Pátek 28. února 2020, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. února 2020 Lumír

Pražské tramvaje pomalejší nebudou, dopravní podnik vyřešil defekty kol

  7:48aktualizováno  10:48
Šnečí tempo čtyřicetikilometrové rychlosti – taková hrozba visela nad pražskými tramvajemi 15T od letošního podzimu. Drážní úřad tak reagoval na několik vykolejení způsobených vadnými gumovými segmenty tramvajových kol. Dopravní podnik (DPP) se však proti rozhodnutí odvolal, vyměnil dodavatele kritického dílu a podnikl několik dalších opatření.

V loňském roce v létě vykolejila tramvaj ve Vinohradské ulici. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Vadná kola DPP nepodceňuje. Minulý týden pro MF DNES podnik ve Vozovně Motol předvedl, že je problém vyřešen. Cílem přitom není jen zažehnat problémy s hrozbou omezení rychlosti. Výsledkem by mělo být zrychlení i oproti homologaci.

Fotogalerie

Pražské tramvaje mají v současnosti povolenou maximální rychlost 60 km/h. Jenže město počítá s rozrůstáním tramvajové sítě směrem na periferii, či dokonce za hranice metropole a pro přesuny na větší vzdálenosti šedesátka není optimální rychlostí. 

Ideálním stavem, kterého by chtěl DPP docílit, by bylo, aby některé tramvaje mohly legálně dosahovat sedmdesátikilometrové rychlosti. Největší městská firma proto plánuje získat povolení sedmdesátky zatím u tramvají 14T a výhledově i pro 15T.

Pozorní řidiči

Prvními, kdo se s problémy kol setkali, byli samozřejmě řidiči. Jim proto DPP adresoval dokument „Technické opatření“. Podle něho mají zpozornět hlavně v momentě, kdy kola začnou v neodůvodněných případech prokluzovat – tedy například za sucha. Skluz přitom signalizuje i kontrolka na přístrojové desce.

Řidiči musejí problémy ihned nahlásit tramvajovému provoznímu dispečinku (PDT). Na místo musí vyrazit pohotovostní vozidlo, které stav podvozku i kol tramvaje zkontroluje.

„V současné době už ale nemáme žádné případy, kdy by diagnostika ukazovala problémy s vadnými koly,“ vysvětluje Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje DPP.

Nové pražské tramvaje možná budou jezdit pomaleji. Kvůli špatným kolům

Tramvaje 15T mají 16 kol, každé z nich má celkem dvacet gumových segmentů. Za jediný den ve vozovně Motol pracovní četa zvládne vyměnit gumové segmenty na osmi kolech. Kvůli urychlení prací přitom vadné díly vyměňují přímo na tramvajích.

Při ukázce pro MF DNES byly k vidění i tramvaje 15T s odmontovanými podvozky. „To je ale kvůli tomu, abychom ty podvozky mohli otočit. To provádíme u všech tramvají. Díky tomu je možné prodloužit životnost jejich kol. Té dosahujeme i díky tomu, že kolům jednou za čas frézujeme nový profil,“ dodává Slunečko.

Nejprve v dopravním podniku neměli jasno, proč se jejich kola začínají protáčet, a začalo zjišťování, které mělo problémy odhalit. „Vadná kola jsme začali rozebírat a hledali jsme na nich původ problémů. Vše bylo komplikovanější kvůli tomu, že samotný výrobce vadné součástky se k nám otočil zády,“ vysvětluje Martin Doubek, který je v DPP vedoucím odboru technické kontroly.

Vadná šarže segmentů

„Nakonec se nám podařilo zjistit, že problémy vznikají, protože jsme dostali vadnou šarži gumových segmentů. Ty jsou na kolech mezi obručí a nábojem (středem kola, pozn. red.) kvůli omezení vibrací. Když jsou segmenty špatné, mají kola tendenci se protáčet, laicky řečeno prokluzovat, a v kolech vznikají mezery,“ říká Slunečko. Pokud už jednou kola začnou prokluzovat, guma se začne drolit a kolům hrozí, že se zcela rozpadnou.

„Zahájili jsme proto pravidelné měření všech kol tramvají 15T. A už jsme objevili několik desítek vadných kol, všechna jsou opravena,“ dodává Slunečko. Dopravní podnik podle něj začal gumové segmenty měnit za jiné – od nových dodavatelů, které se lépe osvědčily.

Testy kvality prošly výrobky od jednoho českého a jednoho německého podniku. „Zástupci DPP nás průběžně informovali o přijatých opatřeních,“ vysvětluje mluvčí Drážního úřadu Novák.

K novým opatřením DPP mimo jiné patří pravidelné testování kvality gumových segmentů pro kola tramvají, která přicházejí od výrobce. „Do budoucna už zabráníme tomu, aby se vadná součástka dostala do provozu,“ vysvětluje Slunečko. Tramvaje 15T už sice nejsou v záruce, kterou výrobce Škoda Transportation poskytl na 33 měsíců, ale přesto právníci DPP počítají, kolik aféra s vadnými koly firmu stála. Další postup vyhodnotí.

Autor:
  • Nejčtenější

Soud potvrdil starostovi Pavlu Novotnému trest za výhrůžku vraždou

Městský soud v Praze potvrdil, že se řeporyjský starosta Pavel Novotný dopustil nebezpečného vyhrožování a musí uhradit...

Olomouc - Sparta 1:0, hosté selhali při rohu, v závěru nedali šance

Ani se změnou trenéra nepřišla změna na hřišti. Sparťanští fotbalisté po nepříliš výrazném výkonu podlehli v 22. kole...

Kladno zastavilo děsivou sérii, Spartu srazil rozhodujícím gólem Jágr

Kladenští hokejisté zastavili děsivou sérii jedenácti extraligových porážek za sebou. V předehrávce 49. kola zdolali...

Nejmladší střelec reprezentace už hrát nebude. Kadlec ukončil kariéru

Sparťanský fotbalista Václav Kadlec ukončil profesionální kariéru. Už v sedmadvaceti letech. „Díky za všechno. Sparta...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chytili podivína, který v MHD stříhal ženám vlasy. Doma měl celou sbírku

Pražští policisté zadrželi u stanice metra Budějovická muže, který od začátku února v prostředcích MHD potajmu stříhal...

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

  • Další z rubriky

Místostarosta Prahy 1 uklízel ležící sdílené koloběžky, zastavila ho policie

V Praze 1 se rozhodli odklízet z ulic špatně zaparkované či ležící elektrokoloběžky firmy Lime, které překážejí...

Dívka se po otevření balíku z Číny začala dusit, látku zkoumají chemici

Středočeská policie vyšetřuje obsah podezřelé zásilky, kterou otevřela dívka doma v Brandýse nad Labem. V balíku měl...

Náměstí u ruské ambasády změnilo jméno podle Putinova kritika

Vedení Prahy v 15 hodin oficiálně přejmenovalo náměstí Pod Kaštany v Praze 6 na náměstí Borise Němcova. Gesto, které...

Na Strakonické v Praze hořelo auto, autobusy jezdily oklikou

Na Strakonické ulici v Praze hořelo auto. Hasiči požár do několika minut zlikvidovali. Kvůli zásahu byl uzavřen směr do...

7 tipů, jak zatočit se stresem
7 tipů, jak zatočit se stresem

Doba se neustále zrychluje. Často se za celý den nestíháme ani zastavit. Přitom stačí změnit pár návyků a objevit díky nim krásu pomalejšího tempa, relaxaci a prožitek přítomného okamžiku.

Najdete na iDNES.cz