"Slovanské údolí se postupně zaváželo, a tím se navýšilo dno koryta potoka, někde i více než o půl metru. Chceme to řešit už řadu let, ale zatím jsme s tím neuspěli," konstatuje jeden z místních obyvatel, František Slivoně, a dodává, že se zavážkou se začalo v roce 1974 při stavbě železničního mostu.
Jeho soused Otta Thoma dodává, že problémem nebyla pouze zavážka samotného koryta, ale i jeho okolí. Pravý břeh je kvůli navážce vyšší než levý. "Přitom na pravém břehu by se voda vylila do nivy, to by nebyl takový problém. Takhle ale voda stoupá až k domům," pozastavuje se Thoma.
Vejprnický potok se z břehů vylévá pravidelně. Původně bylo přitom koryto potoka projektované na 25letou vodu. "Problémy ale nastávají už za mnohem nižší vody," upozorňuje Slivoně.
Podle ředitele plzeňské pobočky Povodí Vltavy Miloně Kučery není hlavním problémem zavážka potoka. Považuje navíc za bezpředmětné odkazovat ke stavu ze sedmdesátých let.
Jako větší problém vidí Kučera profil mostku přes Vejprnický potok pod železničním mostem v předních Skvrňanech. "Při povodňových průtocích působí laicky řečeno jako špunt. Podobný problém se řešil i na Roudné," konstatuje Kučera.
Na úpravy, díky kterým by pod mostem mohlo protékat víc vody, byl připravený už i projekt, na němž se mělo podílet město spolu s Povodím Vltavy. V roce 2009 byl ale pozastaven kvůli tomu, že se začala připravovat výstavba železničního koridoru Plzeň - Cheb.
Při ní se opraví železniční most v Předních Skvrňanech. Práce mají být hotovy v listopadu letošního roku. "Poté by neměl být problém se k původnímu projektu vrátit," je přesvědčen Kučera.
Zároveň ale dodává, že Slovanské údolí není jedinou lokalitou, kde se potýkají s problémy s vodou. Priority jsou podle něj jinde. Úpravy ve Slovanském údolí by mohly začít do tří let.