Čtveřice mužů postává v reflexním oblečení na příjezdu k choceňskému mostu. Vybaveni jsou vysílačkami a plácačkami. Jejich úkolem je řídit proud aut směřujících k hlavní spojnici obou břehů města. Jejich domluva funguje, takže řada aut je mnohem kratší a rychle mizí. „Jsme tu od dvou do čtyř, pak to tady bude horší,“ říká jeden z mužů.
A měl pravdu. Propustnost kritického místa se po zapnutí semaforů zásadně zhoršila, což bylo znát již včera dopoledne. Na rozdíl od čtyř proškolených pracovníků stavební firmy jsou semafory jen dva. Zásadní je, že jsou nastavené na určité časové intervaly, a nereagují tak na aktuální situaci.
Po mostě se nyní jezdí kyvadlově jen jedním jízdním pruhem. Tento stav potrvá až do 21. května. Následovat bude kompletní uzavírka, která má trvat až do začátku prosince. Modernizace mostu bude kraj stát 54 milionů korun.
„Přes 16 milionů korun obdržíme ve formě dotace z Integrovaného regionálního operačního programu,“ uvedl hejtman Martin Netolický (ČSSD/3PK).
Choceňský most patří mezi nejvytíženější v celém kraji. Podle posledního sčítání dopravy ho denně v průměru využije před devět tisíc aut a kamionů. Na příjezdu od Vysokého Mýta je intenzita ještě o dva tisíce vozidel vyšší a kolony jsou zde v odpolední špičce prakticky denně. K mostu a přilehlým okružním křižovatkám se totiž sbíhá hned pětice silnic II. tříd a k tomu ještě místní ulice.
Kolona na příjezdu od Vysokého Mýta
Největší kolona se v úterý podle očekávání tvořila na příjezdu od Vysokého Mýta, kde se zástup aut táhl po čtvrté hodině odpolední až k odbočce k vlakovému nádraží. Stojící fronta vozů tak dosahovala délky zhruba 700 metrů. Mezi nimi uvízly i autobusy, takže hromadná doprava nabírala zpoždění.
Alternativ, jak problémové místo objet, mnoho není. Ve směru od Mýta je jediným řešením odbočit na Dvořisku a do Chocně přijet ze směru od Srubů. Na druhou stranu Orlice pak lze přejet po mostě na ulici T. G. Masaryka. Této možnosti řidiči zjevně využili, jelikož zde provoz oproti normálnímu stavu vzrostl.
Ztíženou situaci mají nyní i chodci, protože jediný přechod je uzavřen. Stanovenou delší pěší trasu část chodců a cyklistů nerespektuje a riskuje přebíháním na opačném konci mostu.
Problémy úředníci při stanovení dopravních omezení očekávali. V poměrně širokém okolí nechali rozmístit devět značek upozorňujících na tvorbu kolon. Značky stojí jak u menších silnic, tak i hlavních tahů.
Omezení provozu se Choceň bála, ovšem konkrétní podoba uzavírky byla dlouho neznámá. Město mělo odlišnou představu než policie a k finální dohodě došlo až v minulém týdnu.
Most měl být opravený již v loňském roce, ale kraj musel práce odložit, jelikož se mu nepodařila první soutěž. Původní výběrové řízení na opravu mostu vypsal kraj již v říjnu 2021, načež v prosinci téhož roku dokonce náměstek hejtmana Roman Línek v tiskové zprávě uvedl, že radní vybrali nejvýhodnější nabídku.
Tu podala společnost Eurovia, jenže k podpisu smlouvy nakonec nedošlo. V opakovaném tendru uspěla firma Mados MT. Práce ale vyjdou krajskou kasu dráž.