Pardubičtí politici si přivezli inspiraci pro terminál z varského letiště

  7:55aktualizováno  7:55
Krize na Ukrajině spojená s velkým úbytkem ruské klientely nakonec politiky neodradí od stavby nového letištního terminálu v Pardubicích. Nesmí být ale dražší než 250 milionů korun. Inspiraci si radní přivezli z Karlových Varů.

Vizualizace původně plánovaného terminálu pardubického letiště. | foto: Pardubický kraj

V roce 2009 Karlovarský kraj zmodernizoval svoje mezinárodní letiště za 98 milionů korun. Nyní dokáže odbavit až 750 cestujících za jednu hodinu. Něco podobného by chtěli dokázat pardubičtí politici z radnice i kraje, kterým patří civilní část pardubického letiště.

Letiště v Karlových Varech.

Letiště v Karlových Varech.

„Je to pro nás jednoznačně inspirace. Především ta cena je hodně zajímavá. Navíc karlovarské letiště je hodně futuristické, zřejmě by se dalo při samotné stavbě ještě dost ušetřit,“ uvedl po návštěvě Karlových Varů primátor Pardubic Martin Charvát.

Společnost East Bohemian Airport už má přitom připravený projekt na stavbu nového terminálu poměrně dlouho. Jenže ten by vyšel na nějakých 300 milionů korun a to se politikům zdá příliš.

„Maximální cena musí být do 250 milionů korun,“ shodli se radní z magistrátu i kraje. „Nestavíme žádnou Ruzyň. Musíme být rozumní,“ doplnil hejtman Martin Netolický.

Právě zlevnění projektu měl na starost dnes už bývalý šéf společnosti EBA Michal Červinka. Podle politiků však svou práci nezvládl, a proto musel ve funkci skončit.

Letiště Pardubice

Letiště provozuje společnost East Bohemian Airport, která patří městu a kraji. Společnost vznikla 9. února 1993. Civilní provoz pak oficiálně začal v roce 1995. Ve stejný rok přestavbou vznikl i stávající terminál. Celková rozloha haly je 1 644 metrů čtverečných. Cestující mohou používat dvě přepážky. Kvůli tomu je hodinová kapacita letiště pouze 200 lidí. Výhodou letiště je, že je pouze pět kilometrů od centra města. Linkový autobus vzdálenost ujede za osm minut. Na letišti je 500 parkovacích míst, které jsou pro zájemce zdarma.

„Akcionáři uplatňují své právo změnit management. Pokud můj odchod přispěje k rozvoji letiště, bude to pro letiště pozitivní,“ uvedl Červinka. Podle něj potenciál spádové oblasti letiště opravňuje k optimistickým očekáváním, nicméně nezbytnou podmínkou k jeho využití je právě nový terminál.

„Taková investice je dlouhodobá pro časový horizont v desítkách let. Letišti budu i v budoucnu držet palce,“ dodal pro agenturu ČTK Červinka.

Loňská soutěž na stavitele terminálu byla neúspěšná. Firmy totiž nabídly cenu vyšší než 400 milionů korun, cena terminálu o výměře 6000 metrů čtverečních má však být podstatně nižší. Projekt byl proto zjednodušen a měla by se vypsat nová soutěž.

Podle šéfa představenstva firmy EBA Pavla Svobody však není letiště bez nového terminálu do budoucna konkurenceschopné. K tomu dodává, že pokud by se aktuální špatné ekonomické výsledky opakovaly, hrozila by společnosti insolvence.

Letiště Karlovy Vary

Terminál provozuje společnost Letiště Karlovy Vary, kterou ze 100 procent vlastní Karlovarský kraj. Firma byla založena 2. února 2004. Civilní letiště vzniklo už v roce 1929. Nová odbavovací hala vyrostla v roce 2009, stála 98 milionů korun. Rozloha haly je 946 metrů čtverečných. Přepážek je v ní osm, což znamená, že odbaví zhruba 750 cestujících za hodinu. Dojezdová vzdálenost do centra města je 7,5 kilometru. Autobus městské hromadné dopravy urazí vzdálenost za 30 minut. Počet parkovacích míst u haly je 150 a jsou pro pasažéry zdarma.

