„Pro zjednodušení, pokud má tramvaj na čele žluté rámování, je vybavena klimatizací a není záhodno otevírat okna. Pokud žluté rámování tramvaj na čele nemá, nemá ani klimatizaci a je naopak záhodno otevírat všechna okna,“ upozorňuje Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) na svém facebookovém profilu.
Právě díky žlutému rámování v přední části tramvaje mohou cestující už z dálky poznat, zda se jedná o klimatizovaný vůz. Tramvaje bez klimatizace mají rámování v šedivé barvě.
Podívejte se, které spoje mají klimatizaci |
Přítomnost klimatizace v tramvaji mohou cestující zjistit také díky mapě Pražského integrovaného podniku. Ta zobrazuje tramvaje na svých trasách v přítomném čase. Při rozkliknutí vybrané linky ukazuje tabulka kromě výchozí a konečné stanice také typ vozu a další služby, které tramvaj cestujícím nabízí.
Zeleně zabarvená ikona vločky ukazuje, zda je tramvaj klimatizovaná. Kromě toho mohou z obrázků cestující také zjistit, jestli jde o bezbariérový typ tramvaje nebo jestli se v ní dají bezhotovostně zakoupit jízdenky.
V ulicích Prahy nyní jezdí 127 klimatizovaných tramvají. Teplotu v tramvajích hlídá především automat, který klimatizaci spustí v momentě, kdy je v tramvaji 22 stupňů a více. Řidiči a řidičky tam mají jen omezené možnosti toho, jak teplotu regulovat.
Na tom, jaká teplota v tramvajích je ta správná, se přitom veřejnost neshodne.„Z podaných podnětů víme, že cestující veřejnost je rozdělena v oblasti klimatizování prostorů pro cestující na dva téměř nesmiřitelné tábory,“ uvádí PID na svých stránkách.
„Z jedné strany je DPP pranýřován, že klimatizuje málo a cestujícím je horko, z druhé strany se ozývají kritické hlasy, že cestujícím je ve vozech zima a obávají se nachlazení. Najít pověstnou zlatou střední cestu v této oblasti je někdy velmi složité,“ doplňuje.