Kamionům vjezd do Mikulče nezakážou, ale znepříjemní jim cestu

  8:23aktualizováno  8:23
Silnice druhé třídy spojující Mikuleč a město Svitavy by měla být bezpečnější. Pardubický kraj, silničáři a obce na trase včetně Svitav chystají nová opatření, která by měla donutit řidiče sundat nohu z plynu.
Průjezd Mikulčí by mnohdy přetíženým kamionům mohly komplikovat váhy.

Průjezd Mikulčí by mnohdy přetíženým kamionům mohly komplikovat váhy. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Mikuleč chce zkomplikovat průjezd kamionům.

Mikuleč chce zkomplikovat průjezd kamionům.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Kamiony, ale i osobní auta budou na cestě mezi obcí Mikuleč a městem Svitavy muset přibrzdit. Pardubický kraj chystá memorandum, které by mělo obsahovat výčet kroků, jež by měly učinit cestu bezpečnější.

„Memorandum se týká vzájemné spolupráce na zklidnění dopravy na silnici II/366 v úseku křižovatky I/35 Mikuleč - Svitavy,“ uvedl mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták s tím, že text se zatím připravuje.

Místním pomohou zpomalovací ostrůvky, lepší přechody či vážení kamionů. Nicméně původní plán krajských radních, s nímž přišli loni na podzim, byl odvážnější a také podstatně kontroverznější. Navrhovali totiž zakázat kamionům na tuto nově opravenou silnici vjezd úplně.

„V současné době kamiony projíždějí obcemi Mikuleč, Kukle, Javorník a celým průtahem městem Svitavy v délce necelých tří kilometrů v zastavěné oblasti.

Je zde velmi málo přechodů pro chodce a špatně umístěné zastávky autobusů, které nutí občany tuto komunikaci přecházet,“ vysvětlil před časem náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš návrh na odklonění těžkých vozidel. V zastupitelstvu ale krajští radní narazili na odpor Svitav.

Lidem podél silnice pomůže jedině obchvat a dálnice

Několikaměsíční debata o provozu na silnici druhé třídy mezi Svitavami a Mikulčí má zvláštní průběh. Pardubický kraj odtud chtěl vyhnat kamiony, ale zástupci města to rezolutně odmítli.

Kamionů by se Svitavy totiž nezbavily, jen by se přesunuly do jiných ulic a ještě by se valily přes nebezpečnou křižovatku u Koclířova. Všichni vědí, že jediným rozumným řešením je vybudování obchvatu Svitav a následně i dálnice D35.

Co ale do té doby? Zástupci Pardubického kraje a Svitav se předběžně dohodli na memorandu, které si klade za cíl provoz na silnici mezi Mikulčí a Svitavami zklidnit. Text musí ještě schválit krajští radní, kteří také mají na úpravy silnice sehnat peníze.

„Dohodli jsme se na několika krocích. Na silnici by se měly objevit zpomalovací ostrůvky, plánuje se úprava přechodů pro chodce a také vytvoření vážního místa pro mobilní váhy,“ uvedl starosta Svitav David Šimek. Investicím by mělo předcházet i sčítání dopravy.

„Text memoranda se ještě upřesňuje. Projednání v Radě Pardubického kraje je plánováno v měsíci dubnu nebo květnu 2018,“ uvedl Barták.

Teď je těžké říct, jak bude vypadat provoz v této oblasti ve chvíli, kdy bude dokončen obchvat Svitav i dálnice D35, která bude kopírovat trasu dnešní I/35. Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic má být přímo u Mikulče dálniční sjezd a o pár kilometrů dál další vedoucí přímo do Svitav.

Je možné a snad i pravděpodobné, že dálniční sjezd v Mikulči zůstane jen na papíře a kamiony odtud zmizí úplně. Nikdo o něj moc nestojí.

„Existují úvahy, že se stavět nebude. Stane se tak ale, až bude vybudován obchvat na I/43. Ten teď ovšem nestojí, a proto je křižovatka v plánech stavby stále zahrnuta,“ uvedl Karel Dusbaba z projektové kanceláře Valbek při únorovém jednání o trase D35 v úseku od Janova do Opatovce.

„Už před třemi roky jsme říkali, že to je zbytečný luxus mít na pěti kilometrech dva dálniční sjezdy,“ uvedl David Šimek.

Spojnice mezi Mikulčí a Svitavami je jednou z nejzatíženějších silnic II. třídy v rámci kraje. Podle sčítání dopravy z roku 2016 zde v průměru projelo 5 360 vozidel za 24 hodin, z toho nákladních automobilů bylo 1 209.

Mikuleč nechce, aby obcí proudily kamiony.

Mikuleč nechce, aby obcí proudily kamiony.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

  • Nejčtenější

Majitel musel s elektromobilem na emise. Nikdo nic neměřil, usmíval se

S rostoucím počtem elektromobilů v běžném provozu přibývá také netradičních zážitků jejich majitelů, a to nejen ze...

Že to nedává smysl? Pardubický manažer o záhadách Rolinkova konce

Hlavně, aby Dynamo neničily aféry podobné těm v minulé sezoně. S takovým cílem nastupoval na pozici generálního...

V Japonsku by za tu dobu měli dálnici, vítali v Brandýse vysněný bankomat

Jen málokteré město v zemi nemá na náměstí nebo jinde v centru bankomat. Tento přístroj ale dosud chyběl v Brandýse nad...

Druhá liga: Pardubice porazily Třinec a vedou tabulku, Brno si zastřílelo

Fotbalisté Pardubic ve 12. kole druhé ligy doma zdolali Třinec 1:0 a vrátili se do čela tabulky o dva body před Duklu,...

Na okraji Pardubic by mohlo vzniknout jezero pro rekreaci

Pardubice by chtěly, aby poblíž budoucího severovýchodního obchvatu města u sídliště Dubina vzniklo jezero. Mělo by jít...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Rodina holčičky postižené po porodu žaluje nemocnici o 22 milionů

Rodina holčičky, které v pardubické nemocnici podali pozdě antibiotika, podala na zařízení žalobu. Požaduje 22 milionů...

Vedení nemocnice věříme, říká po dvou možných pochybeních hejtman Netolický

Krajští politici v těchto dnech výrazně zasahují do dění v pardubické nemocnici, která kvůli dvěma případům možného...

Na okraji Pardubic by mohlo vzniknout jezero pro rekreaci

Pardubice by chtěly, aby poblíž budoucího severovýchodního obchvatu města u sídliště Dubina vzniklo jezero. Mělo by jít...

V Čisté se rozezněl největší zvon za poslední tři roky, vysvětil ho kardinál

I v obci s necelou tisícovkou obyvatel se mohou dít velké věci. V neděli před polednem v Čisté u Litomyšle byla z...

Najdete na iDNES.cz