ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Dopravní podnik města Pardubic

Z dlouholetého dopravce je řidič MHD, další ale už podnik nepojme

  • 25
Roky bojoval pardubický dopravní podnik s nedostatkem řidičů MHD. Nebylo výjimkou, že kmenoví zaměstnanci odjezdili dohromady až čtyři tisíce přesčasových hodin měsíčně. Krize způsobená opatřeními proti koronaviru ale do podniku dovedla i dlouholeté autobusové dopravce. Teď už městská firma další nepojme.

Městská firma se potýkala s nedostatkem lidí dlouhodobě.

„Před rokem a víc měli naši lidi dohromady každý měsíc 3500 až 4000 přesčasových hodin, bylo to už na hraně,“ připomněl šéf Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Jenže pandemie všechno změnila. „Mávnutím kouzelného proutku jsme se od jara do léta dostali na 100 procent personálního stavu. Když nám teď někdo zavolá, jestli hledáme řidiče, tak ho odmítáme,“ řekl Pelikán.

Řady řidičů pardubické MHD posílil například Miloslav Metelka z Moravan na Pardubicku, který podnikal v autobusové dopravě 18 let. Vozil žáky na plavání, sportovní kluby na zápasy nebo seniory na výlety. 

Loni skončil se živností kvůli koronavirové pandemii. Nevydělával. Zájem o přepravu nebyl téměř žádný.

„Celé jaro jsem nejezdil, ale musel jsem platit parkovné, silniční daň, sociální, zdravotní pojištění. Jenže jsem nevydělal ani korunu. Jeden autobus jsem prodal, druhý půjde asi do šrotu, není poptávka po autobusech,“ řekl Metelka. 

Podnikatel dostal takzvané sedačkovné od státu, které mu ale všechny provozní náklady nepokrylo. Našetřeno moc neměl. 

„Byl jsem rád, že jsem neskončil v minusu, nezadlužil se. Už jsem zaměstnaný v dopravním podniku. Jsem spokojený, je to jistota,“ řekl Metelka. 

Všechny ztráty z nasmlouvané dopravy kraj nepokryje

Veřejná doprava v celém kraji měla loni problémy, najetých kilometrů bylo méně než předloni. Regionální vlaky a autobusy opakovaně musely kvůli úbytku cestujících přejít na prázdninový provoz, hlavně v prvním pololetí. 

Způsobily to zavřené školy a omezení výroby v podnicích. Regionální autobusy, které si objednává Pardubický kraj, najely meziročně o milion kilometrů méně, regionální vlaky o 100 tisíc kilometrů méně. 

Dopravci přišli proti očekávání na tržbách o 126,5 milionu korun, uvedlo hejtmanství.

„Bylo to docela drama. Zkoušeli jsme omezit dopravu. Nastaly s tím problémy. Dopravci chtěli vědět dopředu, kdy mohou povolat zaměstnance do práce. Ztráty tam jsou enormní,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS). 

Všechny ztráty dopravcům kraj nezaplatí. Například s Českými drahami má hejtmanství smlouvu, že zisky má státní dopravce zahrnuté v jízdném. S rizikem pandemie smlouva nepočítala. 

„Železnici hradíme méně. Ztrátu jízdného Českým drahám zaplatit nemůžeme, nejsme za ni zodpovědní, budou se muset obrátit jinam,“ řekl Kortyš.

,