Konec černé průmyslové minulosti, místo rudé hvězdy smart region. Tak často a rádi hovoří o Ostravě regionální politici. A za pravdu jim často dávají i někteří pamětníci, jenž si libují, jak se město stává nerozeznatelným od Brna, Hradce Králové nebo Plzně.
I tak zůstává řada míst, či dokonce lokalit, která jsou nedokončená, nevzhledná, značně zanedbaná, či přímo otřesná.
1. Nedokončená Prodloužená Rudná
Po silnici navazující na velmi frekventovanou Rudnou ulici měly směrem na Opavu už dávno jezdit tisíce automobilů. Ale nejezdí. Byť od Ostravy už je silnice takřka hotová. A z druhé strany také. Chybějí jen čtyři stovky metrů.
Velmi účinně totiž proti dostavbě Prodloužené Rudné bojuje spolek Skalka v čele s architektem Dušanem Richtárem.
Nedokončená ulice a další |
Situaci nezměnily ani dva protestní pochody lidí, kteří trpí tisícovkami automobilů nuceně jezdících po ulici 17. listopadu v Ostravě-Porubě. Občané hrozí, že příště dopravu zablokují.
„Na ostravském magistrátu se jedná o možnosti vyvlastnění, krajský úřad s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) jedná, aby se vyvlastnění nemuselo využít, a ŘSD chystá podklady pro případné nové stavební povolení. Neodvážím se však odhadovat další vývoj,“ shrnul současný stav krajský náměstek Jakub Unucka.
2. Módní dům Ostravica-Textilia
Název módní dům nyní působí jako výsměch. Leda by někdo preferoval notně ošuntělou módu. Trojice domů od 20. let minulého století patří k architektonickým skvostům Ostravy.
Blok tvoří bývalý Obchodní dům Textilia od architektky Marie Frommerové, budova bývalé banky od otce a syna Deiningerových a nárožní dům od Felixe Neumanna. Budovami ročně prošly stovky tisíc lidí.
Jenže v roce 2000 za vlastnictví opavského podnikatele Kamila Kolka se v horním poschodí propadly stropy a budova rychle chátrala.
Ani další majitelé s domem nic nepořídili, společnost Amádeus Real se dokonce s městem soudí.
Současní vlastníci měli velkolepé plány, objekt chtěli věnovat hlavně kultuře. Ale zatím se takřka nic nenaplnilo.
3. Zastávka hrůzy na Sokolské třídě
Dopravní podnik Ostrava je sice průkopníkem rychlého nákupu jízdenek platební kartou a pořizuje moderní tramvaje, leč reputaci mu kazí autobusová a trolejbusová zastávka Most Miloše Sýkory na Sokolské třídě.
„Jen se podívejte okolo. Na jedné straně levné oděvy, na druhé vietnamské rychlé občerstvení. Rozpraskaný asfalt, plné koše, málo místa pro autobusy i čekající lidi,“ líčí problémy místa Anna Bestová.
Prostor patří centrálnímu městskému obvodu Moravská Ostrava. Jak uvedla jeho mluvčí Jana Pondělíčková, stavební úřad na konci roku 2017 nařídil odstranění nepovolené stavby, kterou tvoří bistro a večerka. Vlastník se proti rozhodnutí odvolal, ale na konci března obvod obdržel z magistrátu potvrzení. Vlastník tak musí stavbu do půl roku, tedy nejpozději do konce září tohoto roku, odstranit.
„Poté budeme jednat s vlastníky přilehlých domů a pozemků, aby se celý prostor stal důstojným nástupištěm pro cestující MHD,“ uvedla starostka Petra Bernfeldová.
4. „Odpadkový“ obvod Hrušov
Ostravský obvod, který býval dobrou adresou a pyšní se slavnými rodáky Vlastimilem Brodským a Marií Rottrovou, jako kdyby přestal existovat.
Úpadek začal na konci socialismu a ránu z milosti Hrušov dostal v roce 1997 při povodních.
Mokré stavby rychle chátraly, rozpadaly se, mnohé poničili zloději čehokoliv. Nakonec se z Hrušova většinově stala průmyslová zóna, která se jen obtížně zvedá z bahna.
Všechny díly seriálu Ostudná místa |
Přímo hrůzostrašná jsou pak místa zvaná skládková. V mapách jsou ještě zakreslené ulice, jenže realita je příšerná. Místo domů hradba náletových křovin a cesty lemují černé skládky. A značky zákazu vjezdu problém neřeší.
5. Zvlněná dálnice D1
Loni tomu bylo deset let, co prezident Václav Klaus, hejtman Evžen Tošenovský a další politici s velkou pompou otevřeli první část ostravské dálnice, na jejíž základní kámen dokonce dvakrát poklepával tehdejší premiér Miloš Zeman.
Hovořilo se o investici, která se stane zárukou rozvoje Ostravy.
Velmi brzy se však hlavně rozvinula struska v podloží, což se projevilo zvlněním vozovky. O viníkovi rozhoduje soud. „Rádi bychom vadná místa opravili, ale pokud to uděláme, tak zmizí místo sporu,“ konstatoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
A motoristé zatím berou za tradiční ostravskou rázovitost, že musejí zpomalit a na nerovnostech se pohoupají.
6. Kolonka a ghetto Přednádraží
Místo definitivně odsouzené k zániku. Kdysi v Přednádraží žila židovská komunita, pak se na desetiletí stalo kolonií pro mnoho rodin železničářů. Však domy stojí v sousedství ostravského hlavního nádraží. Dlouho už nebudou.
Poslední kapitolou Přednádraží se stalo romské ghetto, přičemž obyvatele vehnaly do okolních ubytoven nedobré hygienické podmínky a nezájem politiků místo nějak zachraňovat.
Domy v lokalitě koupily sousední Ostravské opravny a strojírny. Chtějí lokalitu zplanýrovat a rozšířit svůj provoz.
„Už jsme od Českých drah koupili okolní pozemky, nyní budeme jednat s ostravským centrálním obvodem ještě o jednom pozemku,“ uvedl mluvčí firmy Karel Ležatka. Dodal, že domy padnou ještě letos. A to bude konec jednoho svérázného, ale kdysi zajímavého místa.