Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ostravské stopy: Teprve z Emy zjistíte, jaká je Ostrava, říká Všelichová

  17:55
Režisérka a dokumentaristka Petra Všelichová představuje pro Ostravu zvláštní úkaz. Přestože je svým rodinným zázemím srostlá s rodnou Prahou, nakonec si pro život vybrala právě toto město.

Kdysi si Petra Všelichová život v Ostravě neuměla představit. Ale teď toto „zelené“ město vychvaluje. | foto: Adolf Horsinka

Přitom původně Ostravu považovala pro svou existenci za nepřijatelnou. Nakonec tady natočila pro místní televizi desítky dokumentů a její kamera umí z místních lokalit vyhmátnout podstatu. Třeba fenomén neobvykle zvlněných ulic.

„Babička do Ostravy velmi ráda jezdila, oblíbila si ji. Vždycky se procházela po Nádražní ulici a byla fascinována tím, jak se ty ulice kroutí. Když pak procházela celým centrem, tak říkala, že tady není jediná rovná třída. A skutečně, v Ostravě není v tomto ohledu nic rovného, kdežto v Praze, tam jsou cesty nalajnované. Tady ne,“ směje se Petra Všelichová.

Petra Všelichová

Petra Všelichová se narodila v roce 1974. Vystudovala Západočeskou univerzitu v Plzni – obor Manažerství výtvarné kultury, studovala na UK kulturologii.

Od roku 2000 spolupracuje s Televizním studiem Ostrava. Režijně se podílela na pořadech Na stopě, Reportéři ČT, Kultura.cz, Divadlo žije, Náš venkov, Sabotáž, V zajetí železné opony, Tajné akce StB, Ta naše povaha česká, Sváteční slovo.

V její filmografii najdeme publicistické pořady Klekánice, Případ pro reportérku, Salon moravskoslezský, Cesty víry aj.

Do výčtu pořadů zaměřených na současnou kulturu náleží záznamy koncertů a divadelních představení. K jejím nejoceňovanějším dílům ale patří dokument Zločin jménem Katyň.

Vlnící se horizont u Frýdlantských mostů patří k těm nejcharakterističtějším křivkám.

„To je pro mě jeden z nejhezčích pohledů na Ostravu. Když stojím někde na úrovni Karoliny nebo pod ní a dívám se na sjíždějící tramvaje. Jak se krásně klikatí a jezdí. Když dělám dokument o Ostravě, tak tento záběr využívám hodně často. Asi ta rozvlněnost něco o Ostravě vypovídá, ale myslím si, že ne rozhodně to, že Ostraváci neumí rovně stavět. Jsou prostě jiní,“ vypráví o svém pohledu na město a jeho lidi.

Černá díra? Už dávno ne

Sžívá se s nimi již osmnáct let, pamatuje ještě zelenou nezastavěnou plochu na Karolině, ale těžní věž už ne.

Stála u zrodu nejvýraznějších dokumentů za poslední desetiletí, například natočila snímek o světoznámém režisérovi ostravského původu Karlu Reiszovi, ale také třeba dokument o polské národní tragédii Zločin jménem Katyň.

Málokdy se stane, že netočí, a to pak objevuje své okolí. „Moc volna nemám, ale když bych chtěla vidět Ostravu v její nezvyklé podobě, zajdu si na haldu Emu, odsud je totiž velice překvapivý pohled na město, které je ponořeno do zeleně. Doporučuji se tam jít podívat všem, kdo sem jedou, ale i těm, co tady žijí. Všichni, kdo si myslí, že je Ostrava jenom průmyslové město, by měli vylézt na Emu a podívat se, jak to doopravdy je. Komíny i dýmy tam pořád jsou, ale co je mezi nimi, to je úplně magické. Okamžitě vám i dojde, že Ostrava je opravdu neuvěřitelně zelené město. Tam to mám ráda. Když chceme zabrat nějaký pohled na Ostravu, jezdíme na Emu. Tam je nádherně vidět, že Ostrava není černá díra,“ líčí režisérka.

Stará Ostrava je stále magická

Kromě toho, když má volno, neopomene vyjet do starých Vítkovic. „Ráda zamířím do hornických kolonií, ale to je třeba i za Dolem Michal. Představuji si, jak to tam tehdy vypadalo, a je zajímavé, že lidé v nich pořád ještě žijí. Stará Ostrava existuje dál a je stále magická,“ dodává.

Nejvyšší ostravská halda Ema, ze které je možný ojedinělý pohled na panorama města.

Její odhodlání zůstat v Ostravě přitom nebylo přímočaré. „Přišla jsem do ní za prací, pak jsem objevila, že jsou tady fajn lidi, což bylo to nejdůležitější, protože díky nim jsem se tady rozhodla zůstat. Dříve jsem tady jezdila s tím, že je to velmi hnusné město. Jak tady vůbec může někdo žít, říkala jsem si. Ani mě nenapadlo, že bych v něm někdy mohla skončit,“ směje se Petra Všelichová.

