„K zápisu haly hlavního nádraží do katalogu kulturních památek NPÚ došlo nečekaně doslova přes noc a je pro nás překvapením. Zápis je ovšem založen na neplatném odůvodnění a nemá ani právní základ. Ukvapené a nepodložené jednání NPÚ je nejen nestandardní, ale navíc budí dojem účelovosti,“ napsala SŽ v tiskové zprávě.
Nyní chce získat stanovisko úřadů, které ovlivní následný postup při zpracování architektonické studie. „Jsme proto připraveni s NPÚ o celé situaci dále jednat,“ uvedla organizace.
Nová nádražní hala v Praze je památkově chráněná, uvedl resort k jejímu zbourání |
Podle vyjádření SŽ došlo při tvorbě zadávací dokumentace ke konzultaci se zástupci NPÚ, kteří potvrdili, že odbavovací hala není chráněnou památkou. Skutečnost nerozporovali ani památkáři, kteří požadovali citlivý přístup k rekonstrukci. Během soutěžního dialogu mělo být téma diskutované několikrát. Současný vývoj situace je podle SŽ zarážející.
„Teprve v samé závěrečné fázi soutěžního dialogu nám Ministerstvo kultury sdělilo, že považuje NOH za kulturní památku s odkazem na názor Drážního úřadu. Ten nejprve NOH označil za přístavbu Fantovy budovy a následně po doplnění podkladů svůj názor opravil,“ popsala SŽ, podle které hala není nedílnou součástí Fantovy budovy.
Halu naopak považuje za funkční celek společně s nájezdovými rampami, magistrálou a metrem, které památkově chráněné nejsou.
„Samotná hala až do 30. 11. 2023 nebyla jako kulturní památka ani evidovaná v katalogu NPÚ. Objekt nové odbavovací haly byl dokonce v minulosti na prohlášení za kulturní památku NPÚ navržen (v roce 2004), nicméně ze strany ministerstva kultury byl podnět zamítnut a nebylo zahájeno řízení o prohlášení za kulturní památku,“ doplnila SŽ.
Nový návrh dánského studia, podle kterého by měla být hala rekonstruována, představili zástupci Prahy a Správy železnic v pondělí. Koncept vyvolal kritiku veřejnosti i ministerstva kultury. Proti návrhu vznikla také petice, kterou svým podpisem již podpořilo přes 4600 lidí.