„Potřebujeme krizový management, který řekne, zda je letiště po 15 letech existence na zrušení, nebo se manažersky oživí a získá další příležitosti,“ uvedl Svoboda.

Za úpadkem podle něj stojí přílišná orientace na ruskou klientelu, která však v poslední době z Pardubic mizí.

V letošním prvním pololetí letiště přepravilo přes 29 tisíc cestujících, loni jich prošlo terminálem za stejnou dobu 79 tisíc.

Se stavbou terminálu přesto souhlasí politici ze všech politických stran, a to včetně těch opozičních. „Pardubice potřebují nový terminál za rozumné peníze. To určitě budeme podporovat,“ řekl zastupitel Pardubic za ODS Karel Haas.

Přípravu projektu a samotné budování terminálu bude mít na starost zřejmě nová šéfka firmy EBA. Politici by v pozici rádi viděli Helenu Šmejkalovou. „Je zřejmé, že jako krizová manažerka s více než dvacetiletou obchodní praxí v ČSA letišti rozumí,“ sdělil hejtman.

Nejčtenější

Matka zemřela po pádu z koně, dcera žádá milion po národním hřebčínu

Tradiční Hubertovu jízdu letos v kladrubském hřebčíně zakončili honem „na...

Okresní soud v Pardubicích otevřel případ smrti jednačtyřicetileté ženy, která v říjnu 2016 při tradiční Hubertově...

Kvůli chlapci v kómatu přestane pardubická ORL seřezávat krční mandle

Adámek čtyři dny po operaci mandlí začal silně krvácet, minuty čekal na pomoc...

Klinika ORL pardubické nemocnice nebude na doporučení krajského úřadu nadále provádět seřezávaní krčních mandlí. Při...

Nemocnice nabídla šestimilionovou zálohu na odškodné za operaci mandlí

Adam Vyčítal

Pardubická nemocnice nabídla rodině chlapce, který je po operaci mandlí a pozdějších komplikacích v kómatu, šest...

Svitavy skryly chytrý záchod v lese, odemkne ho esemeska i karta

Chytrý záchod montovala dodavatelská firma v lese poprvé.

Svitavy dlouho řešily, jak se v příměstském lese protkaném naučnou stezkou vypořádat s nářky zejména žen, kterým v...

Tisíce zubů z pryskyřice nahrazovaly štěrk pod zahradní dlažbou

Majitelé nasbírali podle svého vyjádření deset kbelíků umělých zubů.

Překvapení zažili noví majitelé domu ve vsi na Svitavsku, když se pustili do oprav zahradní dlažby. Jako podkladový...

Další z rubriky

Trolejbusy v Pardubicích dostanou nové tratě, včetně té přes most u Parama

První šest trolejbusů z 18 nově dodaných už nyní ukrajuje první kilometry, ty...

V Pardubicích budou do roku 2022 nové trolejbusové tratě. Povedou přes most u Parama, Studentskou ulicí u univerzity na...

Menšinoví akcionáři Dynama chtějí prodat podíly v pardubickém hokeji

Martin Charvát, Dušan Salfický a Petr Čáslava.

Zdá se, že by se mohla měnit struktura majitelů HC Dynamo Pardubice. Hned tři menšinoví akcionáři Dušan Salfický, Petr...

Z Mýta na Sibiř. Parta ostřílených autobusáků jede přes půl světa dva týdny

Skupina řidičů má za úkol překonat s autobusy Iveco dlouhou cestu na východ...

Pět tisíc kilometrů. To je vzdálenost, kterou musí pravidelně urazit řidiči z vysokomýtské firmy Iveco, když předávají...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz