Stát chce sledovat trasu lodí jako u letadel. I pražské přívozy

  18:27aktualizováno  18:27
Pražské přívozy asi budou muset investovat desítky až stovky tisíc korun do vybavení svých lodí. Podle novely zákona, kterou připravuje ministerstvo dopravy, by všechny větší motorové lodě měly mít sledovací zařízení zvané AIS (Automatic Identification System).Týkalo by se to plavidel, jež uvezou aspoň 12 lidí nebo jsou delší než sedm metrů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Václav JuklMetro.cz

Podle předsedy představenstva Pražské paroplavební společnosti (PPS) Jana Hamzy může AIS zlepšit komunikaci lodí na řekách a přirovnává ho ke sledování letadel.

„Funguje na bázi GPS. Na AIS zařízení vidíte ostatní lodě, jak a kam plují, jak rychle a jaký mají kurz. Každé plavidlo má svůj kód,“ vysvětluje Hamza. Pohyb lodí má díky tomu pod kontrolou i Státní plavební správa.

Dozor funguje například v sousedním Německu, Rakousku i na Slovensku a ve vzdálenějším Nizozemsku. Většina lodí Hamzovy společnosti už AIS má a podle něj je jím vybaveno asi osmdesát pět procent větších lodí v Česku.

Veřejné přívozy pražské

V hlavním městě se plaví dohromady osm přívozů. Dva jezdí zadarmo (P5 a P8), na ostatní je potřeba lístek nebo Lítačka. 

Celoroční provoz: P1, P2. 

Sezonní provoz: P3, P4, P6, P7. 

P1 Sedlec – Zámky 
P2 V Podbabě – Podhoří
P3 Lihovar – Veslařský ostrov
P4 Kazín – Černošice u Prahy
P5 Císařská louka – Výtoň – náplavka Smíchov (celoročně do skončení oprav lávky na železničním mostě)
P6 Lahovičky – nádraží Modřany 
P7 Pražská tržnice – Štvanice – Rohanský ostrov
P8 Troja – Císařský ostrov (celoročně jako náhrada za zřícenou trojskou lávku) 

Zdroj: Ropid (pid.cz)

Dvěma pražským přívozům jeho firmy však zařízení chybí a Hamza zatím neví, zda je do nich bude muset pořídit. Podle jeho odhadu by jedno zařízení vyšlo zhruba na čtyřicet až osmdesát tisíc korun.

„Proč sledovat, že jezdíme od břehu ke břehu?“

Nejvíce pražských přívozů zajišťují Pražské Benátky. Ředitel společnosti Zdeněk Bergman zvažovanou povinnost označuje za „diktát Evropské unie“.

Ta ale nic takového nenařizuje, ačkoli většina bodů navrhovaných v novele vychází z unijních dokumentů.

Povinnost prosazuje české ministerstvo. Opatření se Bergmanovi nelíbí i z dalších důvodů. „Nevím, proč bychom měli evidovat, že jezdíme mezi levým a pravým břehem,“ říká Bergman. Pokud by musel své lodě AIS přesto vybavit, požádal by hlavní město, aby mu posílalo více peněz na provoz přívozů, které jsou součástí pražské MHD.

Povinnost mít sledovací zařízení na přívozech připadá zbytečná i společnosti Vittus Group, která provozuje přívoz mezi Smíchovem a Veslařským ostrovem. Stejně jako Benátky by i ona požádala Prahu o zvýšení plateb.

Ropid, který ve městě organizuje veřejnou dopravu, s tím problém nemá. „Jsou to ekonomicky oprávněné náklady, na které mají podle smlouvy nárok. Neměl by s tím být žádný větší problém,“ říká mluvčí Ropidu Filip Drápal. Pokud změna projede parlamentem, mohla by platit od dubna 2019.

Policejní akce zaměřená na vodní prohřešky

Na řekách je živo a někdy až nebezpečno. Nesprávný způsob plavby, alkohol za kormidlem anebo plavení se bez potřebných dokumentů. To jsou podle Státní plavební správy (SPS) aktuálně tři nejčastější prohřešky těch, kdo se na hladinu řek a vodních nádrží vydávají na malých plavidlech. 

„Vůdci plavidel často neporušují pravidla schválně, ale spíše kvůli neznalosti nebo malým zkušenostem,“ uvádí ředitelka SPS Klára Němcová. 

