Informační kanceláře v rámci autobusových nádraží končí. Cestující si budou muset průkazky zařizovat v městských informačních centrech.

Informační kanceláře v rámci autobusových nádraží končí. Cestující si budou muset průkazky zařizovat v městských informačních centrech. | foto: Radek Latislav, 5plus2.cz

Autobusy zajedou na nádraží, Pardubický kraj se dohodl ve sporu o poplatky

  • 2
Cestující v Pardubickém kraji budou i po 12. červnu nastupovat do autobusů na nádražích, kraji se podařilo vyřešit spor o poplatky za vjezd. Informační kanceláře na východě kraje ale najdou cestující zpravidla jinde než dnes.

Za necelé tři týdny začnou lidé v Pardubickém kraji cestovat linkovými autobusy s novými dopravci. Dobrou zprávou je, že autobusy budou zajíždět i na nádraží, která vlastní společnost ICOM Transport, což kvůli sporu o poplatky nebylo jisté. Stávající dopravce požadoval za vjezd 99 korun, kraj tolik dát nechtěl.

„Našli jsme rozumný kompromis,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš. Dodal, že místo 99 korun za vjezd jednoho autobusu na nádraží bude kraj hradit o dvacet korun méně. ICOM Transport ale bude moci zvýšit poplatky na nádražích, která jí pronajímají města.

Městům se úvahy o opuštění nádraží vůbec nelíbily. „Pro nás jiná varianta, než že by autobusy nadále používaly nádraží, nepřicházela v úvahu. Náhradu by nebylo možné zajistit,“ řekl starosta Moravské Třebové Miloš Mička.

Změna v autobusové dopravě na východě kraje je složitější, protože dosavadní dopravce ČSAD Ústí nad Orlicí patřící pod společnost ICOM Transport Zdeňka Kratochvíla tam provozuje řadu nádraží. A nejde jen o poplatky za vjezd autobusů. Společnost BusLine, která vyhrála výběrové řízení na provozování autobusové dopravy ve východní části Pardubického kraje na dalších deset let, neměla chuť si od konkurence pronajmout prostory pro informační kanceláře. Ostatně podle smlouvy s krajem nemusí, stačí, když najde vhodné prostory ve vzdálenosti do půl kilometru.

Například ve Svitavách budou muset lidé zamířit do Městského informačního centra na náměstí Míru, což je asi čtyři sta metrů od nádraží. „Nejsme z toho vůbec nadšeni, naše městské informační centrum bude suplovat práci informační kanceláře, která dosud byla na autobusovém nádraží. Domnívám se, že je to z hlediska komfortu cestujících velký krok zpátky,“ řekl starosta Svitav David Šimek. Dodal, že se město snažilo tlačit na dopravce i kraj, aby informace byly tam, kde jsou lidé zvyklí. Tedy na nádraží.

Kortyš souhlasí, že by to bylo pro cestující lepší, zároveň soudí, že dopravce k tomu nemůže i vzhledem k podmínkám smlouvy nutit. „Nemůžu nařizovat jedné firmě, aby si vzala službu od druhé firmy,“ řekl Kortyš.

Oficiálně nevíme nic, zlobí se starosta Svitav

Kde přesně budou informační kanceláře nového dopravce sídlit, není ještě jasné. Společnost BusLine slíbila vydat informace do konce týdne. Starosta Svitav si stěžuje, že město má málo informací.

„Do dnešního dne z kraje oficiálně nevíme, zda bude 13. června čekárna s toaletami na autobusovém nádraží pro cestující otevřena. V rámci rekonstrukce budovy městská policie osazovala čekárnu kamerami, dávali jsme tam informační obrazovku, abychom zajistili bezpečnost čekárny a komfort cestujícím. Jak budou tyto věci využívány dál, nevíme,“ řekl Šimek

Autobusovou dopravu bude do června roku 2032 v regionu zajišťovat pět dopravců. Zakázku za celkem 6,745 miliardy korun kraj soutěžil nadvakrát. Na Jevíčsku, Litomyšlsku, Lanškrounsku a Orlickoústecku zvítězilo sdružení firem BusLine LK a BL14, které nabídlo suverénně nejnižší ceny. Přeloučsko bude zajišťovat společnost Umbrella Coach & Buses, Poličsko pak společnost ZDAR. Na Chrudimsku bude i nadále jezdit Arriva Východní Čechy a Holicko zajistí firma Car-Tour.

Oba dosavadní hlavní dopravci utrpěli velké ztráty. Zatímco Arriva Východní Čechy si podržela Chrudimsko, ČSAD Ústí nad Orlicí nezískala nic.

,