Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Aut je skoro jako Pražanů. Řidiči potřebují trasy mimo centrum, míní expert

  7:01
Na Jižní spojce kolony, na dálnicích před vjezdem do města a v řadě ulic v centru totéž. Hlavní město přestává zvládat množství aut, jehož počet v ulicích Prahy neustále roste. Řešením by podle expertů mohlo být zlevnění hromadné dopravy, to se ale nechystá.
Kolony při opravách Barrandovského mostu

Kolony při opravách Barrandovského mostu | foto: Jakub Stadler, MAFRA

Podle nejnovějších údajů Technické správy komunikací (TSK) hlavní město za loňský rok překonalo hranici jednoho a čtvrt milionu registrovaných vozidel. Majitelé jich meziročně přihlásili dalších 40 tisíc. Většinu z toho, těsně nad milionem, tvoří osobní auta.

Celkový počet vozů v ulicích sice může zkreslovat fakt, že v hlavním městě do registru často přihlašují auta velké firmy a státní podniky, které s nimi potom jezdí jinde v regionech, ale přesto je do budoucna další zvyšování počtu vozidel neudržitelné. Kromě aut vlastněných obyvateli totiž do metropole podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) dojíždí dalších 300 tisíc aut.

Trojnásobek aut

„Jen za posledních třicet let se počet aut ve městě ztrojnásobil. Pokud budeme počítat celkově motorová vozidla, vychází téměř jedno vozidlo na Pražana včetně nemluvňat,“ uvedl Hřib.

„Pražské ulice mají omezenou prostorovou kapacitu, ať už při průjezdu, nebo z hlediska parkování. Nárůst intenzity automobilové dopravy ve stávajícím trendu je proto dlouhodobě neudržitelný,“ míní náměstek primátora.

S tím souhlasí i dopravní expert a bývalý ředitel BESIP Roman Budský. „Začíná to být velký problém, stačí se podívat na provoz v čase dopravních špiček, kdy se jezdí opravdu krokem,“ řekl MF DNES Budský.

Barrandovský most bude plně průjezdný 3. září, problémy při opravě nenastaly

Podle něho se ovšem situace v nejbližší době příliš nezmění. „Individuální dopravu hned tak nenahradíme, můžeme mít kvalitní hromadnou dopravu, mnoho lidí může chodit pěšky, využívat sdílená jízdní kola, ale auto je auto, které vám umožní jízdu od dveří ke dveřím, bez omezení,“ vysvětluje Budský.

Míní, že především je potřeba dostavět dopravní infrastrukturu, zejména dokončit Pražský okruh. Celá řada aut by totiž do centra vůbec zajíždět nemusela. „Tranzitní doprava nemá kudy jinudy protékat. Vidíme, že Jižní spojka stojí, další přivaděče stojí, především jsou plné kamionů. Určitě by tam nejraději nestály, kdyby jim někdo nabídl alternativní trasu kolem Prahy,“ upozorňuje Budský.

O Pražském okruhu ale politici mluví už desítky let. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v červnu uvedl, že Krajský úřad Jihočeského kraje potvrdil právní moc územního rozhodnutí na připravovanou novou část mezi Běchovicemi a dálnicí D1. „Jedná se o důležitý krok směrem k výstavbě tohoto klíčového dálničního úseku. Před námi je ale stále ještě hodně práce,“ uvedl Kupka.

Nejvytíženější úseky

1. Barrandovský most –
139 000 aut

2. Jižní spojka v úseku Chodovská – V Korytech – 129 000 aut

3. Jižní spojka v úseku 5. května – Vídeňská –
128 000 aut

4. Strakonická v úseku Dobříšská – Barrandovský most – 124 000 aut

5. Jižní spojka v úseku Průběžná – V Korytech – 121 000 aut

Pozn.: Počet vozidel v daném úseku za 24 hodin.

Zdroj: TSK Praha

Pracujte z domova

Podle Hřiba je nutné snižovat poptávku po automobilové dopravě. „Ať už větším podílem online práce z prostředí homeofficu, pokud je to možné, nebo díky tvorbě měst krátkých vzdáleností, kde má člověk všechno po ruce, i když jde třeba jen pěšky,“ dodal Hřib.

Roman Budský upozorňuje, že nezbytné je co nejvíce podporovat využití veřejné dopravy, která dokáže rychle a pohodlně přepravit velké množství lidí, aniž by zahlcovala ulice a parkoviště. I tady má ale hlavní město ještě nedostatky v porovnání s jinými světovými metropolemi.

„Například v Moskvě postavili sítě železničních rychlodrah, které sváží lidi do centra, aniž by museli jezdit auty. V Paříži zase mají vysokorychlostní železnici, díky tomu mnoho lidí přestalo jezdit autem, protože se dostanou vlakem za pár desítek minut do centra i z periferií vzdálených 200 až 300 kilometrů,“ upozorňuje Budský.

Praha má podle něho alespoň jednu z nejkvalitnějších hromadných doprav uvnitř města na světě. „Cestující je ale třeba motivovat dostatkem záchytných parkovišť a například snižováním ceny jízdného v MHD, jako to zkoušejí v Lucemburku,“ dodal odborník na dopravu.

Zlevňování hromadné dopravy se ovšem neplánuje, naopak třeba Středočeský kraj, který ve spolupráci s Prahou provozuje integrovanou dopravu, letos zdražoval. V hlavním městě zůstalo jízdné prozatím stejné.

23. srpna 2023

  • Nejčtenější

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  19:55

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

Historický kolotoč na Letné se opět roztočil, v provozu bude do konce září

3. května 2024  15:21

Národní technické muzeum zahájilo další sezonu provozu přes 130 let starého Letenského kolotoče. Na...

Vykolejené vagony u Klínce odklidí dopravce. Policie vyšetřuje ohrožení z nedbalosti

3. května 2024  11:11,  aktualizováno  15:17

Policie prověřuje čtvrteční vykolejení osobního vlaku bez strojvůdce poblíž Klínce u Prahy pro...

Chybějí pediatři, vlastní ordinace je problém. Část vakcín platí ze svého

3. května 2024

Premium Čím více mají registrovaných dětí, tím více očkují a tím větší rezervu vakcín musí mít. Pro...

Novým trenérem volejbalových šampionů z Českých Budějovic je Šmejkal

3. května 2024  11:46

Novým trenérem volejbalových šampionů z Českých Budějovic je Zdeněk Šmejkal. Dvaašedesátiletý...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...