„Ministerstvo kultury opakovaně deklarovalo, že nová budova hlavního nádraží v Praze je kulturní památka,“ uvedla mluvčí ministerstva kultury Ivana Awwadová. Pokud jde o přijatelnost návrhu představeného v pondělí, k té se podle ní ministerstvo vyjádří až při případných budoucích odvoláních. „Nyní v této věci ministerstva kultury nemůže předjímat případná stanoviska,“ sdělila.
Nový Hlavák ukousne místo pro cestující. Stávající hala je v havarijním stavu |
Památkovou ochranu nese zejména secesní Fantova budova nádraží a hala, která zastřešuje nástupiště. Nová odbavovací hala ze 70. let minulého století nicméně podle ministerstva není samostatným objektem, ale přístavbou, takže se na ni památková ochrana rovněž vztahuje.
V mezinárodní soutěži na přeměnu nové haly, Vrchlického sadů a podobu plánované tramvajové zastávky před nádražní budovou uspěl návrh kodaňského studia Henning Larsen Architects.
Dominantním prvkem návrhu je velká dřevěná konstrukce, která se má klenout nad novou odbavovací halou směrem k Vrchlického sadům, propojit nově vzniklé prostranství s Fantovou budovou, ke které povede schodiště a přechod přes magistrálu. Část budovy pod silnicí má být zachována, velkou část však čeká bourání.
Návrh po zveřejnění sklidil kritiku nejen na sociálních sítích, ale vznikla proti němu i online petice, kterou již podpořilo téměř 900 petentů. Ti požadují zachování haly, kterou navrhli architekti Jan Bočan, Josef Danda, Alena Šrámková, Jan Šrámek a Julie Trnková, a která je podle nich významným reprezentantem architektury 70. a 80. let.
Střešní konstrukce podle nich skryje Fantovu budovu, nepočítá s parkováním, není vhodná pro české klimatické podmínky a nezapadá do prostředí. „Praha si zaslouží vstupní bránu, která dotváří její architektonické dědictví, ne takovou, která ho popírá,“ uvedli v petici. Vítají však přivedení tramvajové trati přímo před nádraží.
Pražské hlavní nádraží dostane obří pergolu. Jako v Dubaji, nechápou kritici |
Předmětem architektonické soutěže, která začala loni v květnu, bylo komplexní řešení podoby nádraží a jeho okolí. Soutěžní týmy dostaly za úkol navrhnout podobu nové odbavovací haly, kterou má na starosti Správa železnic. Pro magistrát návrhy řešily úpravy Vrchlického sadů a pro dopravní podnik tramvajovou trať. Ta povede od Národního muzea do Wilsonovy ulice k nové odbavovací hale, poté se napojí na stávající trať v Opletalově a Bolzanově ulici.
Vítězné studio svůj návrh rozpracuje do architektonické studie, ke které se bude moci vyjádřit veřejnost.