Létal už za monarchie, tělo pilota legií vezli při pohřbu na trupu letadla

  18:57aktualizováno  18:57
Odvážný pilot, muž dobrodružné povahy, hrdina z legií, jehož tělo při pohřbu vezli Prahou na trupu letadla a kolem kráčela čestná vojenská stráž. To byl Robert Lev Melč, rodák z Loučky u Nového Jičína. Dnes je ceněn především jako člověk, který se výrazně podílel na vzniku a organizaci československého vojenského letectva.

Pohřeb Melče, který mu vypravil stát. | foto: Muzeum Novojičínska

Robert Melč, tehdy ještě psaný jako Meltsch, se narodil v roce 1891 v rodině místního mlynáře. „V roce 1912 byl povolán do rakousko-uherské armády a v roce 1913 absolvoval letecké učiliště ve Fischamendu a stal se pilotem,“ vyprávěl historik Muzea Novojičínska Jan Číp. 

Fotogalerie

Jako polní pilot působil na východní frontě, kde vykonával zejména kurýrní a průzkumné lety. Během jednoho z nich přeletěl v roce 1915 na ruskou stranu, kde byl zajat.

„V roce 1916 vstoupil do československých legií, se kterými postupně prodělal všechny jejich anabáze. Především však byl jedním ze tří lidí, kteří při legiích založili první aviatický oddíl,“ pokračoval Jan Číp. 

Letadla a materiál nabídla československým jednotkám francouzská letecká mise. „Zajistit letadla z francouzských skladů si ale legionáři museli sami a to bylo během divokého ústupu z Ukrajiny často velmi dramatické, jako například v Kyjevě, který v té době dobývala německá armáda,“ podotkl Číp.

Robert Melč, který při pobytu v Rusku změnil své příjmení z Meltsch na Melč a přibral i druhé jméno Lev, osobně zachránil dva letouny pro potřeby legií přímo v Kyjevě a další dva na letišti v městečku Lubny. 

Váleční hrdinové z regionu

Všechny stroje putovaly naložené na vagonech do města Penza. Nespokojený Melč však mezitím legie opustil, vadilo mu, že vedení legií odmítlo zajistit přesun jeho ruské manželky do Francie.

„V létě 1918 se ale na Melče obrátil poručík Stanislav Čeček, pozdější generál a přednosta vojenské prezidentské kanceláře, aby v Samaře, kde bylo letiště, zorganizoval letecký oddíl. Spolu s poručíkem Vlastimilem Fialou nabrali lidi a sestavili oddíl, jehož součástí byli i ruští piloti. Byli to většinou důstojníci, na které tehdy bolševici pořádali hon. Naše legie pro ně byly vhodným azylem,“ líčil historik. 

Sklízel obdiv dalších letců

V Povolží, kde se Samara nachází, tehdy Melč podnikl desítky letů. Létal nejen za složitých povětrnostních podmínek, ale i v noci, čímž si vysloužil uznání ostatních pilotů. Své vynikající schopnosti prokázal i na svém dalším působišti, v sibiřském Omsku.

„Major Skála ve svých vzpomínkách píše, jak spolu zalétávali letadlo v Omsku. Pořád se proti nim blížilo obilní silo, letadlo však nereagovalo. Měli tedy obavy, jestli do něj nenarazí. Melč to nakonec vybral, avšak jejich stroj se zřítil k zemi. Když se vyhrabali z trosek, Melč si zapálil cigaretu, obešel letadlo, zeptal se Skály, jestli se mu nic nestalo. Teprve poté zjistili, že příčinou havárie bylo prasklé lanko, které vedlo ke kormidlům,“ vyprávěl historik. 

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, událostech a nevšedních akcích v regionech.

V Omsku dospěl Melč k rozhodnutí, že je třeba zřídit českou leteckou školu, která bude vychovávat letce pro potřeby našich legií v Rusku. Kromě pilotů se zde učili i další odborníci: letečtí pozorovatelé a letounoví dělostřelečtí pozorovatelé. Z Omsku se ale škola musela zanedlouho stěhovat, blížila se fronta a bolševici hodlali město dobýt. 

Cílovou stanicí Melče a jeho lidí byl Nikolsk Ussurijskij nedaleko Vladivostoku, kde měla výuka pokračovat. Ani zde netrvala dlouho, s přicházející zimou se podmínky zhoršily tak, že by každý let byl riskem, který mohl skončit havárií. Melčovo pětileté ruské putování tak skončilo. Na začátku roku 1920 jej generál Čeček vyslal zpět do vlasti, jako velitele transportu, který na palubě parníku Hvah-Yih vezl domů letecké vybavení a personál. 

Po cestě, která vedla přes Japonsko, Singapur, Ceylon a Egypt, přistáli na konci února v Terstu. 

Mír dobrodruhovi nesvědčil

„Doma byl povýšen na majora, v armádě ale dlouho nevydržel, v roce 1921 z ní vystoupil. Zřejmě za to může jeho dobrodružná povaha. Jak psal jeho přítel major Skála, Melč potřeboval vzrušení. Ve válečné situaci se osvědčil výborně, mírová doba ale pro něj byla nezajímavá,“ nastínil Jan Číp.

Připomněl, že i tak se Melč významně zapsal do dějin moderního českého vojenství. „Jeho význam spočívá v tom, že díky svým znalostem a zkušenostem vypracoval koncepci československého vojenského letectva, jak by to mělo fungovat, jak by mělo vypadat, jaké úkoly by mělo plnit,“ objasnil historik. 

Po odchodu z armády se dal Melč na podnikání, ale zradilo ho zdraví a zemřel v roce 1934 na chronickou tuberkulózu.

„Mohlo jít i o následky válečných útrap, které se podepsaly na většině ruských legionářů. Většina z nich narukovala už v roce 1914 nebo 1915, válka pro ně ale skončila až v roce 1920. Putování přes celé Rusko bylo kvůli neustálým střetům s bolševiky náročné. Nevěděli, co bude zítra a pozítří, ani život ve vagonech nebyl nijak pohodlný,“ popsal Jan Číp. 

Jako známá osobnost měl Robert Lev Melč státní pohřeb. „Byla to velká událost. Jeho tělo vezli po Praze na trupu letadla a kolem šla vojenská stráž. O takovém pohřbu mohli mnozí další jen snít,“ dodal Číp.

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Sparta dala razítko na Šuralův přestup a přiblížila se k angažmá Panáka

Karvinský Filip Panák (vlevo) hlavičkuje před Ondřejem Zahustelem ze Sparty.

Do fotbalové Sparty má blízko Filip Panák z Karviné, o kterého má zájem i Baník Ostrava. Přestup mladého univerzála do...

Ostravské Přednádraží mizí, drážní kolonii a romské ghetto bourají bagry

Ostravské Přednádraží rychle planýrují bourací stroje. (14. ledna 2019)

Tak vypadá definitivní zánik části města. Bagry a další bourací stroje se zakously do vybydlených domů v lokalitě...

VIDEO: Seniorka v Opavě bourala. Byla podnapilá a sotva stála na nohou

Opilá seniorka v Opavě bourala v protisměru

Silně podnapilá seniorka bourala v sobotu večer v Opavě - Kylešovicích. Přejela do protisměru, vjela na chodník a...

Další z rubriky

Spolu s ostravskou Černou loukou se promění i nábřeží Ostravice

Podle architektonicko-urbanistické studie by mělo takto vypadat nábřeží řeky...

Plánovaná výstavba dvou nových budov Ostravské univerzity pro sportovní a umělecké obory s sebou přinese už v roce 2021...

Moravskoslezský kraj chce letos opravit nejméně osmdesát kilometrů silnic

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Zhruba 800 milionů korun má pro letošní rok připraveno na opravy silnic druhé a třetí třídy Moravskoslezský kraj. To by...

Kraj zařídil exhejtmanovi místo šéfa sportcentra, stěžují si kritici

Bývalý hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Výběrové řízení šité na míru pro někdejšího hejtmana Miroslava Nováka uspořádal podle některých kritiků Krajský úřad v...

ZE ŽIVOTA: Manželský maraton, nebo překážkový běh?
ZE ŽIVOTA: Manželský maraton, nebo překážkový běh?

Jmenuju se Iva a v listopadu jsem nastoupila do redakce eMimina. Rozhodla jsem se vystoupit z anonymity a podělit se s vámi o svůj příběh, tentokrát na téma manželství. Můj deníček není nijak výjimečný, není ani pesimistický, ani vyloženě optimistický. Možná se v některých slovech taky najdete. :)

Najdete na iDNES.cz