Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Praha je město tramvají. Dopravní podnik má seznam nebezpečných míst

Nejvíce srážek tramvají s automobily eviduje pražský dopravní podnik (DPP) v úseku mezi zastávkami Národní třída a Národní divadlo, od roku 2017 do loňska jich bylo 136. Zástupci podniku vyhodnotili nejnebezpečnější úseky v centru metropole. Mezi lety 2017 a 2022 podnik eviduje 7 083 kolizí automobilů s tramvajemi a 473 nehod zahrnujících chodce.

Druhým nejčastějším úsekem z pohledu nehod s automobily je podle dat podniku úsek mezi Ortenovým náměstím a Nádražím Holešovice, kde se za pět let stalo 109 nehod. Následuje trať mezi Štěpánskou a I. P. Pavlova s 85 střety. Nehody jsou však poměrně rovnoměrně rozděleny po metropoli, deset úseků s největším počtem srážek tvoří 11 procent celkového počtu kolizí.

Brzdná dráha tramvaje v dané rychlosti za ideálních podmínek

Rychlost tramvaje - provozní brzda - nouzová brzda

  • 20 km/h - 13,7 metrů - 6,7 metrů
  • 40 km/h - 55,1 metrů - 26,8 metrů
  • 50 km/h - 86,1 metrů - 41,9 metrů
  • 60 km/h - 124 metrů - 60,3 metrů

Zdroj: DPP

Nejvíce srážek tramvají s chodci podnik eviduje v úseku mezi zastávkami Štěpánská a I. P. Pavlova, kde se mezi lety 2017 a 2022 stalo 19 nehod, z toho tři smrtelné. Následuje úsek mezi Biskupcovou a Ohradou s osmi střety a trať mezi Václavským náměstím a Jindřišskou se sedmi, v obou případech se nehody obešly bez obětí na životech.

Účastníky nehod jsou zhruba ve třetině případů zahraniční turisté, kteří nejsou zvyklí na intenzivní pohyb tramvají v české metropoli. Ten je podle šéfa komunikace dopravního podniku Daniela Šabíka v Praze z hlediska počtu vozů a vypravených souprav na prvním místě z měst v EU. „Ani Berlín, ani Vídeň, ani Drážďany nevypravují ve špičkách tolik vozů jako Praha,“ řekl. Dodal, že i tak je v Praze pravděpodobnost srážky chodce s tramvají podle statistik výrazně nižší než v Berlíně či ve Vídni.

24. května 2023

Riskují chodci, kteří mají v uších sluchátka, na hlavě kapuci omezující zorné pole nebo se při chůzi dívají do mobilu. Z pohledu nehod s auty může podle Milana Bárty, který má v DPP na starosti mimo jiné i výcvik řidičů tramvají, za nehodu vždy pohybující se vozidlo, což klade nároky na řidiče. I když se tramvaj „otře“ o špatně zaparkované auto, může za to její řidič. „Trénujeme proto řidiče tak, aby odhalili, kudy ještě můžou projet,“ vysvětlil Bárta. Známým faktorem je také delší brzdná dráha tramvaje, která je podle něj dána fyzikálně a nic s ní nelze dělat.

Časté nehody zejména v centru metropole podle zástupců podniku komplikují provoz a mají v důsledku vliv na celou tramvajovou síť. K nehodám vyrážejí dispečerská auta, kterých má podnik několik, a podle Bárty se menší nehody daří vyřešit zhruba za půl hodiny. V budoucnu mají lepší průjezdnosti centra napomoci tratě plánované v horní části Václavského náměstí a kolem hlavního nádraží.

4. května 2023

Loni podnik zaznamenal 1 241 nehod tramvají s automobily a 83 s chodci, z toho čtyři smrtelné. Čísla se tak vrátila zhruba na úroveň situace před pandemií koronaviru, při které byla z důvodu menšího množství turistů a menšího pohybu lidí po městě výrazně nižší.

Místa nejčastějších srážek (2017-2022)

Auta vs. tramvaj

od zastávky - k zastávce: počet srážek

  • Národní třída - Národní divadlo: 136
  • Ortenovo nám. - Nádr. Holešovice: 109
  • Štěpánská - I. P. Pavlova: 85
  • Vojenská nem. - Větrník: 84
  • Zborovská - Palackého nám.: 63
  • Václavské nám. - Jindřišská: 63
  • Dlouhá třída - Nábř. Kpt. Jaroše: 55
  • Újezd - Národní divadlo: 53
  • Dlouhá třída - Bílá labuť: 51
  • Želivského - Vinohradské hřbitovy: 45
  • Zelená - Nádraží Podbaba: 42

Chodci vs. tramvaj

od zastávky - k zastávce: počet srážek, počet úmrtí

  • Štěpánská - I. P. Pavlova: 19, 3
  • Biskupcova - Ohrada: 8, 0
  • Václavské nám. - Jindřišská: 7. 0
  • Národní divadlo - Národní třída: 6, 0
  • Karlovo nám. - Novoměstská radnice: 5, 0
  • Ohrada Vozovna - Žižkov: 4, 0
  • Nákladové nádr. Žižkov - Biskupcova: 3, 0
  • Kavalírka - Klamovka: 3, 0
  • Bertramka - Anděl: 3, 0
  • Březiněveská - Líbeznická: 3, 0
  • Slavia - Kubánské nám.: 3, 0

8. ledna 2023

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

Ďábel přiburácel před 35 lety. Lamborghini Diablo je automobilová sexbomba

Premiéru nekompromisně tvarovaného supersportu ze Sant´Agaty Bolognese viděl hotel Paříž v Monte Carlu 20. ledna 1990. Nástupce legendárního modelu Countach dostal jméno po zuřivém býku, který se v...

21. ledna 2025

Budoucnost autoprůmyslu se bude řešit od 30. ledna pod dohledem Leyenové

Strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě budou oficiálně zahájeny 30. ledna, oznámila Evropská komise. Zahájení dialogu se zástupci evropských automobilových společností,...

21. ledna 2025

Po 30 letech opět double Čecha na Dakaru. Poslouchejte Macíkovo vyprávění

Přímý přenos

Martin Macík obhájil vítězství v kategorii kamionů na Rallye Dakar. Pětatřicetiletý pilot při třinácté účasti na slavné soutěži navázal na loňský triumf. První dojmy po návratu domů a zážitky ze 47....

20. ledna 2025,  aktualizováno  13:05

Zadržte dech. Nádherné BMW Skytop bude v Česku, jedno z padesáti na světě

Premium

Unikátní kousek automobilového designu se loni na jaře poprvé představil v prostředí slavné přehlídky Concorso d’Eleganza Villa d’Este u italského jezera Como. Místo, kam se sjíždějí nejkrásnější...

20. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...