kruhovém objezdu otočit, jet zpátky k D1 a pokračovat přes Prahu.
„V prvních dnech budeme vjezdy řešit napomenutím, v následujícím týdnu ale zpřísníme a tam může být pokuta až do dvou tisíc korun na místě,“ řekl na místě velitel městské policie v Říčanech Václav Řezáč
Opatření platí na silnicích druhé a třetí třídy a dotklo se dopravců, kteří nemají v katastrálních územích města Říčany sídlo firmy, vykládku či nakládku a jejichž řidiči si Říčanskem krátí cestu kvůli nedostavěnému Pražskému okruhu.
Obětí obchvatu už nebudeme
Přes Říčany a další města v okolí si denně zkracují cestu mezi dálnicemi D1 a D11 tisíce kamionů. Pro cestování využívají krajskou silnici druhé třídy nesoucí číslo 101, která v několika úsečích prochází i těsně kolem rodinných domů.
„Už teď je vidět, že kamionů ubylo,“ komentoval ještě dnes ráno aktuální dopravní situaci starosta Říčan Vladimír Kořen (Klidné město). Zákaz přímo nezahrnuje ulici Černokostelecká, která je silnicí první třídy, ale platí pro frekventovaný přivaděč k dálnici D1.
„Trpělivě jsme čekali, jenže z Prahy přicházejí rozporuplné a nebezpečné signály. Část politiků bojkotuje nejkratší možnou trasu Pražského okruhu mezi Říčany a Běchovicemi a vlastně tím přímo i nepřímo ubližují desítkám tisíc lidí na Spořilově nebo u nás v Říčanech. Kamiony mezi rodinnými domy, děti proplétající se mezi velkými náklaďáky, každodenní zácpy, takový obraz už nechceme,“ dodal Kořen.
Silnici ničí přetížené kamiony
Hlavní silnice v Říčanech mají velmi vyspělé systémy dopravního monitoringu. Je zde několik zařízení úsekového měření rychlosti a třeba nově instalované vysokorychlostní váhy. Vše dává 24 hodinový přehled o pohybu vozidel na těchto úsecích.
„Díky čerstvě instalovaným vahám víme, že takřka čtvrtina nákladních aut je navíc přetížená. Ani se nedivím, že silnice na Říčansku jsou jedny z nejhorších v republice,“ popisuje stav radní David Michalička (Klidné město) a dodává, že se váhy brzy objeví i na silnici I/2 Černokostelecká.
Značky zakazující nákladní automobily nad 12 tun jsou rozmístěné i v mnoha dalších obcích na Říčansku, jejich starostové ve spolupráci s městem Říčany dali dohromady projekt rozšíření monitorovacího systému i do těchto obcí.
V souvislosti s nákladní a automobilovou dopravou podepsalo začátkem října jedenáct obcí a tři pražské městské části memorandum požadující co možná nejrychlejší dostavbu Pražského okruhu, zejména tedy jeho jihovýchodní části mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Razantně odmítají jakékoliv další úvahy o alternativních trasách okruhu a chtějí, aby jeho výstavba začala nejpozději v roce 2020.
U jihovýchodní části Pražského okruhu nyní probíhá závěrečná fáze procesu EIA (posuzování vlivu na životní prostředí). ŘSD předpokládá zahájení dopravně stavebních prací v prvním čtvrtletí příštího roku, v případě zdárného dokončení EIA a dalších povolení.
Silnice 101 (označena na mapě) spojuje Říčany s dálnicí D1. Od 13. listopadu je pro průjezd kamionů zapovězena.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz