Na stometrovém úseku na ulici Ostravské museli policisté loni řešit pět dopravních nehod. „Při nich se zranili tři lidé. Z toho jeden těžce a dva lehce,“ podotkl mluvčí pojišťovny Václav Bálek.
Tato bilance stačila čtyřproudové silnici ke krajskému primátu. Úsek lemovaný čerpací a hasičskou stanicí, na kterém se auta při příjezdu do města nebo výjezdu z něj řadí do pruhů a který protíná přechod pro chodce, si nelichotivou bilanci vysloužil zejména nepozorností řidičů.
„Dvě nehody se staly na přechodu pro chodce. V jednom případě byla sražena chodkyně, která dostala přednost od jednoho z řidičů, zatímco vozidlo v druhém pruhu nezastavilo. Jindy zase auto narazilo do vozu před sebou, které před přechodem zastavilo,“ popisuje zástupce vedoucího oddělení dopravního inspektorátu policie v Karviné Pavel Balicki.
Ve zbylých případech bylo podle dopravních policistů problémem nesprávné přejíždění mezi pruhy či nedání přednosti při výjezdu z benzinky.
Před lety v místě zemřela dívka
Úsek se do policejních statistik tragicky zapsal už o mnoho let dříve.
V roce 2007 chtěla přes tamní přechod poblíž hasičské stanice přejít sedmnáctiletá dvojčata. Dvojici děvčat srazil řidič fabie, který podle znalců jel nepřiměřenou rychlostí. Jedna z dívek na místě zahynula, její sestra utrpěla rozsáhlá zranění. Viník byl pak odsouzen k dvouletému trestu. Přejít tamní silnici je od té doby bezpečnější. Přechod rozpůlil ostrůvek, přibylo i nasvícení. Loňské statistiky ale dosvědčují, že na Ostravské je nutné být i nadále ostražitý.
V celorepublikovém srovnání nejrizikovější úsek Moravskoslezského kraje nijak nevyčníval. Naopak. Co se týká nehodovosti, jsou v jiných regionech problematičtější místa. Z desítky nejnebezpečnějších úseků byly dva ve Středočeském, dva v Libereckém a dva v Jihočeském kraji. Úsek Ostravské se do nelichotivé Top 10 nevešel.
Nejhůře dopadla analýza pro křižovatku na silnici I/2 ve Středočeském kraji poblíž obce Bečváry. „Tam došlo loni k třinácti nehodám, z toho dvě byly vážné. Tři lidé si z nich odnesli těžká zranění, sedmnáct lehčí,“ informoval Bálek.
Z průzkumu vzešly ale i pozitivní závěry. „Poprvé za celou dobu zpracování této zprávy nebylo identifikováno žádné místo v republice, ve kterém by v daném roce došlo ke třem různým nehodám s úmrtím nebo těžkým zraněním,“ řekl Jaroslav Heinrich ze společnosti HBH, která na žebříčku spolupracovala.
Podmínkou pro zařazení konkrétního místa do seznamu je vznik alespoň dvou na sobě navzájem nezávislých dopravních nehod se zdravotními následky nebo smrtí na stometrovém úseku.
Ostravská silnice byla vysoce postavená v žebříčku nehodovosti také v minulých letech, ale v jiném úseku. Tehdy se hodně bouralo u šikmého kostela sv. Petra z Alkantary. Nejrizikovějším místem kraje byla v minulosti vyhlášena třeba i křižovatka v Mokrých Lazcích na Opavsku.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz