Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Starosta: Uhlí ve Frenštátu by se mělo těžit, až bude mít cenu zlata

  17:02
Starosta Trojanovic Jiří Novotný je přesvědčený, že dlouhotrvající spor s těžaři týkající se důlních staveb ve Frenštátu se nakonec obcím podaří vyhrát.

Areál Dolu Frenštát při pohledu od Trojanovic. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Zhruba padesátka staveb v areálu Dolu Frenštát má už pětadvacet let prošlá stavební povolení. O jejich likvidaci rozhodl i Krajský úřad Moravskoslezského kraje, ale společnost OKD proti tomu podala na konci ledna správní žalobu ke Krajskému soudu v Ostravě.

Ten prozatím demolici odložil. Starosta Trojanovic, který je zároveň i předsedou Sdružení měst a obcí na ochranu Beskydského regionu, je ale přesvědčený, že je jen otázkou času, kdy firma bude muset stavby odstranit.

Celý spor se táhne už čtvrt století. Nemáte pocit, že váš boj je poněkud marný?
To bych neřekl. Bohužel jsou naše zákony nastavené tak, že všechno trvá moc dlouho. Je třeba zdůraznit, že činnost OKD je na Dole Frenštát utlumena už od roku 1990. Za celou dobu se společnost nepohnula ani o píď, byť měla různé plány. V roce 1997 jednala o omezené těžbě, v roce 2002 chtěla dobývací prostor na plyn, o dva roky později žádala o průzkumnou ražbu. S žádným požadavkem neuspěla. Po celou dobu je OKD ve velké defenzivě.

Jak chcete dál postupovat, když teď soud odložil demolici důlních staveb?
Rozhodně budeme na OKD neustále tlačit. Už vypracováváme podnět ke stavebnímu úřadu. Stavby v areálu Dolu Frenštát momentálně mohou stát, ale OKD je nesmí používat. Přitom je provozuje a některé dokonce pronajímá dalším firmám, čímž se neoprávněně obohacuje. Proto se obrátíme i na živnostenský úřad. Další podnět budeme směřovat na báňský úřad. Ten tvrdí, že stavby jsou potřeba pro současný konzervační režim. Jenže společnost je nesmí používat vůbec, takže budeme chtít, ať se podle toho zařídí.

Vypadá to, že OKD chce teď celou záležitost co nejvíce protahovat. Myslíte si, že ještě existuje šance dohodnout se s ní na odchodu z Frenštátu?
O to se snažíme už mnoho let, ale marně. Nové vedení společnosti se s námi zatím odmítá bavit. Navíc v dobách, kdy měla společnost OKD peníze, se nás snažila neustále uplácet. Naštěstí všechny zdejší spolky pochopily, že města a obce jsou stabilnějším partnerem než těžař, který peníze chvíli má, ale za nějakou dobu je mít nemusí. Vždycky jsme tvrdili, že od nich žádné peníze nechceme, ať je raději dají lidem na Karvinsku, kde byly třeba.

Celý areál Dolu Frenštát je v konzervačním režimu, který podle OKD vyjde levněji než kompletní zasypání jam.
S tím nesouhlasím. OKD tvrdí, že konzervační režim stojí 60 až 70 milionů korun ročně. Po optimalizaci, kterou společnost prošla, to zřejmě bude ještě méně, podle mě okolo 50 až 60 milionů. Přitom zasypání jam by vyšlo na 50 milionů a demolice budov na dalších 70 milionů. Když ještě odečteme částku, kterou by firma utržila za železo, tak se dostaneme maximálně na 100 milionů. Každý si může udělat úsudek, co je levnější. Navíc i celkové zasypání pořád dává možnost v budoucnu uhlí těžit.

To by si ale nikdo na Frenštátsku nepřál. Nebo ano?
Pokud se máme dívat na uhlí jako na strategickou surovinu, tak proč ne. Proč bychom ho ale měli těžit teď, když ho můžeme levněji dovážet? Nevidím důvod, proč by měl stát těžbu dotovat. Ať raději opraví silnice. Až na tom budeme hodně špatně a uhlí bude mít cenu zlata, pak ho pojďme těžit. Momentálně budeme spokojenější, když ho budeme mít pod zemí a vědět, že když bude třeba, můžeme pro něj sáhnout.

Mnoho lidí těžaře obviňuje z toho, že areál Dolu Frenštát narušuje ráz beskydské krajiny. Jak velkou satisfakcí by byl fakt, že by zde našlo práci mnoho lidí?
Bylo by to spíše na škodu, protože by za prací jezdili ti, kteří k tomuto regionu nemají žádný vztah. Takové oblasti jsou pak nejproblémovější. Stačí se podívat na severní Čechy, Bruntálsko a Karvinsko. A ptám se, jestli něco takového chceme i tady. Navíc by o práci přišlo okolo čtyř tisíc lidí, kteří jsou zaměstnáni v místních firmách specializujících se na elektrotechnický průmysl. Jejich areály totiž stojí na dobývacím území, které je tady ještě od dob nesmyslného diktátu Sovětského svazu. O lidech pracujících ve službách turistického ruchu ani nemluvím.

Autor:
  • Nejčtenější

Po srážce pendolina a posunovacího „kocoura“ zemřel strojvedoucí

Ve stanici Bohumín na Karvinsku se v pondělí brzy ráno srazilo pendolino odjíždějící do Prahy s posunovací lokomotivou....

Boom prodejů bytů končí, teď stojí zájemci fronty na pronájmy

Výraznou proměnu zažívá trh s nemovitostmi v regionu. Zatímco ještě loni byl obrovský zájem o koupi bytů či domů a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie ve Frýdku-Místku vyšetřuje vraždu miminka, stíhá patnáctiletou dívku

Kriminalisté obvinili z vraždy patnáctiletou dívku, která podle dostupných informací minulý týden ve Frýdku-Místku...

S poslední částí dálnice zmizí od Nového Jičína dvě pumpy i sjezd od Rybího

Budoucí podobu chybějícího úseku dálnice D48 mezi Novým Jičínem a Rybím představilo veřejnosti Ředitelství silnic a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Europarlament vůči ocelářům z Moravskoslezského kraje přitvrzuje

Evropský parlament potvrdil obavy manažerů ocelářských firem v regionu a navrhl urychlení zavádění opatření ke...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Odklízení nabouraného pendolina stále omezuje provoz na trati v Bohumíně

V Bohumíně na Karvinsku pokračuje odklízení havarované soupravy pendolino, která se v pondělí ráno srazila s posunovací...

V Kopřivnici odhalili havarijní stav plynovodu, technici musí uspíšit opravu

Havarijní stav plynovodu v České ulici v Kopřivnici na Novojičínsku přiměl techniky, aby uspíšili jeho rekonstrukci....

Europarlament vůči ocelářům z Moravskoslezského kraje přitvrzuje

Evropský parlament potvrdil obavy manažerů ocelářských firem v regionu a navrhl urychlení zavádění opatření ke...

Hospody v kraji mají tržby jako před covidem

Hospodští a restauratéři v regionu na jaře zálibně sledovali, jak se jim zvedá návštěvnost. Zdražení lidi zatím...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...