Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Doprava na jihu Prahy kolabuje, stavba přivaděče se řeší už dvě desetiletí

  5:00aktualizováno  5:00
Pět kilometrů i za čtyřicet minut. Cesta přes pražské Komořany se v ranní špičce stále častěji pro motoristy mění v past. Jih metropole, kde nyní staví byty několik investorů a další rezidenční projekty se chystají, stále palčivěji pociťuje nevyřešený přivaděč na Pražský okruh.

Nedokončený most v Komořanech, kterým se má Praha 12 napojit přes dva kilometry dlouhým přivaděčem na Pražský okruh. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Řidiči zuří, autobusy hromadné dopravy se zpožďují. A to i když investor stavby bytů v Komořanech zrovna nepostaví na páteřní spojnici Prahy 12 s nájezdem na okruh ve Zbraslavi načerno mobilní semafor, jako se to stalo v uplynulých dnech.

„Dostáváme stížnosti na zpožďování linky 165, která lokalitu obsluhuje. Nepravidelnosti nebo vynechání spoje se jich za poslední měsíc týkalo asi deset,“ řekl iDNES.cz mluvčí Ropid Filip Drápal.

Fotogalerie

Ucpanou trasu přitom v nejbližších letech zahltí další stovky lidí, kteří se do lokality přistěhují. Ať už do některého ze tří set bytů v nyní vznikající Rezidenci Modřany, nebo na louku Na Šabatce, na jejíž zaplnění dvoustovkou bytů nedávno kývli firmě Central Group zastupitelé.

Společnost Skanska zase nechává zpracovat různé studie na využití obřího areálu bývalého cukrovaru u Vltavy.

„Nyní se v Praze 12 staví tři projekty a napojení na okruh bude určitě později, než tyto již povolené stavby dokončí. Další plochy, kde výstavbu umožňuje územní plán, se připravují, budeme ale požadovat, aby přivaděč byl dřív, než se začne dál stavět,“ uvedl architekt městské části Michal Pajskr.

Nařídit investorům, ať počkají? Těžko

Developeři ale nebudou chtít čekat věčně a napojení na okruh, takzvaná Nová Komořanská, se bez hmatatelného výsledku řeší už přes dvacet let. Město sice nechalo minulé volební období za 100 milionů postavit most, ten ale stále vede odnikud nikam a lze jen hádat, kdy se po něm projedou první řidiči.

Projekt, který počítá s čtyřmi pruhy a nutností vykoupit a zbourat několik domů, měl od roku 2011 platné územní rozhodnutí. Až do letošního dubna, kdy pražský městský soud kvůli údajné podjatosti úředníků zrušil rozhodnutí, kterým magistrát zamítl odvolání proti vydanému územnímu rozhodnutí.

Napojení Komořan na Pražský okruh

  • Začátek stavby je na křižovatce Generála Šišky a Komořanská. Dál vede stopou dnešní Komořanské ulice a rozšiřuje se směrem k Vltavě, tedy do bývalého cukrovaru.
  • Investiční náklady na stavbu včetně přeložky železniční trati, inženýrských sítí, stavby cyklostezky a mimoúrovňové křižovatky jsou přibližně 2,9 miliardy korun.
  • Územní rozhodnutí bylo vydáno v roce 2011, k právní moci dopělo po různých odvoláních. V první půli letošního roku Městský soud v Praze zrušil rozhodnutí magistrátních úředníků, kterým už dříve zamítli odvolání proti vydanému územnímu rozhodnutí.
  • Ani ne před měsícem rada města schválila vypsání výběrového řízení na zpracovatele dokumentace pro stavební řízení.

„Nelze zjistit, kdo z odpůrců odvolání podal, předpokládám, že někdo z majitelů pozemků. Lidi, kteří bydlí blízko plánované silnice, se historicky sdružovali pod jednu ze stran, která šla proti stavbě. Bývala v opozici, nyní je mezi třemi vládnoucími a projednávání zhoršuje,“ míní aktivita Jiří Zemánek.

Starostka Daniela Rázková zvolená za zmiňované uskupení Změna pro Prahu 12 chápe, že situace je neúnosná, místo čtyřpruhového přivaděče by však raději volila jen dvoupruhový, hlavně kvůli obavám z hluku a neúnosného nárůstu tranzitní dopravy.

„Na Šabatce se nezačne stavět dřív než v roce 2018, investor se zavázal k výstavbě světelné závory, která místním zaručí, že dostanou při výjezdu směrem do centra přednost před auty přijíždějícími do Komořan ze středních Čech. Stavebník navíc bude mít problémy s hlukovými limity a je tam víc podmínek, které tu stavbu do určité míry oddalují,“ sdělila iDNES.cz Rázková.

