Jižní tubus dlouhý 4 150 metrů štít razil 16 měsíců. Do břidlic u Kyšic se zařízl začátkem loňského února, u plzeňského portálu pod vrchem Chlum se vynořil z podzemí letos v červnu (psali jsme zde).
Šéf razičů Štefan Ivor podotkl, že zkušenosti z prvního tubusu jsou neocenitelné, ale příroda dokáže být nevyzpytatelná. „V průzkumných vrtech pro severní tunel se u vjezdového portálu objevily i tvrdé spility,“ řekl Ivor.
Štít razí druhý tubus |
Přitom při ražbě vedlejšího jižního tubusu narazili stavbaři na spility až v poslední čtvrtině trasy.
Tunel mezi Kyšicemi a Plzní jsou vlastně dva jednokolejné tubusy vedle sebe. Pro každý směr je jeden. V pravidelných vzdálenostech budou propojeny bezpečnostními průchody. Již hotový jižní tubus si mohli lidé projít a prohlédnout před dvěma týdny. Tato akce přilákala přes deset tisíc lidí (psali jsme zde).
Tunel bude součástí čtrnáctikilometrového železničního koridoru mezi Plzní a Rokycany za čtyři miliardy korun. Nová železnice na této trase zkrátí jízdu vlaků asi o devět minut.
Na vyšší rychlosti je nyní trať upravená od plzeňského hlavního nádraží až k budoucímu odbočení do tunelu na plzeňské straně a od Ejpovic až do Berouna. Tunelem by měl první vlak projet zřejmě koncem roku 2018.