Hlavní příčinou se zdá paradoxně skutečnost, že by tunelová linka byla příliš oblíbená. To by totiž znamenalo, že k její obsluze by bylo zapotřebí mnoho vozů, a její provoz by z toho důvodu byl velmi nákladný.
„Zavedení nových páteřních autobusových linek ve všech tunelech Městského okruhu by pro rozpočet města představovalo zátěž v objemu několika desítek milionů korun ročně,“ říká Martin Šubrt, náměstek ředitele Ropidu.
Větší náklady jsou přitom něco, co si vedení Prahy, která hromadnou dopravu dlouhodobě dotuje, rozhodně nepřeje. V roce 2015 stál její provoz město 18 miliard korun, zejména kvůli prodloužení metra A. Tržby přitom činily jen o něco více než 4 miliardy korun. V příštích letech chce proto vedení města na veřejnou dopravu v rozpočtu vyčlenit pouze 14 miliard. Nákladná autobusová linka tak do magistrátních plánů příliš nezapadá.
„Praha ty peníze teoreticky má. Otázka ale je, jestli je chce přidělit právě na tohle. Jde o politické priority,“ říká Marek Bělor ze sdružení Auto*Mat. Podle něj by nová linka dokázala zatraktivnit veřejnou dopravu zejména mezi severozápadem a severovýchodem Prahy. Tam totiž po otevření Blanky nemůže MHD automobilové dopravě v dojezdových časech konkurovat.
Autem zkratkou skrz tunel
Pro příklad, z Dejvic dnes trvá cesta autem na Prosek asi deset minut, ale hromadnou dopravou zabere přibližně půl hodiny. „Pro spoustu lidí se proto stává rychlé spojení autem téměř neodolatelné,“ dodává Bělor. Autobus, který by stejnou cestu ujel za patnáct až dvacet minut, by přitom podle něj mohl řadu Pražanů přesvědčit, aby své auto nechali doma u chodníku.
Ropidu ovšem nestojí v cestě pouze nedostatek peněz. Plány na zavedení nové linky podle Šubrta hatí i radnice Prahy 6. „Ta aktuálně řeší příliš velký počet autobusů na Vítězném náměstí a nesouhlasí s navyšováním počtu spojů o další stovky denně,“ říká Šubrt. Bez Vítězného náměstí, odkud jezdí nejvíce lidí, nemá podle Ropidu příliš cenu nad podobnou linkou uvažovat, protože by nemohla časově konkurovat dalším spojením, například metru.
V tunelech, zejména v tom Strahovském, zároveň vzrůstá intenzita dopravy, a to větším tempem, než se očekávalo. „Provoz autobusových linek by tak byl zejména ve špičkách výrazně ovlivňován, což by se projevilo na jeho nepravidelnosti,“ dodává Šubrt.
Nápad přivést autobusy do tunelu Blanka podle něj ještě nějakou dobu zůstane pouze na papíře.
19. září 2015 |