"Připravujeme program, který nejenže připomene sté výročí prvního dálkového letu Jana Kašpara, ale vzpomene i hrdinství našich letců v druhé světové válce a šikovnost a um našich pilotů a leteckých konstruktérů," popsal opěrné body programu jeden z organizátorů Jaroslav Janda.
V sobotu i v neděli o prvním červnovém víkendu se mohou návštěvníci těšit na mnohahodinový program s letovými ukázkami i řadu expozic a ukázek na zemi.
Aviatická pouť 2011Koná se 4. a 5. června na letišti v Pardubicích. Letiště bude otevřeno pro veřejnost po oba dny od 8:00 do 20:00 hodin a hlavní letový program s několika velkoprostorovými představeními proběhne od 12 do 17:30 hodin. |
Organizátoři jsou pyšní hlavně na to, že se jim po letech domlouvání podařilo potvrdit účast strojů historické letky Královského letectva - Battle of Britain Memorial Flight.
Její stroje vystupují zejména na území království při slavnostních akcích, na konci dubna se zúčastnily i přeletu nad Londýnem při svatbě prince Williama s Kate Middletonovou.
Do Pardubic přiletí stíhačka Hawker Hurricane Mk.IIC, i když ne původně zamýšlený stroj v barvách, se kterými létal legendární pilot Karel Kuttelwascher. Také jeho 95. výročí narození letos pouť připomíná.
"Bude to česká premiéra legendárních historických strojů z druhé světové války," lákají organizátoři. Objevit by se měl také Spitfire a výsadková Dakota Mk.III.
Nad městem perníku měl kroužit také německý Focke Wulf 190, ale nakonec to z technických důvodů nevyjde. "Německá stíhačka je velice důležitá pro režijní záměr scény z vylodění v Normandii. Nakonec se podařilo vyjednat účast Messerschmittu 109 pocházejícího ze španělské výroby," uvedl tvůrce letového programu Aviatické pouti Richard Santus.
Speciál putoval od Tita přes Afriku do Rakouska
Z Rakouska přiletí rovněž poprvé na českou přehlídku dopravní letoun Douglas DC-6B vyrobený v roce 1958 pro vůdce sjednocené socialistické Jugoslávie Josipa Broze Tita.
"Nezaměnitelný design padesátých let a celková impozantnost neztrácejí obdiv ani dnes, kdy kapacity a výkony největších dopravních letounů jsou i několikanásobně vyšší," tvrdí Santus.
Konkrétně tento stroj vystřídal několik majitelů. V roce 1975 ho Tito prodal prezidentu Zambie Kenneth Kaudovi. Když mu přestalo sloužit, skončilo opouštěné letadlo v malé namibijské letecké společnosti. Od něj se v roce 2000 dostalo do stáje Flying Bulls.
Možná dojde i na Kašparovo letadloProtože se v den výročí 13. května nezdařilo opakování cesty letounu Blériot Jana Kašpara z Pardubic do Prahy, zvažují jeho organizátoři spojení akce s Aviatickou poutí. |
"S novými motory, překrásným luxusním interiérem a dodatečnými citlivými dostavbami moderní avioniky je letoun v ještě lepším stavu než v době, kdy opustil svou mateřskou továrnu Douglas před 53 lety," uvedl Santus. Na Aviatické pouti se počítá se dvěma až čtyřmi předváděcími lety.
Představí se i česká armáda
Samozřejmě se počítá i s účastí českých vojenských letců s aktuální výzbrojí.
"V letových ukázkách se vedle nadzvukových letounů JAS-39 Gripen a bitevníků L-159 Alca představí i transportní vrtulník Mi-171Š, který naši vojáci používají ve svých misích v Afghánistánu," uvedli pořadatelé.
Podstatně méně příznivé informace prý dostali od letectev sousedních států. Všude se šetří, a tak nepřiletí ani Slováci se nadzvukovým MiG 29UB, jejichž vystoupení loni vzbudilo u diváků nebývalý ohlas.