Auta budou uzavřený úsek dálnice D5 objíždět celý víkend po staré silnici kolem Štěnovic a po klatovském přivaděči.
Valík technici uzavřou kvůli posledním zkouškám nových technologií, nejpozději v pondělí v šest hodin ráno se necelých 400 metrů dlouhý tunel opět otevře autům. V provozu budou po téměř čtvrt roce oba tubusy.
Lenka Rezková z ministerstva dopravy MF DNES řekla, že rozhodnutí o změně ve Valíku padlo letos 20. srpna.
„Po uplynutí patnácti dnů nabývá stanovení místní úpravy účinnosti. Po pondělním otevření se bude tunelem jezdit rychlostí až sto kilometrů v hodině,“ uvedla Rezková.
Rekonstrukce prvního dálničního tunelu v ČR stála 150 milionů korun. I když je tunel v zatáčce a je vidět z jeho jednoho konce na druhý, kvůli zvyšování rychlosti o dvacet kilometrů v hodině muselo být osazené nové a účinnější osvětlení.
Důvodem je, aby přechod mezi světlem vně tunelu a uvnitř byl pro řidičovy oči co nejplynulejší, aby neustále jasně viděl, co se děje před ním. Osvětlení z LED světel bude podle správců účinnější a náklady na provoz budou nižší než u dosavadních světel.
„LED technologie je použitá v tubusech i prostoru před tunelovými portály. V tunelu už nejsou proudové ventilátory pro urychlení výměny vzduchu, měřit se nebudou ani koncentrace CO,“ popsal Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic.
Tyto věci nejsou zapotřebí, protože tunel byl z původní nejpřísnější kategorie, do které ho zařadili po otevření v říjnu 2006, teď přeřazen do kategorie o dva stupně mírnější. Denně jím projede 27 tisíc aut.
Valík byl v Plzeňském kraji prvním místem, kde si řidiči museli dávat pozor na úsekové měření. To v něm zůstává, systém je nově rozšířen o detekci přepravy nebezpečných látek.
Po Valíku možná přijdou na řadu další tunely v republice
Experti budou rok vyhodnocovat, jak se zvýšení rychlosti v tunelu projeví. Na základě těchto zjištění by pak mohlo dojít ke zvyšování rychlosti i v dalších tunelech, kde je dosud maximální povolenou rychlostí osmdesátka.
Ředitelství silnic a dálnic vysvětluje, že se chce i v tomto ohledu vyrovnávat okolním evropským zemím, kde je stovka běžnou rychlostí i v mnohem delších tunelech.
Jan Hoření z ŘSD uvedl, že kvůli současným větším opravám plzeňského dálničního obchvatu mezi Ejpovicemi a Černicemi přesunuli úpravy úseků navazujících přímo na tunel Valík na další roky.
Zřejmě v příštím roce přijde na řadu oblast mezi Černicemi a tunelem včetně nájezdů a sjezdů. Pravděpodobně v dalším roce dojde na zbývající část od tunelu přes křížení s přivaděčem na Klatovy až k čerpacím stanicím u Šlovic, což je poslední úsek obchvatu s původním povrchem.