Na zimu v tramvaji si stěžujte řidiči, ideální teplota je 14 až 17 stupňů

  20:00
Cestující s poklesem teplot častěji hudrují na vytápění vozidel MHD. V tramvajích bývá chladno, v autobusech se lidé v kabátech spíš potí. Stížnosti řeší pražský magistrát i dopravce. Příkaz zatopit dispečink vydává, když je venku pět stupňů a méně, řidičům autobusů v tom ale nic nebrání, ani když je tepleji.

Ilustrační snímek | foto: Dopravní podnik hl. města Prahy

„Využíváme tramvaje na dlouhé vzdálenosti a je velmi nepříjemné, když je uvnitř zima. Dřevěné sedačky v nových tramvajích studí, čalouněné alespoň trochu chladno kompenzují. Už několikrát jsme raději použili auto,“ postěžoval si za celou rodinu na webu magistrátu například Jiří Rumpol.

Ne každý hned kvůli komfortu v MHD píše dopravnímu podniku. Za uplynulého čtvrt roku řešil pět takových podnětů, všechny se týkaly autobusů.

Pravidla topení v pražské MHD

Ve vozidlech se dle stanovených pravidel topí, pokud teplota klesne pod 5 stupňů Celsia.

Ve starších typech tramvají jsou k dispozici dva stupně vytápění, které řidič ovládá ručně pomocí přepínače. U nových typů tramvají je ventilace a topení ovládané automaticky. Nové tramvaje umí měřit venkovní teplotu a automaticky regulují teplotu uvnitř vozidla dle pevně nastavených parametrů. V interiéru vozu je udržována teplota mezi 14 a 17°C.

V autobusech vyhlašuje povinnost topit dle aktuální předpovědi počasí také vedoucí směny dispečinku. Při teplotách nad pět stupňů závisí vytápění interiéru na rozhodnutí řidiče.

„Tři cestující si stěžovali na příliš vysoké teploty a dva na příliš nízké. Vhledem k tomuto téměř vyrovnanému podílu lze usuzovat, že současná pravidla jsou uspokojivá,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Jak mají nastavit topení, přikazuje řidičům tramvají dispečink podle toho, kolik stupňů je daný den ve tři hodiny ráno. Pokud se teplota drží mezi nulou a pěti stupni, volí mírnější ze dvou stanovených variant. Když mrzne, nařídí zatopit víc.

„Dispečink příkaz o povinném minimálním vytápění nařídí výpravnám vozoven. Je-li nutné v průběhu provozního dne změnit variantu vytápění, vydá příkaz centrálně pro všechna vozidla na trati. Řidič ale může začít ve voze temperovat i nad rámec příkazu k zahájení vytápění,“ objasnil mluvčí.

Autobusáci na pokles teploty pod pět stupňů a následný pokyn dispečera čekat nemusí a je jen na jejich vlastním uvážení, zda zatopí i bez pokynu a jak moc.

I přesto, že většinou jen plní příkazy shora, si podle pražského radního pro dopravu Petra Dolínka cestující mohou řidičům stěžovat v případě, kdy se uvnitř starší tramvaje typu T3 nebo T6A5 klepou zimou či „rozpouštějí“ horkem.

„Řidič musí mít dveře od kabiny zavřené, tudíž nedokáže za jízdy definovat, jaká teplota panuje v salonu vozu. Systémy řízení teploty v kabině a zbytku vozu jsou nezávislé. Informaci od cestujícího musí prověřit a případně sjednat nápravu. Dispečink v případě technické poruchy pošle údržbu či vymění vlak,“ vysvětlil Dolínek.

Starší tramvaje mají pouze dva stupně vytápění, které řidič ovládá ručně pomocí přepínače. Dva nejnovější typy 14T a 15T umí měřit venkovní teplotu a mají „chytrou ventilaci“, která v interiéru vozu udržuje teplotu mezi 14 a 17 stupni, což jsou hodnoty dané normou pro tepelnou pohodu v drážních vozidlech.

„Tepelná pohoda je subjektivní“

Provoz tramvajových linek stojí každoročně zhruba 350 milionů korun, z toho asi desetina jsou právě náklady na topení. Autobusy vytápí teplovodní topení, které primárně využívá odpadní teplo z chlazení motoru. Náklady a spotřeba nafty tak rostou až tehdy, kdy je kvůli velkým mrazům nutné zapnout i předehřívač.

