Přestože město ještě nerozhodlo o definitivní podobě připravovaných nízkoemisních zón, ozývá se už radnice šesté městské části, která požaduje, aby zóny fungovaly na celém jejím území.
Podle pražského radního pro životní prostředí Radka Lohynského by mohly zóny, kam nebudou moci vjíždět stará auta, vzniknout v roce 2015. Plán ale už teď vyvolává kritiku části řidičů.
Zatím se podle magistrátu rýsují dvě možnosti, kudy by nízkoemisní oblasti vedly -jižní a západní hranice by mohla vést zhruba v mezích městského okruhu, na severu by sahala ke Stromovce a na východě by ji ohraničovaly buď Vinohrady, nebo Malešice. Zóna v Praze 6 by byla patrně vymezená ulicemi Svatovítská a Jugoslávských partyzánů.
"Že by nízkoemisní zónou bylo pouze vybrané centrum Prahy a hraničilo s městskou částí Praha 6, stejně tak jako možnost, že by naši městskou část zóny rozdělovaly na různé části, je pro nás naprosto nepřijatelné," namítá místostarosta Prahy 6 Jan Záruba s tím, že městská část už schválila záměr zřídit nízkoemisní zónu na celém svém území.
Plánovaná zóna může rozdělit i Prahu 4 a 5
Nízkoemisní zóna zřízená v centru Prahy by navíc rozdělovala víc čtvrtí. Týkat se to může Prahy 4 i 5. Většina oslovených radnic se touto problematikou ještě nezabývala, v plánu to však mají. Samy městské části však podle ministerstva životního prostředí mohou "zasáhnout" do podoby zón jedině připomínkováním návrhu vyhlášky magistrátu, která zónu zřídí.
Jakou plaketu auta dostanouOsobní a menší nákladní auta s dieslovými motory: známka - stáří auta žádná - před rokem 1997 červená - 1997 až 2000 žlutá - 2001 až 2005 zelená - od 2006 Auta a menší nákladní auta se zážehovými motory: známka - stáří auta žádná - před rokem 1993 zelená - od 1993 Zdroj: Ministerstvo životního prostředí ČR |
"Nicméně zastupitelstvo ji může vyhlásit i ve více částech města zároveň," dodává mluvčí ministerstva Matyáš Vitík. Nevylučuje tak, že by městské části nakonec mohly dosáhnout svého.
Pro řidiče by to znamenalo, že auta vyrobená zhruba v první polovině 90. let a starší by se do vymezených oblastí nedostala vůbec, ostatní vozy jen s platnou ekologickou známkou, která bude platit, dokud auto bude splňovat nízkoemisní limity. Známku chce magistrát prodávat za 80 korun. Vydávat ji budou například úřady městských částí či pumpy.
"Plakety bude prodávat kdokoliv, kdo o to požádá a splní stanovené podmínky. Do budoucna by se daly prodávat třeba i přes internet," říká Vitík.
Polovina z osmdesáti korun připadne Státnímu fondu životního prostředí, druhá polovina těm, kteří známky vydají řidičům. "Plakety nebudou určeny k tomu, aby vydělávaly, stanovená cena by měla pokrýt náklady na výrobu a distribuci," dodal Vitík.
Radnice Prahy 6 už dopředu hlásí, že svým občanům známky zaplatí. "Čtyřicet korun uhradíme státu, druhou polovinu si Praha 6 nebude účtovat. Zvažujeme i zasílání známek poštou," dodal místostarosta šestky Záruba.
Jenže další rozšiřování zón má jeden háček - nízkoemisní zónu je možné vyhlásit pouze v lokalitě, kterou lze pohodlně objet po nějaké alternativní trase. Tedy třeba po městském okruhu.