Sklady u svitavského nádraží jdou k zemi, žádané parkoviště ale zatím nevznikne

  • 1
Když Svitavy v roce 2019 dokončily modernizaci prostoru před nádražím, zdálo se, že dílo za 76 milionů kazí jen bariérový přístup k druhému nástupišti. Dnes je to ve špičkách i nedostatek parkovacích míst. Nová by mohla vzniknout po starých skladech.

Kdo se ve všední den před osmou hodinou ráno spoléhá, že na svitavském vlakovém nádraží před odjezdem vlaku s klidem zaparkuje na jednom z šedesáti parkovacích míst, je rychle vyveden z omylu.

Nový, v roce 2019 dokončený přestupní terminál v prostoru od křižovatky ulic Tovární a Marie Majerové až po křížení ulic Nádražní, Olomoucká a 5. května se sice osvědčil, ovšem hlavně v ranních špičkách jsou všechna parkoviště obsazena. Mnozí na vlak dobíhají na poslední chvíli, neboť ztrácejí čas hledáním volného místa až na sídlišti u nádraží, což už není příliš pohodlné.

Přitom řešení se již několik let nabízí hned v sousedství výpravní budovy. Na pozemcích Českých drah se nacházejí staré nádražní sklady, které ohrožovaly bezpečnost kolemjdoucích, a proto se je železničáři rozhodli zbourat.

„Původně jsme chtěli sklady od drah převzít, v rámci modernizace přednádraží budovu zdemolovat a na jejím místě postavit další parkovací místa. Když nám České dráhy řekly cenu za odkup pozemku a stavby s tím, že bychom si museli zaplatit výluku kvůli posunutí sloupu trakčního vedení, dál jsme o tom neuvažovali,“ řekl místostarosta Svitav Pavel Čížek.

Železničáři se poté zavázali, že nové parkoviště postaví až v rámci rekonstrukce výpravní budovy, která počítá s demolicí veřejných toalet v sousedství skladů.

Sklady jdou k zemi, parkoviště vznikne později

Špatný technický stav budovy původní plán města posouvá správným směrem. Kvůli nestabilní střešní konstrukci, kterou se železničáři už několikrát pokoušeli neúspěšně vyspravit, jde v těchto dnech celá budova k zemi. „Budova ohrožovala bezpečnost chodců. Před nedávnem dal kvůli tomu někdo podnět na Policii ČR,“ uvedl Čížek k odpadávajícím kusům střechy.

Kdo se zaradoval, že zároveň s demolicí dojde vzápětí i na stavbu parkoviště, bude zklamán. Se stavbou parkoviště dráhy v současné době nepočítají. K převedení zbytných pozemků a nemovitostí z Českých drah na Správu železnic, která by se pod projekt mohla podepsat, ve Svitavách zatím nedošlo. Sklady tak budou odbourány jen po hranu nakládací rampy, takže na ploše nepůjde parkovat patrně ani nadivoko.

Svitavy otevírají nový terminál. Bezbariérový přístup k vlaku ale chybí

„Během čtrnácti dní by měla budova zmizet, prozatím z ní ovšem zůstane nakládací rampa. V daném místě v budoucnu patrně vzniknou parkovací místa,“ uvedla mluvčí města Svitavy Kateřina Kotasová.

Jako neřešitelný problém se zatím zdá i skutečnost, že ke druhému nástupišti vedou pouze schody. Bezproblémově se k němu vozíčkáři nebo maminky s kočárky dostanou pouze se zaměstnancem dráhy přes kolejiště. Na vybudování drahých výtahů nemá Správa železnic peníze.

„Jsme vzhledem k pokročilému stadiu příprav dalších velkých projektů Správy železnic realisté. Nicméně je potřeba na stav našeho nádraží upozornit,“ řekl starosta Svitav David Šimek.

V dohledné době by v prostoru schodiště měla začít sloužit pro vozíčkáře alespoň plošina. Předpokládaný termín její instalace je naplánován na příští rok.