Správa železnic dokončila instalaci zabezpečovacího systému na hlavní trati z Plzně do Chebu za více než miliardu korun. | foto: Správa železnic

Ve Třebové nehrozí problémy s ETCS, jako jsou u Uničova, tvrdí železničáři

  • 0
Aniž by to cestující poznali, mohou při cestách z České Třebové na Olomouc jet vlakem, jehož jízdu bude hlídat nový evropský zabezpečovač ETCS. Správa železnic totiž touto technologií dokončila pokrytí více než sto kilometrů dlouhé trati mezi Přerovem a Českou Třebovou.

Podle železničářů systému za téměř 426 milionů korun takové problémy, jako se v posledních dnech vyskytují na železniční trati vedoucí z Olomouce do Uničova, nehrozí.

„Zařízení a technologie je stejná. Na rozdíl od trati na Uničov, kde jedeme ve výhradním provozu a detaily vychytáváme za provozu, mezi Českou Třebovou a Přerovem až do konce roku 2024 pojedeme ve smíšeném provozu. To znamená, že pokud bude lokomotiva technologií ETCS vybavena a vyskytnou se nějaké problémy, strojvedoucí může jet standardně podle návěstidel,“ řekl náměstek Správy železnic pro modernizaci Mojmír Nejezchleb.

Zjednodušeně řečeno, pokud železničáři narazí na několikavteřinové výpadky signálu mezi traťovou a palubní částí ve vozidlech, mohou problémy vychytávat za provozu a nehrozí taková zpoždění, jaká teď zažívají cestující na Olomoucku.

Vlaky brzdí, když nemají. Nespolehlivost zabezpečovače ETCS zpožďuje i ruší spoje

I když i tam železničáři řešení zřejmě už našli. Kromě problematického umístění antén v některých vozech se hodlají zaměřit i na vysílače BTS podél trati. „Prověřujeme případné nedostatky i na infrastrukturní části. Z toho teoreticky může vyplynout nějaké doplnění přenosové technologie,“ dodal Nejezchleb.

Výstavba evropského zabezpečovače z Přerova do České Třebové zabrala poměrně dlouhou dobu. Stavba, kterou prováděla společnost AŽD, začala už v roce 2018. Její součástí byly úpravy stávajících staničních a traťových zabezpečovacích zařízení tak, aby byl zajištěn přenos potřebných informací do dvou nově vybudovaných radioblokových centrál.

Nejviditelnější částí jsou tzv. eurobalízy upevněné mezi kolejnicemi, kterých je na více než stokilometrovém úseku 1 254.

„Slouží ke komunikaci mezi traťovou a palubní částí zabezpečovače ve vlacích. Na centrálním dispečerském pracovišti v Přerově pak byly provedeny nezbytné úpravy a doplnění sdělovacího a zabezpečovacího zařízení,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola k investici, kterou z 85 procent zaplatila Evropská unie.

Česká republika se zavázala, že vlakový zabezpečovač ETCS spustí do ostrého provozu od roku 2025. Většina lokomotiv je však stále vybavena jen národními zabezpečovacími systémy. To mimo jiné znamená, že železničáři musejí u mezinárodních vlaků ve vybraných hraničních stanicích měnit lokomotivy.