Úterý 19. října 2021, svátek má Michaela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 19. října 2021 Michaela

Kbelské letecké muzeum získalo vzácný MiG-29, původně sloužil v Žatci

  9:00aktualizováno  12:29
Letecké muzeum Kbely zahájilo 48. sezonu, návštěvníky zve především na nový exemplář ve sbírce. Je jím stíhací letoun MiG-29, který jinde v České republice není k vidění. Ředitel Vojenského historického ústavu Praha Aleš Knížek MF DNES prozradil, jaké další unikáty se v historickém hangáru ukrývají.

Když se v roce 1992 dělila federace, odletěla část těchto migů na Slovensko a jejich zbytek byl v devadesátých letech vyměněn za vrtulníky Sokol polské výroby. V České republice nadlouho žádný MiG-29 nezůstal | foto: Yan Renelt, MAFRA

Pro návštěvníky otevíráte dva nově zrekonstruované hangáry. Co je na nich zajímavého?
Od roku 1968, kdy muzeum vzniklo, je to poprvé, co se expozičně rozrůstá. Historické hangáry Staré Aerovky se podařilo zachránit díky grantu z Norských fondů, bez kterých by jejich rekonstrukce nikdy neproběhla. Pro letecké muzeum ve Kbelích jsou přitom velmi významné. Je totiž světově unikátní nejen tím, že vystavuje okolo 150 historických letadel, ale i tím, že je představuje v dobových hangárech.

To je tak nevídané?
Ano. Návštěvníkům navíc letadla představujeme v místech, kde byla v minulosti skutečně provozována, a to je z muzejnického pohledu naprosto jedinečné. Na většině letišť v Evropě byly totiž hangáry během druhé světové války zničeny. Nejstarší hangár, který máme, je z roku 1917, a zajímavá je proto i jeho samotná konstrukce.

Fotogalerie

Co v těchto nových hangárech návštěvníci uvidí?
V prvním z nich, který vznikl v roce 1920 a má číslo šest, se nachází expozice věnující se historii firmy Aero. Mezi hlavní exponáty, které jsou tam vystaveny, patří stíhací dvouplošník Aero A-18 z roku 1923, jenž právě v tomto hangáru vznikal i z něho vzlétal. Expozici dále doplňují ceněné prototypy Aero 29 Delfín, Aero L-39 Albatros a Aero L-39 Alca.

Čemu se věnuje výstava v druhém hangáru?
To je hangár číslo pět, jenž byl postaven v letech 1940 a 1941. Za druhé světové války se v něm vyráběly letouny pro německou armádu, ale my jsme se rozhodli jej věnovat bombardovacímu letectvu a bitevním letounům z období od druhé světové války do 80. let dvacátého století. Nacházejí se v něm letadla Aero C-3A Siebel či proudové letouny MiG-15bis, MiG-21, MiG-23, Su-22, Su-7 a v budoucnu přibude také Iljušin Il-28. Expozici chceme oživit tím, že na některých těchto letadlech budou v hangáru postupně prováděny dílčí restaurátorské práce. Návštěvníci tak uvidí, že nejde jen o to, letoun vzít z depozitáře a postavit ho do hangáru, ale že to zahrnuje spoustu práce a úprav.

Lákáte také na jediný MiG-29 v České republice.
Ano. Jsem strašně rád, že se nám ho povedlo získat a že tady konečně je. Máme celou řadu migů, jež byly v sestavě československého a českého letectva a jediný, který nám ještě chyběl, byla právě ta devětadvacítka. Když se v roce 1992 dělila federace, odletěla část těchto migů na Slovensko a jejich zbytek byl v devadesátých letech vyměněn za vrtulníky Sokol polské výroby. V České republice tak žádný MiG-29 nezůstal.

Z výzbroje rovnou do muzea

Tento stíhací letoun má ve výzbroji dosud stále ještě celá řada zemí.
Přesně tak, ještě to není uzavřená kapitola. Dlouho jsme čekali, až se nám naskytne možnost ho někde získat. Pochopitelně by to šlo třeba na Ukrajině nebo v Rusku, ale nejpřijatelnější možnost pro nás bylo Slovensko. Museli jsme ale počkat, až je Slováci vyřadí z výzbroje. Což se nakonec stalo a vloni jsme s nimi jeden MiG-29, který původně sloužil na letišti v Žatci, vyměnili za náš Il-28, který máme ve sbírkách ve více kusech. Ten totiž naopak zase chyběl na Slovensku.

Podle čeho si nové exponáty pro muzeum vybíráte?
Snažíme se doplňovat vývojové a typové řady. Zároveň ale také chceme představovat protipóly. Když máme například první generaci proudových letounů z padesátých let z výzbroje armád Varšavské smlouvy, tak se snažíme získat letouny, které proti nim v té době mohly vzlétnout na druhé straně hranice. Chceme, aby si návštěvník mohl udělat srovnání, co za stroje mělo československé letectvo a co mělo třeba letectvo Velké Británie, Francie či USA.

Dá se říct, které exponáty jsou nejhodnotnější?
Nejcennější jsou zcela jistě letadla z československé konstrukční školy z období první republiky. Ta totiž nikde jinde na světě neuvidíte. Celá tahle sbírka je zároveň, jak jsem již říkal, povýšena tím, že je umístěna v dobových hangárech. Jako jediné muzeum na světě máme také Messerschmitt Me 262 „Schwalbe“ v jednomístné i dvoumístné verzi a k němu celou řadu dalších proudových letadel první generace. Tato sbírka představuje druhou nejcennější v muzeu. Jedná se o letadla jako Gloster Meteor, Vampire, Jak-17, Jak 23 a další.

Jak letadla získáváte?
Hlavně výměnou. A to ať už ze státních, nebo soukromých muzeí. V některých případech je dostaneme i darem, ale to jsou spíše výjimky. Pak se dají letouny samozřejmě i koupit, ale to děláme jen velmi zřídka. Spíše nakupujeme jejich součásti, jako palubní desky, motory a vrtule.

Hledáme Hurricana

Je nějaký letoun, který vám chybí a který byste chtěli získat?
Je. Čtyřicet let byl ve Kbelích zapůjčený Spitfire IX, který se po rekonstrukci Národního technického muzea vrátil na Letnou. Od té doby se snažíme do Kbel sehnat Hurricana, aby byly v České republice zástupci obou nejdůležitějších stíhacích letadel, na kterých naši piloti za druhé světové války létali ve Velké Británii. Je to ale velmi těžké.

Dochovalo se jich málo?
Není jich zase tak málo, ale většinou jsou v muzeích po jednom kuse. Na druhou stranu je jich ještě relativně hodně létajících, ale jejich cena se pohybuje mezi dvaceti až třiceti miliony korun, což si nemůžeme dovolit a hlavně ani nepotřebujeme, aby mohl létat. Stačil by nám uzemněný letoun, který by byl řádově mnohem levnější. Vystačili bychom si dokonce i s jeho částmi, protože jsme schopni si ho potom v našich dílnách dát dohromady.

Plukovník Aleš Knížek

Je absolventem Vysoké vojenské pedagogické školy v Bratislavě, kde studoval v letech 1987–1992. Do někdejšího Historického ústavu Armády České republiky nastoupil v roce 1994 a v roce 2002 se stal ředitelem nově ustaveného Vojenského historického ústavu. Je zakladatelem Vojenského technického muzea v Lešanech a spoluautorem mnoha publikací zabývajících se vojenskou historií se zaměřením na období 20. století a vojenskou techniku. Podílel se také na vzniku desítek výstav.

Řada letounů se k vám nedostane v úplně zachovalém stavu. Jak probíhá jejich restaurování?
Máme vlastní restaurátorskou dílnu, kde děláme většinou ta stará letadla, hlavně z období první světové války a první republiky. Dokázali bychom ale zrestaurovat i letoun z druhé světové války. Zvládneme obnovit prakticky všechno, kde se ještě k výrobě používalo dřevo a plátno. Opravu ostatních letounů pak zadáváme. Velice nám pomáhá státní podnik ministerstva obrany Letecké opravny Malešice, jenž opravuje například i vrtulníky české armády.

Zaujal mě i příběh bombardéru Petljakov Pe-2, který ležel více než 50 let v jezeře v Rusku.
Je to jeden z nejdůležitějších přírůstků do naší sbírky za posledních dvacet let. Tento letoun byl při bojovém letu nucen nouzově přistát na jezeře v Murmanské oblasti v tehdejším SSSR. Posádka z něj vystoupila a letadlo tam nechala, protože ho tehdy odtamtud nebylo možné nijak dostat. Při jarním tání led roztál a letadlo se propadlo do jezera. Pro budoucí generace to bylo to nejlepší, co se mohlo stát. Voda totiž letoun dokonale zakonzervovala. Kovy samozřejmě nejvíce ničí koroze a díky tomu, že k bombardéru neměl vzduch přístup, tak k ní nedošlo.

