Praha chce tímto krokem reagovat na návrh ministra dopravy Dana Ťoka, aby se na pěti úsecích českých dálnic a rychlostních komunikací nemuselo platit mýtné (psali jsme zde).
Metropole chce, aby mezi vybrané úseky byl zařazen také Pražský okruh.
Dolínek proto ministra vyzve k jednání. „Hledáme všechny způsoby, jak ulevit dopravě ve vnitřní Praze. Tohle by byl další kamínek do mozaiky, který navíc nebude stát žádné peníze,“ uvedl Dolínek.
Podle něj je zařazení okruhu mezi bezplatné úseky logické.
Navrhované úseky vyjmuté ze zpoplatnění
Zdroj: Ministerstvo dopravy |
„I když počet řidičů, kteří kvůli dálniční známce využívají místo Pražského okruhu jiné komunikace, není podle odhadů dramatický, považuji to za správný krok. Každé auto, které pojede po okruhu místo vnitřní Prahou, dopravě i ovzduší ve městě uleví,“ pokračoval Dolínek.
Podle něj ne je v zahraničí zvykem nezpoplatňovat v oblasti velkých měst jejich okruhy a tangenciální úseky dálnic. Uvedl například Řím, Madrid, Budapešť či Paříž.
Ministerstvo chce návrh vládě předložit v příštích týdnech. Pokud by se návrh podařilo prosadit, řidiči by na vybraných úsecích mohli bez poplatku jezdit už od příštího roku.
Dolínek nechce předjímat, zda se svým návrhem uspěje. V minulosti už několik pokusů vyjmout Pražský okruh ze seznamu zpoplatněných úseků proběhlo. Neúspěšně.
„Za pokus to rozhodně stojí, předložím panu ministrovi své argumenty a pokusím se ho přesvědčit,“ uzavřel Dolínek.
Ministerstvo: Žádná jednání s kraji ani městy dosud neproběhla
Podle ministerstva dopravy žádná jednání s kraji ani městy dosud neproběhla. „O rozsahu zpoplatnění jsme samozřejmě připravení debatovat také s Prahou,“ sdělil iDNES.cz Zdeněk Neusar z tiskového odboru resortu.
Ministerstvo mezi nezpoplatněné úseky navrhuje komunikace, které propojují na sebe navazující silnice 1. třídy a řidiči se jim nemohou vyhnout.
„Vůči řidičům není fér, že je nutíme kupovat dálniční známku i tam, kde dálnici de facto jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Chci proto od příštího roku těchto několik dálničních úseků vyjmout ze zpoplatnění, tak aby na nich řidiči mohli jet i bez známky. Budeme tím také předcházet tomu, že se místní řidiči dálnici kvůli poplatku vyhýbají a jezdí pak skrze město po silnicích nižších tříd,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Podle resortu by stát vyjmutím zmiňovaných pěti úseků ze zpoplatnění o žádné významné prostředky nepřišel, přínos pro občany by byl mnohem větší.