Horníci pro ni dlouho zůstali jenom pojmem, až jednou: „Kdysi jsem potkala jednoho horníka, a nepoznala jsem to. Jenom mi bylo divné, že ten chlap je divnej. Proč je namalovanej? Až potom mi teprve došlo, že se chudák nemaluje, ale že to bude asi horník. Znala jsem takové to klasické heslo: Já jsem horník, kdo je víc?“ říká Všelichová.

S horníky může být i sranda

„Vyprávělo se o nich, jak jsou drsní a že se na ně nesmíš ani podívat. Když se na ně díváš, tak ti řeknou: ‚Nedívej se na mě!‘ A když se na ně nedíváš, tak zase: ‚Proč se na mě nedíváš?!‘ Tak se to o nich vyprávělo a ať uděláš tak nebo tak, dostaneš od nich přes hubu. Vždycky. Ať se podíváš, nebo nepodíváš. To ale nejspíš bylo kdysi, teď při natáčení dokumentu Černý mýtus o Ostravě jsem poznala, že s nimi může být i sranda. Hornictví je sice práce pro drsné chlapy, ale i ti si umí ze sebe udělat legraci,“ dodala.

Režisérka Petra Všelichová a její klapka během natáčení s bratrem Karla Reisze Pavlem.

Její rodiče jsou „čistokrevní“ Pražáci. Novější generace, táta, máma, strejda, teta a další působí v médiích. Táta Zdeněk Všelicha točí také dokumenty a maminka dbá, aby Petra v Praze odložila ostravský akcent. „Vždycky, když přijedu do Prahy, tak mi mamka říká, ať nemluvím krátce,“ usmívá se.

Mít v sobě ostravský akcent se ale pro rodilou Pražačku vyplatí, je nápomocný při její tvorbě a k té patří vystižení skutečnosti. „Dokument je přirozená záležitost, na nic si tam nehraješ, to je jasné. Hraný film je hodně o práci s herci, když zjistí, že vám o ně jde, dokážou rozjet úplně jinou ligu. Je to hodně o hlavě, o vytváření koncepce, téma je široké, je třeba jej zúžit. Musíš jít po podstatě, zajímavá vizualita, tak aby nešlo jen o televizní vzhled, ale i o skutečnou filmovost příběhu. Jde o to netočit jen zleva doprava, ale dát záběru i nějaký obsah. Po informační stránce, což je někdy to nejtěžší, a to už jde o spolupráci s kameramanem a dalšími,“ vysvětluje režisérka.

Ostrava se podle ní mění co pět let. „Před pěti lety Ostrava byla více wow, řvala, já končím, jsem v čudu, byla bolestná a zároveň plná naděje, v té době ji lidé ještě pořád pohřbívali. Stačí, že se mě ptali: ‚A ty tam věšíš venku prádlo?‘ Představy z doby komunismu ještě pořád přežívaly, kdežto dnes už je to trochu jinak. Když pak kamarádi přijedou, jsou překvapeni. Rádi se sem pak i vrací. Velká výhoda Ostravy je v tom, že z ní kdykoliv vyjedeš a za dvacet minut jsi v přírodě. A z kopečků Beskyd pak Ostravu vidíš úplně jinak,“ míní Všelichová.

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Třinecký šéf: Nad týmem žasnu. Zadinův výrok? To nebyl on. Štve ho liga juniorů

29. dubna 2024  6:58

Možná byste čekali, že za ty roky a po tolika titulech bude klidnější. Že se nemusí stresovat. Leč...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slíbil mistrům zájezd na NHL, bude jen výlet do Prahy. Hadamczik slovo nesplní

28. dubna 2024  9:29,  aktualizováno  14:12

Za extraligový titul zájezd na NHL. Tohle prezident hokejového svazu Alois Hadamczik loni slíbil...

Zrušený zájezd na NHL? Podpásovka. Kluky strašně zklamali, říká kouč Třince

28. dubna 2024  12:50

Dovedl třinecké juniory k extraligovému titulu. Nadšení propuklo i proto, že mistr měl od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Spor kvůli Liberty se prohlubuje. Tameh zpochybňuje restrukturalizaci

3. května 2024  17:38,  aktualizováno  21:07

Spor mezi společnostmi Tameh a Liberty se přitvrzuje. Podle zástupců Tamehu nemusí být dřívější...

Ostravar Aréna a okolí mění tvář pro hokejové MS, z Dolních Vítkovic bude Fandov

3. května 2024  19:01

Fanzóna na dvou parkovištích u ostravské hokejové arény o rozloze sedm tisíc metrů čtverečních už...

Škody po požáru v Mionší jsou malé, prales podle hasičů zřejmě někdo zapálil

3. května 2024  11:46,  aktualizováno  16:54

Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...

Vítkovice angažovaly brankáře Paříka a kanadského útočníka Yetmana

3. května 2024  15:52

Vítkovice získaly pro příští sezonu hokejové extraligy do branky třiadvacetiletého Lukáše Paříka....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...