Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Politici chtějí osekat projekt terminálu. Lepší letiště se odkládá

  11:40
Politici se shodli, že při plánované stavbě nového letištního terminálu v Pardubicích je třeba ušetřit. Nesmí být podle nich dražší než 250 milionů. Hledání úspor však nebude bez následků. Na budování nové odbavovací haly bude nutné udělat nový projekt, a to celý proces zdrží.

Vizualizace původně plánovaného terminálu na pardubickém letišti. | foto: Archiv MF DNES

„Nestavíme žádnou Ruzyň. Musíme být rozumní. Je nutné projekt zlevnit.“

To nyní prohlašují pardubičtí politici, kteří mají jasno, jak dál pokračovat při přípravě stavby nového letištního terminálu.

Na první pohled chvályhodná snaha ušetřit veřejné prostředky však naráží na jeden zásadní problém - jak to provést.

Soutěž na projekt nové odbavovací haly už před rokem a půl vyhrála společnost AGA-Letiště, s.r.o. z Prahy. Ta se snažila stavbu včetně parkoviště a přístupové cesty připravit tak, aby se dalo stavět za 300 milionů korun. Jenže soutěž na stavitele ukázala, že se jí to nepovedlo. Minimální nabídka od stavebních firem zněla na 400 milionů.

„Za takové peníze to stavět nemůžeme,“ prohlásil ihned tehdejší náměstek primátora Michal Koláček. Stejný názor mají i současní šéfové kraje a radnice, kteří jsou za chod společnosti East Bohemian Airport odpovědní. A tak přišel rezolutní povel - projekt osekáme, terminál musí být levnější.

„Je potřeba vše zasadit do ekonomických reálií, je evidentní, že plnohodnotný terminál lze pořídit za nějakých 200 až 250 milionů korun,“ sdělil hejtman Martin Netolický.

Má vůbec cenu stavět, pokud ne draze?

Ředitel společnosti AGA-Letiště Petr Čiviš ale varuje, že politici slibují něco, co nelze splnit. Podle něj z projektu nelze jen tak něco vyhodit, a zachovat přitom jeho smysluplnost.

„Stavět terminál plus inženýrské sítě, parkoviště a příjezdovou komunikaci za 250 milionů bude znamenat výrazné snížení kapacity terminálu, protože na jiném se ušetřit nedá. Pak je ale otázka, jestli má vůbec cenu něco takového stavět,“ uvedl Čiviš. Další ořezání projektu si prý neumí představit. Jedno totiž jeho firma už provedla.

Jedinou šanci vidí v odstranění druhého nadpozemního podlaží, kde chtěla mít firma EBA své kanceláře. „Při návrhu úsporné varianty jsem jej chtěl odstranit. Tehdejší představenstvo jej však vybudovat chtělo, ale pouze jako nevybavený holoprostor umožňující dovybavení,“ řekl Čiviš.

Jak se však zdá, žádná debata o dalším zeštíhlování stávajícího projektu ani nezačne. Hejtman je pro vypsání nové soutěže na projektanta. „Myslím, že dnešní projekt nejde upravit tak, aby byl životaschopný. Spíše to vypadá, že budeme hledat nový plán. Určitě nás to bude stát nějaký čas, ale nebude to nic fatálního. Evropské peníze na terminál stejně nedostaneme, takže není kam spěchat,“ uvedl Netolický.

Levnější letiště stavbu pořádně zdrží

Zásadní rozpor je v tom, jak dlouhé by zdržení mohlo být. Podle šéfa kraje jen v řádech měsíců. Podle Čiviše, jehož firma projektovala opravu ranveje na Ruzyni, bratislavské letiště nebo rozšíření ostravského vzdušného přístavu, by však šlo spíše o roky.

„Změna zadání, i když bude záležet na jejím rozsahu, může realizaci zbrzdit alespoň o tři roky. Bude nejspíše nutné získat nové územní rozhodnutí, stavební povolení a další dokumenty,“ řekl Čiviš.

Možná jsou jeho odhady přehnané, ovšem z přílišného odkládání stavby má obavy i náměstek primátora a člen představenstva firmy EBA Jan Řehounek.

„Rozhodně není v našem zájmu, abychom čekali na stavbu několik let. Musíme najít takové řešení, které umožní začít budovat co nejdříve a za rozumné peníze,“ uvedl Řehounek. Celá debata nad zlevněním nového pardubického letištního terminálu začala kvůli masovému úbytku cestujících. Ten zjevně souvisí s ukrajinskou krizí a poklesem ruské ekonomiky. Právě na východní velmoc se letiště nejvíce orientovalo, a tak není divu, že se nyní propadá do hospodářských potíží.

Firma EBA prodělává, i proto musí být terminál menší

Pardubické civilní letiště

O terminál se stará společnost EBA, kterou vlastní ze dvou třetin město Pardubice a z jedné třetiny kraj. Loňský zisk firmy před zdaněním činil asi devět milionů korun, rok předtím to bylo téměř 23 milionů korun. Na letošek je už plánovaná ztráta, protože v poslední době vzdušný přístav trápí úbytek cestujících. Zatímco předloňský rok byl rekordní a letiště přepravilo 184 tisíc lidí, loni klesly počty všech cestujících přibližně na 150 tisíc. Výsledky ovlivnila krize na Ukrajině a pokles hodnoty rublu. V letošním prvním pololetí letiště přepravilo přes 29 tisíc cestujících, loni jich prošlo terminálem za stejnou dobu 79 tisíc. Trvá úbytek ruské klientely, což se projevuje na výsledcích. Za minimální počet pasažérů nutných pro ekonomické přežití letiště se považuje 80 až 100 tisíc lidí ročně.

„Společnost EBA je ve ztrátě. Přílišná fixace na ruskou klientelu byla manažerská chyba, do Pardubic Rusové přestali létat. Jiná letiště nám ty lety přebrala. Varovná čísla mělo vedení i akcionáři k dispozici už na podzim loňského roku, ale nereagovali na to,“ uvedl předseda představenstva společnosti EBA Pavel Svoboda, který tak zdůvodnil i odvolání bývalého šéfa společnosti Michala Červinky. Toho od září nahradí Helena Šmejkalová.

I proto už také první politici říkají, že by úplně zastavili přípravu stavby terminálu. Argumentují, že ten stávající prostě stačí.

„Říkám ne 300 či spíše 400 milionům korun utracených za terminál pro asi 30 tisíc českých cestujících ročně. Pro srovnání, tolik lidí přijede vlakem do Pardubic za dva dny. Zbytek cestujících jsou Rusové, kteří jedou okamžitě autobusem do Prahy a městu ani kraji nepřinesou nic. O návratnosti není ani řeč,“ uvedl na facebooku člen TOP 09 Miroslav Nádvorník z Litomyšle.

Zatím jsou však takové názory v menšině. Například pardubičtí zastupitelé podporují výstavbu nové haly bez ohledu na to, jestli patří do opozice, nebo radniční koalice. „Pardubice potřebují nový terminál za rozumné peníze. To určitě budeme podporovat,“ řekl zastupitel Pardubic za ODS Karel Haas.

Pardubické letiště zaznamenalo loni pětinový úbytek ruských pasažérů, kteří tvoří jeho hlavní klientelu. V letošním prvním pololetí letiště přepravilo 29 tisíc cestujících, loni jich prošlo terminálem za stejnou dobu 79 tisíc. Pokles zájmu o letiště tedy stále pokračuje.

  • Nejčtenější

ONLINE: Pardubice - Třinec 1:1. Finále se prodlužuje, rozhodnout mohl Hrehorčák

28. dubna 2024  18:30

Sledujeme online Velkolepé vyvrcholení play off hokejové extraligy je tady, nového šampiona a vítěze napínavé...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysoká pokuta za nařčení Antoše. APK hlásí: Zadina znevážil jméno extraligy

23. dubna 2024  15:43,  aktualizováno  16:27

Po výhře 6:2 ve čtvrtém utkání finále hokejové extraligy si postěžoval, že názory experta České...

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

Tisíce fandů Dynama znovu na „Pernštýňáku“. Rozhoduje se o ligovém titulu

28. dubna 2024  20:59

V pátek čekaly tisíce příznivců pardubických hokejistů na Pernštýnském náměstí na titul marně....

Bohemians - Pardubice 2:1, výhru na konec základní části zařídil Matoušek

28. dubna 2024  17:21,  aktualizováno  19:37

Na jejich postavení v tabulce to vliv nemá, psychicky ale fotbalistům Bohemians výhra ve 30. kole...

ONLINE: Pardubice - Třinec 1:1. Finále se prodlužuje, rozhodnout mohl Hrehorčák

28. dubna 2024  18:30

Sledujeme online Velkolepé vyvrcholení play off hokejové extraligy je tady, nového šampiona a vítěze napínavé...

Na Pardubicku narazil řidič do patníku, značky i stromu. Nehodu nepřežil

28. dubna 2024  10:13

V noci na neděli zahynul u Sezemic na Pardubicku pětatřicetiletý řidič. Havaroval se svým vozem BMW...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...