Platí to třeba také o Vltavě v Praze, která spolu s přehradou Slapy a Orlík nedaleko za hranicemi metropole náleží k nejvytíženějším českým vodním „dálnicím“. 

Vltavskou kaskádou podle čerstvých dat za loňský rok projelo 6 137 plavidel. V porovnání s rokem 2016 jde o nárůst o dvojnásobek. SPS se rozhodla spolu s policisty kapitány malých plavidel proškolit, aby předpisy neporušovali. K tomu poslouží i nová akce „Nedělej vlny“. V jejím rámci jsou pro kapitány nachystána speciální školení. 

„Zde si mohou osvěžit dovednosti při vedení plavidla v různých režimech, tak aby plavba byla bezpečná, nezpůsobovala škodlivé vlnobití a neohrožovala bezpečnost plavebního provozu,“ představuje akci policejní mluvčí Eva Kropáčová. Pro Pražany se nejbližší přednáška v rámci kampaně „Nedělej vlny“ odehraje v sobotu 23. června na Orlíku. 

Kvůli klidnější a bezpečnější plavbě na Vltavě v hlavním městě se od letošního jara upravují také plavební předpisy. Malé lodě musí nově respektovat takzvanou plavbu ve výtlaku, což znamená, že loď je při plavbě ponořená stejně, jako kdyby stála. To fakticky omezuje její rychlost. 

V Praze se zmíněné nařízení týká dvou úseků Vltavy. Jedná se o trasu od plavební komory Praha-Štvanice proti proudu k železničnímu mostu na Výtoni včetně zdrže Staroměstského jezu. Další úsek plavby ve výtlaku předpis stanovuje od Císařské louky po Barrandovský most.

Autoři: ,

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Dva boeingy aerolinek Smartwings se střetly při pojíždění na Ruzyni

Na letišti v Praze-Ruzyni se při pojíždění srazila dvě letadla firmy...

Na letišti v Praze-Ruzyni se při pojíždění srazila dvě letadla firmy Smartwings. Cestujícím se nic nestalo. Jeden...

U dálnice D1 zaparkovala tramvaj, stojí u Čestlic na poli

U dálnice D1 zaparkovala tramvaj, stojí u Čestlic na poli

Na dálnici D1 u Čestlic čeká na řidiče překvapení. Místo billboardu stojí za svodidly na poli tramvaj. Čestlice jsou...

Plzeň zná soupeře pro předkolo Ligy mistrů, Slavia může narazit i na Ajax

Jan Kopic (vlevo) s Alešem Čermákem z Plzně brání madridského kanonýra Karima...

Basilej, Olympiakos Pireus, případně PSV Eindhoven. Fotbalová Plzeň zná okruh soupeřů, na které může narazit v...

Hra o život. Zpověď fotbalisty o pokeru, ruletě, alkoholu a léčebně

Tomáš Fabián na snímku pro Magazín DNES.

Skoro třicetiletý chlap dost dlouho hrál fotbalovou ligu. K tomu přidával poker, ruletu a občas se napil. Řítil se do...

Plzeň - Sparta 4:0, úřadující mistr dominoval a odložil oslavy Slavie

Plzeňský Jan Kopic slaví svůj gól proti Spartě.

Nejvyšší porážka Sparty v historii samostatné české ligy. Na půdě Plzně prohrála ve 3. kole nadstavbové části skupiny o...

Další z rubriky

U železniční trati unikal plyn, mezi Zdicemi a Berounem nejezdily vlaky

Ilustrační snímek

Na trati u Berouna dopoledne železničáři přerušili provoz kvůli většímu úniku plynu, který vznikl při výkopových...

Chybí komisaři. Žákům autoškol hrozí, že budou muset na další placený kurz

Ilustrační snímek

Na termín zkoušky čekají žáci autoškol v Praze i 40 dní, zákonná lhůta je přitom jen 15 dní. Problémem je nedostatek...

Astroláb opraveného pražského orloje se musí domalovat, není vidět soumrak

Astronomická deska byla v minulosti zmodernizovaná a neodpovídala původní době...

Pražský magistrát opět nechá upravit podobu ciferníku orloje na Staroměstské radnici. Část zobrazující soumrak nebyla...

Najdete na iDNES.cz