Je to nejvýznamnější ze změn, kterou v úterý schválili ostravští radní spolu s mírným zvýšením cen jízdného. „Avizujeme již rok, že chceme papírové jízdenky zrušit,“ uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura.
Ředitel DPO Daniel Morys už v minulosti uvedl, že důvodů k tomu má město víc. Nákladný a komplikovaný prodej i starý odbavovací systém, který dosluhuje a jehož opravy se prodražují. Dopravní podnik, který vlastní a dotuje město, ušetří jeho likvidací až 20 milionů ročně.
„Dalším důvodem je, že lidí, kteří papírové jízdenky používají, ubývá. I proto, že senioři nad 65 let mají dopravu zdarma. Zatímco třeba v červenci 2016 zaplatilo papírovými jízdenkami 81 procent cestujících (z těch, kteří nemají měsíční), letos v září jen 34 procent,“ řekl Morys.
Podle něj mají lidé už nyní možnost využít modernějších forem placení pomocí čipové karty ODISky, bezkontaktní platební karty, mobilní aplikace či SMS zprávy.
Lidem, kteří žádnou z uvedených variant nechtějí, nabídne DPO anonymní kreditní jízdenku. Tu si budou moci kupovat, ale i dobíjet za hotovost v prodejnách DPO i v nových automatech, které se nejpozději začátkem prosince objeví na hlavních zastávkách v Ostravě.
„Kreditní jízdenka bude mít podobu čipové karty. Z ekologických důvodů bude vyrobená z tvrdého papíru. Nabídneme ji za různé ceny, nejlevnější za 100 korun. Touto kartou půjde platit i jízdné za více osob včetně dětí,“ nastínil ředitel Morys. Výjimkou budou jen papírové jízdenky pro Ostravu XXL, které budou vydávat příměstští dopravci.
„Když cestující nastoupí například v Petřvaldu do vozidla ČSAD Karviná, bude si moci u řidiče koupit papírovou jízdenku, která mu bude platit i po přestupu do vozu DPO na Hranečníku v Ostravě. Ale protože v Ostravě už takovou jízdenku nekoupí, cestu zpátky bude muset od ledna zaplatit jinak,“ řekl jednatel společnosti Koordinátor ODIS Martin Dutko.
Krátkodobé jízdenky zdraží
Dlouhodobé jízdné se podle něj příští rok v Ostravě nezmění, zvýší se ceny krátkodobých jízdenek. „Přistoupili jsme k tomu po čtyřech letech. DPO se tím zvýší tržby o necelých 21 milionů, ale jen náklady na mzdy a odpisy se mu zvýší o 100 milionů. Město bude veřejnou dopravu dotovat částkou 1,5 miliardy korun,“ uvedl primátor Macura.
Změny v jízdném od ledna
|
Ke schváleným změnám v Ostravě patří kromě zániku papírových jízdenek DPO i zrušení 60minutové jízdenky, zdražení jednorázové elektronické nepřestupní jízdenky na 16 a přestupní na 24 korun, celodenní bude nově stát 100 korun.
„U elektronické přestupní jízdenky platí časový limit 45 minut jen na přestup. Do 44 minuty může cestující přestupovat a posledním spojem jet bez omezení,“ řekl Dutko. KODIS chystá i úpravy cen jízdného v regionu, ty ale musí nejdříve schválit kraj a pak valná hromada společnosti, tedy kraj a město.
Změny tak budou jasné až v prosinci.
Platbu bezkontaktní kartou zavedl dopravní podnik už v roce 2016:
29. června 2016 |