Značný vliv na vnitřní teplotu má frekvence otevírání dveří. „Proto DPP nakupuje od roku 2009 výhradně autobusy se systémem poptávkového otevírání dveří, kdy v zastávkách s nižší poptávkou nemusí být otevřeny všechny dveře. Tyto autobusy činí již více než polovinu vozového parku,“ vyčíslil Štábl.

Vytápění se řídí směrnicemi a podnikovým vnitřním předpisem, na němž podle Dolínka není nutné nic měnit, protože se stejně nikdy nelze zavděčit všem. Důvodem chladu uvnitř vozu je podle něj často i fakt, že vozidlo před malou chvílí vyjelo z vozovny.

„Tepelná pohoda ve vozidlech je velmi subjektivní. Už ze samotné podstaty MHD, kdy vozidlo v řádu pouhých minut zastavuje, otevírá a zavírá dveře a odbavuje cestující, je zřejmé, že v něm nikdy nemůže být konstantní teplota,“ doplnil.

Vlaky se předtápějí i hodiny před výjezdem

Vlaky se před výjezdem na trať předtápějí, před odjezdem z výchozí stanice by uvnitř soupravy nemělo být méně než 18 stupňů Celsia. S předtápěním se začíná, když venkovní teploměr ukáže 12 stupňů či méně.

„Doba předtápění je odvislá od vnější teploty. V případě 12 stupňů se jedná maximálně o půl hodiny, v případě teploty kolem nuly nanejvýš o 85 minut. V případě extrémních mrazů minus 18 stupňů je nutné ve vlaku zatopit alespoň 170 minut před výjezdem,“ přiblížila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Pravidla vytápění jsou pro osobní vlaky i rychlíky stejná, přestože uvnitř lokálních spojů se kvůli otevírání dveří udržuje stálá teplota obtížněji. Problém je se starými vozy s centrálním topením, v nichž se teplota špatně reguluje a teplo se drží především u topných těles, takže v odlehlých koutech vozu bývá chladněji.

„V nových vozech s klimatizací se teplota lépe reguluje a okna s pevným dvojitým sklem omezují tepelné ztráty. Ale i v nových vozech platí, že například nezavření dveří mezi oddíly, nástup a výstup cestujících způsobuje průnik chladného vzduchu do interiéru vlaku,“ podotkla mluvčí.

Tento problém nemusí řešit například autobusoví dopravci obsluhující dlouhé trasy. Třeba Student Agency v zimě vytápí autobusy pomocí klimatizace na 20 až 25 stupňů, což odpovídá pokojové teplotě.

„Právě s ohledem na nutnost dřívějšího přistavování vozidel a předtápění, s čímž souvisí i délka pracovní směny strojvedoucího, dále také s náklady na naftu a elektřinu je provoz vozidel v zimním období obvykle dražší řádově o desítky procent. Během loňské teplé zimy se náklady oproti létu zvedly jen o pět procent,“ doplnila Šubová.

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli záloze za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

Třetí titul v řadě pro Andělovou, tentokrát sebrala ten český

29. dubna 2024  5:58

Třetí titul za sebou oslavila basketbalistka Gabriela Andělová. Po dvou na Slovensku s týmem...

Saballyovou v Praze nahradí osvědčená Jonesová. Trenérka Hejková váhá

28. dubna 2024  22:09

Basketbalistky ZVVZ USK Praha čeká po zisku 18. titulu v české lize jen několik změn. V další...

Jeden zázrak stačil. USK Praha už znovu nad Brnem vládne, má 14. titul v řadě

28. dubna 2024  18:57,  aktualizováno  20:36

Basketbalistky ZVVZ USK Praha získaly 18. titul v české lize. Ve čtvrtém finálovém utkání zvítězily...

Olomouc - Sparta 1:4, k jasné výhře zavelel slepenými góly kapitán Krejčí

28. dubna 2024  16:54,  aktualizováno  20:10

Sparťanští fotbalisté vyhráli v Olomouci s přehledem 4:1 a v posledním kole před nadstavbovou částí...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...