Tento stroj již tedy bude v expozici k vidění?
Postupně ho restaurujeme. První jeho část, tedy kabina, je ale již vystavena. Je to projekt, který bude trvat pět až deset let. Jednou bude ale ve Staré Aerovce stát letoun celý a to je prostě něco úžasného. Je to totiž jen jeden ze čtyř kompletních Petljakovů Pe-2 na světě.

Mohou vaše exponáty létat?
Letadla z období 1. republiky mají motorové zkoušky. Jejich motory tedy fungují a vrtule se jim točí. Protože jde ale třeba o jediný kus ve sbírkách, tak je samozřejmě nemůžeme poslat do vzduchu. Novější letadla většinou do Kbel přiletěla sama, ale dál už s nimi také létat nejde, protože jim propadly veškeré potřebné zkoušky. Máme tady švédského Drakena a Viggena, což jsou předchůdci Grippenů, a oba letouny do Kbel přiletěly.

Ve sbírce máte 275 letadel, ale asi polovina z nich je uložena v depozitáři. Není to škoda?
V depozitáři máme uložena letadla, která jsou určena na výměny. Na rozdíl od jiných muzeí na světě máme totiž od jednotlivých typů letadel více exemplářů. V tom máme velkou výhodu. A pak jsou samozřejmě letouny, které nevystavujeme, protože na ně nezbylo místo. Letadla mají pro vystavování jednu velkou nevýhodu, a to, že mají křídla a zabírají kvůli nim nepředstavitelné množství prostoru. To ale teď přestává být díky Staré Aerovce problém. Jsou v ní totiž ještě další dva hangáry, které budeme postupně zaplňovat. Jeden z nich bude věnován pouze aeroklubovému létání, aby každý člověk, který v téhle zemi létá, mohl svým dětem ukázat, na jakých strojích začínal.

Autor:

Parlamentní volby v roce 2021 se konaly v pátek 8. října a v sobotu 9. října. Ve volbách jsme vybírali dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Výsledky podle města a obcí:
Praha
Střední ČechyKladnoBenešovBerounKutná HoraMladá Boleslav, další

Pro STAN chci vnitro i školství, řekl v Rozstřelu Rakušan

  • Nejčtenější

Policie už ví, kdo je muž ležící na ARO v pražské nemocnici. Ozval se příbuzný

V sobotu se podařilo ztotožnit muže, který leží od začátku října v jedné z pražských nemocnic na...

Slova o rasismu mě urážejí. Advokát z Prahy chce omluvu Kamarova právníka

Premium Dlouho bobtnající kauzu pozoroval jen zdálky, jako obyčejný fotbalový fanoušek. Když se ovšem před dvěma týdny začetl...

Vstávej, simulante! křičel řidič na strážníka poté, co mu najel na nohy

Řidič sportovního auta se rozhodl vybít si svou agresi na strážníkovi, který jej v Libni zastavil po projetí zákazem...

Proč se aféra Kúdela vymkla kontrole? Rasismus vnímáme jinak než na Západě

Premium Nepotvrzená slovní urážka si vysloužila tvrdší trest než prokázané fyzické napadení. Fotbalové kauzy odhalily, jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný rasismus či diskriminační jednání. UEFA Spartu trestat nebude

Evropská fotbalová unie (UEFA) nebude trestat Spartu za chování dětských fanoušků v domácím duelu Evropské ligy proti...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Opravy ulic v Benešově mění dopravu v labyrint, výluky budou až do zimy

V Benešově zavedli výlukový řád pro všech pět městských linek. Důvodem jsou podzimní opravy několika ulic najednou,...

Okolí O2 areny se má radikálně proměnit, hlavní roli chce hrát Praha 9

Městská část Praha 9 chce radikálně proměnit okolí O2 areny ve Vysočanech. Usiluje o pozemek od společnosti Howden ČKD...

Zvrhlík v autobusu osahával ženu v rozkroku. Když ho okřikla, utekl

Policie pátrá po muži, který na začátku října v autobusu osahával mladou ženu. Stalo se to mezi zastávkami nádraží...

Způsobil nehodu aut a pak se se cvičným granátem vydal na čerpací stanici

Osmačtyřicetiletý řidič v sobotu na dálnici D10 způsobil nehodu a následně s cvičným granátem v ruce utíkal k nedaleké...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...