Parkoviště prodané k bytům je veřejné, majitelům to developer neřekl

  • 251
Obyvatelé domu v pražských Letňanech koupili s bytem i parkovací stání. Jenže některým z nich developer prodal i místa, která měla sloužit jen pro návštěvníky. Nyní obyvatelům hrozí od města pokuta, protože „své“ parkoviště znepřístupnili pro veřejnost.

Problémy majitelů bytů v nové zástavbě v ulici Pavla Beneše začaly tím, že při nákupu bytu museli pořídit i parkovací stání za dodatečných 90 tisíc korun. S vidinou, že budou mít všichni kde parkovat, to ale akceptovali. 

V prvním podlaží domu je celkem 83 parkovacích míst, která developerská společnost Landia rozprodala. Krátce po nastěhování ale přišlo všem divné, že se závora na parkoviště otevírá nejen místním obyvatelům, ale úplně všem.

„Po nastěhování jsme o veřejném stání nic nevěděli, proto jsme se divili, že se brána otevírá před každým autem. U Landie jsme tedy bránu reklamovali, aby se otevírala jen na čip,“ popsal Lukáš Brchel, jeden z majitelů bytů. Od té doby se brána otevírá jen obyvatelům domu.

Soukromé, ale přitom veřejné stání

Překvapení čekalo na majitele bytů letos v červnu, když odvolali předsedu společenství vlastníků jednotek (SVJ), který ve stejnou chvíli byl výkonným ředitelem Landie. Z dokumentů SVJ pak zjistili, že na základě takzvané koncepce dopravy v klidu, která řeší parkování v nové výstavbě a vychází ze stavebního zákona, musí zůstat deset parkovacích míst návštěvnických.

„Ale Landia všechny místa rozprodala nám,“ řekla iDNES.cz členka SVJ Martina Vyroubalová.

Navíc podle kupní smlouvy, kterou má iDNES.cz k dispozici, byla všechna parkovací místa prodaná k výlučnému užívání a každému bylo přiděleno konkrétní místo

Z projektové dokumentace, kterou mají vlastníci bytů rovněž k dispozici, vyplývá, že developer nejdříve zkolaudoval parkoviště s bránou, která oddělovala veřejná stání od soukromých.

Zřejmě až poté, co prodal i místa pro veřejné parkování, přemístil závoru k vjezdu na parkoviště. Už bez vědomí majitelů pak Landie nechala parkoviště znovu zkolaudovat s podmínkou stavebního úřadu, že brána nebude blokovat vjezd veřejnosti.

„Landia požádala o územní souhlas na instalaci sloupků pro umístění závory do vjezdu podnože bytového domu dne 8. října 2016, kde opět stavební úřad zdůrazňoval, že i přes tuto zábranu, musí zůstat návštěvnická stání přístupná,“ sdělil vedoucí stavebního úřadu Václav Ryčl. 

Desetitisícová pokuta za bránu

Podle Landie ke změně kolaudace nedošlo a deset návštěvnických míst je jen součástí společných prostor.

„Vše je v trochu jiné rovině. Oněch deset parkovacích míst v projektu Živé Letňany samozřejmě fyzicky vzniklo. Tato místa nebyla rozprodána, ale vzhledem k tomu, že celý prostor garáží je v přímém vlastnictví SVJ (společné prostory), byla uvolněna vlastníkům k užívání,“ sdělil k problému s parkováním projektový manažer Landie Patrik Pospíšil.

V této chvíli se brána otevírá pouze obyvatelům domu, kteří si nepřejí, aby na jimi zaplaceném stání parkoval někdo jiný. To se ale nelíbí stavebnímu úřadu, který vlastníkům bytů poslal výzvu, aby bylo parkoviště přístupné návštěvníkům. V jiném případě by SVJ hrozila pokuta až padesát tisíc korun.

Podle právníka, kterého oslovila redakce iDNES.cz, záleží vyhodnocení problému na tom, jak developer formuloval parkovací stání ve smlouvě.

„Pokud společnost Landia prodala konkrétně vymezené parkovací stání, což je pravděpodobnější, je nutno zkoumat, zda bylo součástí smluv i jakési upozornění, že určitá část společných prostor musí být veřejně přístupná. Jestliže ne, dalo by se uvažovat o neplatnosti smlouvy,“ řekl k případu Petr Leyer ze společnosti Transparency International. Podle něj by mohlo jít i o podvod, pokud by povinnost umožnit parkování pro návštěvy byla úmyslně zatajena.

Podle projektového manažera Landie Pospíšila je firma ochotna přistoupit k nějakému kompromisu, ale konkrétní řešení neuvedl. Podle některých členů SVJ by řešením bylo postavení deseti dodatečných parkovacích míst v blízkosti domu, ale k tomu se Landia nevyjádřila.