VIDEO: Byli jsme uvnitř stroje, který razí nejdelší tunel. Podívejte se

  4:15aktualizováno  4:15
Do samého nitra obřího razicího štítu, který pod zemí u Plzně hloubí nejdelší železniční tunel v Česku, se ve středu podívali reportéři iDNES.cz. Nejdřív jeli tunelovým „kabrioletem“ a pak zdolali desítky schodů, aby se dostali až k muži, kterému tady nikdo neřekne jinak než pilot.

Razicí štít Viktorie má před sebou poslední kilometr jižního tubusu železničního tunelu mezi Kyšicemi a okrajem Plzně. Jenže teď se na několik dnů zastavil, aby se připravil na nejtěžší práci. Bude se muset prokousat skálou pod vrchem Chlum, kterou tvoří hornina zvaná spilit (více čtěte zde).

Technici už v hlavě štítu vyměnili řezné nástroje. „Teď děláme úpravy přímo za hlavou. V měkčích horninách se takzvaná rubanina dopravovala na spodek stroje a pak šnekovým dopravníkem na pásy, které ji vynášely ven před tunelový portál. Tak to ale ve skále, takzvaném hard rocku, dělat nemůžeme. V něm se rubanina musí dostat do středu stroje a pak je speciálními velkými lopatami předávána na pásové dopravníky,“ vysvětlil šéf razičů Štefan Ivor z Metrostavu.

K dopravě novinářů nitrem tunelu použili stavbaři vozítko, kterým normálně převážejí části betonových prstenců. Jen betony nahradily lavičky. „To je náš tunelový kabriolet,“ řekl s úsměvem stavbyvedoucí Václav Anděl.

Fotogalerie

Pod vrcholem tunelu vede roura, která žene ke štítu vzduch od kyšického portálu. Podél už hotového úseku jsou řady trubek, kabelů, světel i různých plošin. V pravidelných intervalech jsou na stěnách cedulky s informací o vzdálenosti od začátku tunelové roury.

Posledních asi 400 metrů už není tunel rovný jako přímka, ale stáčí se doleva. Brzdíme. Před námi se objevuje zadní část Viktorie.

Razicí štít je dlouhý téměř 120 metrů a váží 1 800 tun. Projít od jeho konce až na začátek znamená zdolat spoustu schodů kolem uzavřených hučících skříní. Řídicí pracoviště operátora je zhruba třicet metrů za razicí hlavou. Muži, který celý kolos ovládá pomocí tlačítek, tu říkají pilot.

Přesouváme se přímo k razicí hlavě. Z jejího nitra jsou slyšet lidské hlasy, občas se ozve bouchání. Mezi červenými profily hlavy je vidět kousek skály. Na dálku hladký, lesklý. Když na něj dopadne ostřejší světlo, jsou na něm proužky. Ty jsou od řezných nástrojů.

Jak vznikají stěny tunelu

Prstence, které tvoří stěny tunelu, skládá razicí štít Viktorie ze speciálních betonových profilů. Jeden prstenec dokončí, mohutné písty se o něj opřou a hlava vyrazí další dva metry tunelu. Pak se stroj zastaví. V přesném pořadí seskládá další prstenec, mezi něj a horninu je vpravena speciální hmota, stroj vyrube další dva metry tunelu, a vše se znovu opakuje.

„Uvidíme, jak skála bude tvrdá a abrazivní, jak často budeme muset měnit řezné nástroje na hlavě,“ říká Ivor.

Asi za dva měsíce by se měli stavbaři s Viktorií posunout až k budoucímu plzeňskému portálu. Místy budou až 90 metrů pod povrchem. Naopak nejtenčí nadloží zaznamenali nedávno, když byli pod silnicí do Bukovce. Tam bylo nad vrcholem štítu přibližně jen necelých deset metrů.

Až se Viktorie dostane na kraj Plzně, technici rozeberou razicí hlavu a převezou ji zpátky do Kyšic, odkud začnou ražbu severního tubusu. Zbytek stroje do Kyšic odcouvá už hotovým tunelem.

Kompletní výstavba železničního tunelu má stát téměř dvě miliardy korun. Po jeho zprovoznění se má cesta vlakem mezi Plzní a Rokycany zrychlit až o deset minut.

Autor:

Nejčtenější

Plzeň - Slavia 2:0, šlágr vyzněl pro mistra, snížil náskok na tři body

Plzeňský Jean David Beaguel se raduje z gólu, který vstřelil v zápase proti...

Také v desátém vzájemném duelu Plzně se Slavií po sobě zvítězili domácí. O třetí porážce ligového lídra v sezoně...

Plzeň - Záhřeb 2:1, domácí prohrávali, výhru a naději zařídil Pernica

NEČEKANÝ STŘELEC. Obránce Luděk Pernica rozhodl dvěma góly o vítězství Plzně...

Plzeňští fotbalisté přes padesát minut nevystřelili na bránu, ale nakonec triumfovali. V úvodním utkání prvního kola...

Plzeň se Slavií drží pět pohárových míst, koeficient znovu posílil

EUFORIE. Plzeňští fotbalisté se radují z vítězného gólu v úvodním utkání...

Fotbalové Česko i pro pohárový ročník 2020/2021 vyšle do kvalifikace o Ligu mistrů dva kluby. A další tři budou bojovat...

Senior, který jel po D5 v protisměru a srazil se s osobákem, zemřel

Senior, který způsobil nehodu v protisměru, zemřel

Senior, který ve čtvrtek vjel na dálnici D5 do protisměru a po několika kilometrech se u Rokycan čelně srazil s jiným...

I kdyby byl na hrotu Kane, bylo by to houby platné, řekl Trpišovský

Trenér Slavie Jindřich Trpišovský udílí pokyny svým svěřencům během zápasu...

Tah s Peterem Olayinkou místo Milana Škody na hrotu útoku slávistickému trenérovi Jindřichu Trpišovskému nevyšel,...

Další z rubriky

Při nehodě u Staňkova na Domažlicku se těžce zranily dvě děti

Zdravotnická záchranná služba Královéhradeckého kraje (ilustrační snímek)

V sobotu krátce po třetí hodině odpoledne se nedaleko obce Ohučov u Staňkova stala nehoda, při níž se těžce zranily dvě...

Plzeň přidá cyklistům stovky metrů tras, postaví i lávku přes Radbuzu

Nová cyklistická lávka přes Mži u Radčické ulice v Plzni

Příznivci cyklistiky v Plzni se letos dočkají nových úseků cest. Radnice nechá upravit další část komunikace, která...

Dvanáctiletý školák nadýchal téměř dvě promile, nemohl chodit ani mluvit

strážníci, městská policie, Plzeň, ilustrace

Namol opilé dítě převáželi v pátek záchranáři do plzeňské fakultní nemocnice. Dvanáctiletý chlapec na sebe upozornil...

Najdete na iDNES.cz