Pondělí 10. srpna 2020, svátek má Vavřinec
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 10. srpna 2020 Vavřinec

Doprava na jihu Prahy kolabuje, stavba přivaděče se řeší už dvě desetiletí

  5:00aktualizováno  5:00
Pět kilometrů i za čtyřicet minut. Cesta přes pražské Komořany se v ranní špičce stále častěji pro motoristy mění v past. Jih metropole, kde nyní staví byty několik investorů a další rezidenční projekty se chystají, stále palčivěji pociťuje nevyřešený přivaděč na Pražský okruh.

Nedokončený most v Komořanech, kterým se má Praha 12 napojit přes dva kilometry dlouhým přivaděčem na Pražský okruh. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Řidiči zuří, autobusy hromadné dopravy se zpožďují. A to i když investor stavby bytů v Komořanech zrovna nepostaví na páteřní spojnici Prahy 12 s nájezdem na okruh ve Zbraslavi načerno mobilní semafor, jako se to stalo v uplynulých dnech.

„Dostáváme stížnosti na zpožďování linky 165, která lokalitu obsluhuje. Nepravidelnosti nebo vynechání spoje se jich za poslední měsíc týkalo asi deset,“ řekl iDNES.cz mluvčí Ropid Filip Drápal.

Fotogalerie

Ucpanou trasu přitom v nejbližších letech zahltí další stovky lidí, kteří se do lokality přistěhují. Ať už do některého ze tří set bytů v nyní vznikající Rezidenci Modřany, nebo na louku Na Šabatce, na jejíž zaplnění dvoustovkou bytů nedávno kývli firmě Central Group zastupitelé.

Společnost Skanska zase nechává zpracovat různé studie na využití obřího areálu bývalého cukrovaru u Vltavy.

„Nyní se v Praze 12 staví tři projekty a napojení na okruh bude určitě později, než tyto již povolené stavby dokončí. Další plochy, kde výstavbu umožňuje územní plán, se připravují, budeme ale požadovat, aby přivaděč byl dřív, než se začne dál stavět,“ uvedl architekt městské části Michal Pajskr.

Nařídit investorům, ať počkají? Těžko

Developeři ale nebudou chtít čekat věčně a napojení na okruh, takzvaná Nová Komořanská, se bez hmatatelného výsledku řeší už přes dvacet let. Město sice nechalo minulé volební období za 100 milionů postavit most, ten ale stále vede odnikud nikam a lze jen hádat, kdy se po něm projedou první řidiči.

Projekt, který počítá s čtyřmi pruhy a nutností vykoupit a zbourat několik domů, měl od roku 2011 platné územní rozhodnutí. Až do letošního dubna, kdy pražský městský soud kvůli údajné podjatosti úředníků zrušil rozhodnutí, kterým magistrát zamítl odvolání proti vydanému územnímu rozhodnutí.

Napojení Komořan na Pražský okruh

  • Začátek stavby je na křižovatce Generála Šišky a Komořanská. Dál vede stopou dnešní Komořanské ulice a rozšiřuje se směrem k Vltavě, tedy do bývalého cukrovaru.
  • Investiční náklady na stavbu včetně přeložky železniční trati, inženýrských sítí, stavby cyklostezky a mimoúrovňové křižovatky jsou přibližně 2,9 miliardy korun.
  • Územní rozhodnutí bylo vydáno v roce 2011, k právní moci dopělo po různých odvoláních. V první půli letošního roku Městský soud v Praze zrušil rozhodnutí magistrátních úředníků, kterým už dříve zamítli odvolání proti vydanému územnímu rozhodnutí.
  • Ani ne před měsícem rada města schválila vypsání výběrového řízení na zpracovatele dokumentace pro stavební řízení.

„Nelze zjistit, kdo z odpůrců odvolání podal, předpokládám, že někdo z majitelů pozemků. Lidi, kteří bydlí blízko plánované silnice, se historicky sdružovali pod jednu ze stran, která šla proti stavbě. Bývala v opozici, nyní je mezi třemi vládnoucími a projednávání zhoršuje,“ míní aktivita Jiří Zemánek.

Starostka Daniela Rázková zvolená za zmiňované uskupení Změna pro Prahu 12 chápe, že situace je neúnosná, místo čtyřpruhového přivaděče by však raději volila jen dvoupruhový, hlavně kvůli obavám z hluku a neúnosného nárůstu tranzitní dopravy.

„Na Šabatce se nezačne stavět dřív než v roce 2018, investor se zavázal k výstavbě světelné závory, která místním zaručí, že dostanou při výjezdu směrem do centra přednost před auty přijíždějícími do Komořan ze středních Čech. Stavebník navíc bude mít problémy s hlukovými limity a je tam víc podmínek, které tu stavbu do určité míry oddalují,“ sdělila iDNES.cz Rázková.

