„V době údajné exkluzivity, kterou Rencar měl na základě neplatné smlouvy, jsme dostávali pouhou třetinu toho, co nám v současnosti přináší pronájem reklamních ploch legálně vysoutěžených v otevřených tendrech, do kterých se měl možnost přihlásit každý subjekt,“ uvedl mluvčí Dopravního podniku Daniel Šabík. Nynější výnosy přitom pocházejí jen ze třetiny reklamních ploch. „Tímto přístupem nejen maximalizujeme výnosy z pronájmu našeho majetku, ale současně se nám daří potlačovat reklamní smog v pražské MHD,“ dodal.
Výnosy se podle městského podniku od roku 2016 zvyšují, proto je i loňská částka oproti roku 2019 vyšší. „Platnost některých smluv, které jsme předtím vysoutěžili, začala až v průběhu roku 2019. U některých nosičů to byly pak z roku 2019 jen dva měsíce, u jiných šest měsíců atd.,“ sdělil.
Městský soud v Praze rozhodl ve věci smlouvy Dopravního podniku Praha s Rencar |
Smlouvu s firmou Rencar DPP vypověděl v roce 2016 a označil ji za nevýhodnou a od počátku neplatnou, což firma odmítla. Následoval soudní spor, ve kterém Obvodní soud pro Prahu 9 předloni dal podniku zapravdu. Městský soud v Praze pak věc loni vrátil nižší instanci, protože i když se senát v zásadě ztotožnil s jeho rozhodnutím, původní rozsudek podle něj byl v jednom bodu nejasný a chyběly k němu podklady. Podle DPP to na věci nic nemění. O platnosti smlouvy se nicméně nadále vede soud. Nové projednání věci se zatím neuskutečnilo, JCDecaux mezitím kvůli sporu zahájila s českým státem mezinárodní arbitráž.
Firma Rencar podle informací DPP provozovala v pražské MHD asi 130 000 reklamních ploch, byly například v metru, na tramvajích a na autobusech. Podle podniku za ně ročně platila asi 50 milionů korun. Původně měl kontrakt platit do roku 2031, podnik po jeho vypovězení začal pořádat tendry na menší balíky reklamních ploch.
Vlastnictví Rencaru, který v roce 1990 založil samotný DPP, se v roce 2001 přesunulo ke skupině JCDecaux. Nyní má podnik ve firmě jen menšinový podíl. JCDecaux má také smlouvu s magistrátem na provoz přístřešků MHD, která skončí v polovině letošního roku. Vedení metropole se rozhodlo ji neprodloužit a stovky přístřešků, které firma vlastní, postupně nahradit vlastními.
Rencar a dopravní podnikRencar podepsal smlouvu s dopravním podnikem v roce 1997. Má celkem devět dodatků a končit by měla v roce 2031.
|
Reakce společnosti RENCARZ veřejně dostupných informací (zejména smluv zveřejněných v registru smluv) a dat, která má společnost RENCAR k dispozici, vyplývá, že loňský výnos společnosti DPP z pronájmu reklamních ploch se oproti částce, kterou získával do roku 2016 na základě smlouvy se společností RENCAR, zvýšil o 36 %. Není tedy pravdivé tvrzení tiskového mluvčího DPP o tom, že loňský výnos z pronájmu reklamních ploch je trojnásobný oproti částce, kterou podnik získával do roku 2016 od společnosti RENCAR. Pravidelné roční výnosy DPP od společnosti RENCAR se do roku 2016 pohybovaly v částce okolo 80 mil. Kč, nikoli 50 mil. Kč, jak nesprávně informoval mluvčí DPP. Nyní dosahují výnosy DPP z pronájmu téhož majetku DPP okolo 112 mil. Kč, přičemž však v částce cca 13 mil. Kč se na těchto výnosech podílela společnost RENCAR. Na výnosech DPP z pronájmu reklamních ploch se významně podílí též výnos z pronájmu ploch pro umístění reklamních CLV vitrín v metru. Tyto plochy však společnost RENCAR nikdy neprovozovala. Uvedené reklamní plochy provozovala až do roku 2019 (kdy dané plochy převzala společnost BigBoard Praha, a.s.) společnost euroAWK s.r.o., která za pronájem daných reklamních ploch platila DPP ročně částku okolo 11 mil. Kč. Nyní získává DPP z pronájmu stejných reklamních ploch cca 46 mil. Kč. Významný nárůst výnosů DPP ve srovnání let 2016 a 2020 je tedy dán především ukončením spolupráce s euroAWK, nikoli ukončením spolupráce se společností RENCAR, jak nesprávně prezentuje DPP. V kontextu výše uvedeného je pak zřejmé, že společnost RENCAR ve skutečnosti exkluzivní postavení při užívání reklamních ploch na majetku DPP neměla, neboť významnou část reklamních ploch na majetku DPP (CLV vitríny v metru) obhospodařovala až do roku 2019 – ke škodě DPP – společnost euroAWK. Nepravdivé je i prezentované tvrzení tiskového mluvčího DPP o tom, že nynější výnosy DPP pocházejí pouze z třetiny reklamních ploch. Skutečnost je taková, že počet/rozsah reklamních ploch na majetku DPP je ve srovnání let 2016 a 2020 více méně stále stejný; celkový počet reklamních ploch sice v průběhu let kolísá, nicméně jedná se o jednotky procent. |