Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dokonalé jízdní řády? Ne. Dopravní systém těžce dýchá, říká expert

  8:05
Termín zaslání připomínek k budoucím vlakovým jízdním řádům na území Pardubického kraje vypršel minulý týden. V úterý se na pardubickém nádraží uskutečnilo jejich veřejné projednávání. Hlavně cestující z Orlickoústecka moc spokojení nejsou.

Jízdní řády se nějak podstatně nezmění. Pro jedny cestující to je dobrá zpráva, jiní doufali ve změnu k lepšímu. Ilustrační foto. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Přišlo celkem 45 podnětů. Od jednotlivců jsme je brali jako informativní, hlavně přihlížíme k připomínkám obcí,“ řekl technolog železniční dopravy Krajského úřadu Jiří Pálka.

Podle něj dorazilo nejvíc stížností z Orlickoústecka, a to hlavně na zrušení ranního vlaku IC 542 Moravan, který je oblíbeným spojem cestujících z Orlickoústecka - řada lidí do něj také přestupuje z vlaku od Letohradska a Králicka.

„Ani já jsem nepochopil, proč ho České dráhy vypustily,“ řekl krajský úředník. Zástupce drah důvody také nezná, ale náhradou má podle něj být vlak EuroNight Bohemie 442 přijíždějící ze Slovenska, který by měl být spolehlivější než dosud.

„Prodlouží totiž svůj vyrovnávací pobyt v Bohumíně, kde ho doplní vnitrostátní skupina pěti moderních vozů,“ řekl obchodní ředitel pardubického regionálního centra ČD Tomáš Netolický.

To, co fungovat začalo, už zase nefunguje

Cestující z Králicka a Letohradska byli nespokojeni už s letošním železničním jízdním řádem, netěší je ani ten příští. Zástupcům obcí a měst se nepodařilo vrátit do hry spěšné vlaky, díky nimž se lidé rychleji dostali do krajského města i do Prahy.

Chybí například rychlý ranní spoj na trati Lichkov - Ústí nad Orlicí - Pardubice i zpáteční odpolední spoj. Ačkoli byla elektrifikace trati Letohrad - Lichkov dotovaná z evropských fondů a stála 1,9 miliardy korun, nebude tato trasa ani nadále patřičně využívána.

„Po elektrifikaci trati konečně začalo fungovat spojení do Pardubic tak, aby bylo rychlejší než autem. A teď se zase vracíme o pět či 15 let zpátky. Jestli je toto politické rozhodnutí, tak nám nezbývá nic jiného, než někde udělat politický tah,“ řekl místostarosta Králík Martin Hejkrlík, který se diví, proč se tedy trať vůbec elektrifikovala.

„Když zmizely přestupy v Letohradě a v Dolní Lipce, dostali jsme se za půldruhé hodiny či jen o něco málo víc do Pardubic. Teď budeme zase čtyřikrát přestupovat a všude 20 minut čekat. Lidé potom od cestování dráhou utečou,“ dodal Martin Hejkrlík. Pokud by na jeho slova došlo, pak neměla obrovská investice do této trati velký smysl.

„Až bude Evropská komise hodnotit výdaje do elektrifikace, může dojít k závěru, že byly skutečně zmařenou investicí, protože dnes není trať využitá, jak bylo původně v projektové dokumentaci zamýšleno a slibováno. Ale to je věc ministerstva dopravy,“ řekl zástupcům obcí Jiří Pálka.

Při jednání zazněla i stížnost na to, že v Ústí nad Orlicí chybí napojení večerního spoje do Letohradu od rychlíků z Brna a z Prahy.

Regionální vlaky doplácejí na zpožďování dálkových

Jak vyplývá ze složité přípravy železničních jízdních řádů i z reakcí na ni, jejich největší bolest spočívá v přehuštěnosti hlavní tratě.

„Pardubický kraj má to štěstí, ale zároveň i smůlu, že přes něj vede koridor Praha - Česká Třebová a dál na Ostravu. Tato trasa je přetížená kapacitně, to znamená, že na trať, na kterou se sotva vejde osobní doprava, se ještě dostává ta nákladní a do ní ještě komerční zájmy RegioJetu a Leo Expressu, které pro kraj nedělají veřejnou službu, nejsou navázané na integrovaný dopravní systém a neuznávají naše jízdní doklady. Když to přeženu, pro nás velký přínos nemají, ale zahušťují dopravu natolik, že regionální spoje jsou zpožďovány dálkovými vlaky, a tím je rozbíjen celý komplexní integrovaný dopravní systém,“ řekl Jiří Pálka.

Podle něj jsou v přípojových stanicích přestupní doby kolem pěti či šesti minut, a když je patnáctiminutové zpoždění, přípojové vlaky nemohou čekat.

„Koridor je přetížen a potom dopravní systém velmi těžce dýchá,“ uvedl Pálka.

Kompromisy, těžké hledání ideálních variant. I to patřilo k úternímu jednání nad návrhem jízdních řádů. Například starosta Lichkova  požadoval posunutí spojů kvůli pracovníkům dojíždějícím do letohradského podniku OEZ.

Starosta Čeperky vychválil budoucí vynikající dopolední spoje z Pardubic na Hradec, ale požadoval zastavování odpoledního spoje směrem zpátky. Starosta Květné pak doufal, že prosadí zrušení značky „zastávka na znamení“, ale příslib dostal jen pro případ, že zároveň dokáže na svém území zrušit aspoň jeden z přejezdů, které lokálky na Poličsku hodně zpomalují.

  • Nejčtenější

Na dostizích v Pardubicích se splašil kůň, vběhl mezi diváky a zranil i dítě

8. května 2024  15:29,  aktualizováno  19:59

Na dostihovém závodišti v Pardubicích se ve středu odpoledne splašil kůň bez jezdce. Přeskočil plot...

Stegosaurus se skluzavkou stál sedm milionů. Stal se terčem kritiky i posměchu

11. května 2024

Premium Už nejen opoziční zastupitelé upozorňují na vysokou cenu nového hřiště v pátém pardubickém obvodě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hokej mi dal všechno, Čechům budu fandit, říká Musil. Přestup syna chápe

10. května 2024  10:53

Jeho příběh spojený s odvážnou emigrací do NHL zná snad každý hokejový fanoušek. Legendární obránce...

U Pardubic vlak usmrtil člověka, koridor z Prahy na Moravu asi hodinu stál

7. května 2024  13:23,  aktualizováno  15:58

V Pardubicích po poledni vlak srazil a usmrtil člověka. Vlaky na železničním koridoru na Moravu asi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči na konci D35 se dočkají, ŘSD začalo stavět navazující úsek s tunelem

6. května 2024  14:41

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) výrazně pokročilo s budováním dálnice D35 v Pardubickém kraji....

Na podobný zápas jsem čekal snad dvě sezony, ulevilo se Hlavatému

12. května 2024  18:50

Na podobný zápas čekal v podstatě celou sezonu. „Možná i dvě,“ vyhrknul hned s úsměvem. Záložník...

Pardubice - Č. Budějovice 3:2, přestřelka pro domácí. Hrdinou střelec Hlavatý

12. května 2024  17:15,  aktualizováno  17:36

Aktualizujeme Museli otáčet, poté čelili i vyrovnání, nakonec pardubičtí fotbalisté porazili v klíčovém souboji...

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

12. května 2024  11:01

Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

Druhá výhra v řadě? Už to dáme, věří pardubický záložník Sychra

12. května 2024

Fotbalisté Pardubic hostí v neděli od 15 hodin Budějovice. Pokud získají tři body, záchrana v lize...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...