Současně však připustila, že radnice v podstatě nemá investorům jak nařídit, aby začali stavět až po vybudování přivaděče, když splní kritéria daná stavebním zákonem dřív. „Taháme za kratší nitku,“ podotkla.

I když územní rozhodnutí pro stavbu přivaděče teď neplatí a není jasné, jestli ještě vůbec platit bude, město před měsícem schválilo vypsání výběrového řízení na zpracovatele dokumentace pro další krok - stavební řízení - za 42 milionů korun. „Podle mě je to nejistá investice, byla tam řada dalších výhrad místních obyvatel, o kterých soud ještě nerozhodl,“ dodala starostka.

Čekání na verdikt ministerstva

Spolu s přeložkou železniční tratě, výstavbou mimoúrovňové křižovatky a dalších prvků má stavba přivaděče vyjít skoro na tři miliardy korun, které v rozpočtu města zatím vyčleněny nejsou.

„Pro pokračování projekčních prací a přípravu zadání veřejné zakázky na výběr zhotovitele magistrát pro příští rok má dostatek finančních prostředků,“ ujistil pražský radní pro dopravu Petr Dolínek.

Sám naopak očekává, že se k údajné podjatosti magistrátních úředníků brzy vyjádří ministerstvo pro místní rozvoj, které to od soudu dostalo za úkol, a přípravy budou pokračovat. „Ministerstvo již rozhodlo, ale ještě se nevyjádřilo. Pevně věříme, že to brzy udělá a navazující projekční práce budeme moci zahájit v první polovině příštího roku,“ doplnil.

Zda město počítá se stavbou čtyř pruhů, nebo analýzy zpracované Institutem plánování a rozvoje ukázaly, že by provoz utáhly dva, neřekl. „Otázku detailního řešení uličního profilu budeme řešit ve spolupráci s městskou částí v procesu přípravy dokumentace pro stavební povolení, a to i s ohledem na probíhající výstavbu v Praze 12 a kvalitu bydlení v oblasti,“ doplnil neurčitě.

Podle aktivisty Jiřího Zemánka, který se ve věci angažuje, se téma stavby přivaděče stalo postupem času citlivé pro obyvatele, politiky i investory.

Křišťálová Lupa 2016

„Je to nesmírně komplikovaná stavba, ale vyřeší mnohé. Na Strakonické se v době povodní zaplavuje rozplet a není možné sjíždět a najíždět na okruh. Tohle by byl záložní jižní přístup do Prahy. Všem by prospělo stavbu nebrzdit a celý proces rozumně tlačit vpřed,“ dodal.

Komunikační propojení Prahy 12 s Pražským okruhem.

Komunikační propojení Prahy 12 s Pražským okruhem.

  • Nejčtenější

Hledaní chlapci na Kutnohorsku zemřeli, napsala matka jednoho z nich

Tragický konec má nejspíš pátrání po dvou chlapcích na Kutnohorsku. Matka jednoho z nich oznámila v pátek večer na...

Policie nalezla těla obou hledaných chlapců pod jezem na Kutnohorsku

Policie v neděli dopoledne nalezla těla obou pohřešovaných chlapců za jezem u obce Soběšín na Kutnohorsku. Ztratili se...

Policie přerušila hledání chlapců u Sázavy, matka psala o úmrtí ze zoufalství

Policejní potápěči a psovod v sobotu pokračovali v pátrání po dvou chlapcích, kteří se ztratili v Sázavě na...

Chlapce zmizelé u Sázavy už hledá policie celostátně, nejen u vody

Policisté se ráno vrátili do letního tábora u Soběšína na Kutnohorsku, kde druhý den neúspěšně pátrali u řeky Sázavy po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž se přiznal k vraždě dvou žen na Turnovsku, motiv je zatím nejasný

Kriminalisté obvinili dvaačtyřicetiletého muže z Kutnohorska z dvojnásobné vraždy. Podle vyšetřovatelů na Turnovsku...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Léto ve znamení vlaků, na středočeské koleje vyjedou historické soupravy

Červený motoráček zvaný Hurvínek byl vyroben v prosinci roku 1949 v kopřivnické továrně Tatra. Na první zkušební jízdu...

Tramvaje se vrátily do Ječné ulice, nově se kvůli vodovodu zavřela Korunní

V Ječné ulici mezi pražskými stanicemi I. P. Pavlova a Karlovo náměstí opět jezdí tramvaje. Oprava vodovodu, který...

Božsky sladké. Chtěl být poustevníkem, teď vyrábí džemy v klášteře ve Slaném

Premium Džemy, které vznikají za zdmi kláštera řádu bosých karmelitánů ve Slaném, jsou božsky sladké. Na starosti je má...

Policie nalezla těla obou hledaných chlapců pod jezem na Kutnohorsku

Policie v neděli dopoledne nalezla těla obou pohřešovaných chlapců za jezem u obce Soběšín na Kutnohorsku. Ztratili se...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...