Současně však připustila, že radnice v podstatě nemá investorům jak nařídit, aby začali stavět až po vybudování přivaděče, když splní kritéria daná stavebním zákonem dřív. „Taháme za kratší nitku,“ podotkla.

I když územní rozhodnutí pro stavbu přivaděče teď neplatí a není jasné, jestli ještě vůbec platit bude, město před měsícem schválilo vypsání výběrového řízení na zpracovatele dokumentace pro další krok - stavební řízení - za 42 milionů korun. „Podle mě je to nejistá investice, byla tam řada dalších výhrad místních obyvatel, o kterých soud ještě nerozhodl,“ dodala starostka.

Čekání na verdikt ministerstva

Spolu s přeložkou železniční tratě, výstavbou mimoúrovňové křižovatky a dalších prvků má stavba přivaděče vyjít skoro na tři miliardy korun, které v rozpočtu města zatím vyčleněny nejsou.

„Pro pokračování projekčních prací a přípravu zadání veřejné zakázky na výběr zhotovitele magistrát pro příští rok má dostatek finančních prostředků,“ ujistil pražský radní pro dopravu Petr Dolínek.

Sám naopak očekává, že se k údajné podjatosti magistrátních úředníků brzy vyjádří ministerstvo pro místní rozvoj, které to od soudu dostalo za úkol, a přípravy budou pokračovat. „Ministerstvo již rozhodlo, ale ještě se nevyjádřilo. Pevně věříme, že to brzy udělá a navazující projekční práce budeme moci zahájit v první polovině příštího roku,“ doplnil.

Zda město počítá se stavbou čtyř pruhů, nebo analýzy zpracované Institutem plánování a rozvoje ukázaly, že by provoz utáhly dva, neřekl. „Otázku detailního řešení uličního profilu budeme řešit ve spolupráci s městskou částí v procesu přípravy dokumentace pro stavební povolení, a to i s ohledem na probíhající výstavbu v Praze 12 a kvalitu bydlení v oblasti,“ doplnil neurčitě.

Podle aktivisty Jiřího Zemánka, který se ve věci angažuje, se téma stavby přivaděče stalo postupem času citlivé pro obyvatele, politiky i investory.

Křišťálová Lupa 2016

„Je to nesmírně komplikovaná stavba, ale vyřeší mnohé. Na Strakonické se v době povodní zaplavuje rozplet a není možné sjíždět a najíždět na okruh. Tohle by byl záložní jižní přístup do Prahy. Všem by prospělo stavbu nebrzdit a celý proces rozumně tlačit vpřed,“ dodal.

Komunikační propojení Prahy 12 s Pražským okruhem.

Komunikační propojení Prahy 12 s Pražským okruhem.

  • Nejčtenější

Při nehodě autobusů v Praze se zranilo 18 lidí, ve voze MHD jela školka

V Praze na Chodově se ráno srazily dva autobusy. Podle prvotních informací záchranářů se mohly zranit až tři desítky...

Konflikt v metru se na Floře přesunul k nákupnímu centru, skončil pobodáním

Pobodáním skončil ve čtvrtek kolem šesté hodiny večer konflikt v pražském obchodním centru na Floře. Policie útočníka...

Český koeficient padá dolů. Jak to bude s nasazením do poháru číslo tři

Vyřazení už i slávistických fotbalistů z evropských pohárů se nemile projeví na národním koeficientu, který rozhoduje o...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž na Floře pobodal druhého kvůli srážce na nástupišti metra, neznali se

Konflikt u obchodního centra Flora, při kterém jeden z mužů pobodal druhého, vyhodnotili kriminalisté jako pokus o...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Škoda Auto vyplatí zaměstnancům další prémie, na Vánoce vyhlásí dovolenou

Prémii deset tisíc korun za výkon v roce 2019 vyplatí do konce týdne zhruba třiceti tisícům tarifních zaměstnanců...

Vinohradská nemocnice má nově babybox, přesunul se z Hloubětína

Do budovy Fakultní nemocnici Královské Vinohrady (FNKV) se ve čtvrtek přesunul babybox, který byl původně instalovaný...

Za vraždou na ubytovně v Kamenici stojí hádka o peníze, pachatelé byli dva

Na vraždě jednoho muže a zranění dalšího v ubytovně v Kamenici u Prahy se podíleli dva lidé. Při vyšetřování...

Najdete na iDNES.cz