Ostrava končí s papírovými jízdenkami, budou k mání jen do konce roku

  12:16aktualizováno  12:16
Avizovaný soumrak papírových jízdenek v Ostravě nastává. V automatech a prodejnách jízdních dokladů bude možné kupovat jednorázové jízdenky z papíru určené k označení ve voze městské hromadné dopravy jen do konce roku. Od 1. ledna 2020 nebudou k mání.

Platba bezkontaktní kartou je v Ostravě hit. S klasickými papírovými jízdenkami se do budoucna nepočítá. | foto: Jaroslav Ožana, ČTK, Jaroslav Ožana,  ČTK

Je to nejvýznamnější ze změn, kterou v úterý schválili ostravští radní spolu s mírným zvýšením cen jízdného. „Avizujeme již rok, že chceme papírové jízdenky zrušit,“ uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura.

Ředitel DPO Daniel Morys už v minulosti uvedl, že důvodů k tomu má město víc. Nákladný a komplikovaný prodej i starý odbavovací systém, který dosluhuje a jehož opravy se prodražují. Dopravní podnik, který vlastní a dotuje město, ušetří jeho likvidací až 20 milionů ročně.

„Dalším důvodem je, že lidí, kteří papírové jízdenky používají, ubývá. I proto, že senioři nad 65 let mají dopravu zdarma. Zatímco třeba v červenci 2016 zaplatilo papírovými jízdenkami 81 procent cestujících (z těch, kteří nemají měsíční), letos v září jen 34 procent,“ řekl Morys.

Podle něj mají lidé už nyní možnost využít modernějších forem placení pomocí čipové karty ODISky, bezkontaktní platební karty, mobilní aplikace či SMS zprávy.

Lidem, kteří žádnou z uvedených variant nechtějí, nabídne DPO anonymní kreditní jízdenku. Tu si budou moci kupovat, ale i dobíjet za hotovost v prodejnách DPO i v nových automatech, které se nejpozději začátkem prosince objeví na hlavních zastávkách v Ostravě.

„Kreditní jízdenka bude mít podobu čipové karty. Z ekologických důvodů bude vyrobená z tvrdého papíru. Nabídneme ji za různé ceny, nejlevnější za 100 korun. Touto kartou půjde platit i jízdné za více osob včetně dětí,“ nastínil ředitel Morys. Výjimkou budou jen papírové jízdenky pro Ostravu XXL, které budou vydávat příměstští dopravci.

„Když cestující nastoupí například v Petřvaldu do vozidla ČSAD Karviná, bude si moci u řidiče koupit papírovou jízdenku, která mu bude platit i po přestupu do vozu DPO na Hranečníku v Ostravě. Ale protože v Ostravě už takovou jízdenku nekoupí, cestu zpátky bude muset od ledna zaplatit jinak,“ řekl jednatel společnosti Koordinátor ODIS Martin Dutko.

Krátkodobé jízdenky zdraží

Dlouhodobé jízdné se podle něj příští rok v Ostravě nezmění, zvýší se ceny krátkodobých jízdenek. „Přistoupili jsme k tomu po čtyřech letech. DPO se tím zvýší tržby o necelých 21 milionů, ale jen náklady na mzdy a odpisy se mu zvýší o 100 milionů. Město bude veřejnou dopravu dotovat částkou 1,5 miliardy korun,“ uvedl primátor Macura.

Změny v jízdném od ledna

  • konec papírových jízdenek DPO 
  • zánik 60minutové jízdenky 
  • zvýšení cen krátkodobých elektronických jízdenek: – nepřestupní ze 14 na 16 korun – přestupní z 20 na 24 korun – dokupovaná pro spolucestujícího psa či zavazadlo z 20 na 24 korun – celodenní z 80 na 100 korun (zlevněné budou stát podle výše slevy 50, nebo 25 procent částky) – SMS jízdenka z 30 na 32 korun

Ke schváleným změnám v Ostravě patří kromě zániku papírových jízdenek DPO i zrušení 60minutové jízdenky, zdražení jednorázové elektronické nepřestupní jízdenky na 16 a přestupní na 24 korun, celodenní bude nově stát 100 korun.

„U elektronické přestupní jízdenky platí časový limit 45 minut jen na přestup. Do 44 minuty může cestující přestupovat a posledním spojem jet bez omezení,“ řekl Dutko. KODIS chystá i úpravy cen jízdného v regionu, ty ale musí nejdříve schválit kraj a pak valná hromada společnosti, tedy kraj a město. 

Změny tak budou jasné až v prosinci.

Platbu bezkontaktní kartou zavedl dopravní podnik už v roce 2016:

  • Nejčtenější

Bartošák kvůli životosprávě končí v Třinci. Přerušil kariéru a chce se léčit

Angažmá hokejového brankáře Patrika Bartošáka v Třinci zkrachovalo. Účastník posledního světového šampionátu přestoupil...

Takhle to dál nešlo. Bartošák dostal několik šancí, tvrdí kouč Varaďa

Trenér třineckých hokejistů Václav Varaďa v pátek přiznal, že problémy se životosprávou brankáře Patrika Bartošáka...

Policie řeší obří krádež měděného vedení na koridoru, bylo pod napětím

Objemnou krádež elektrického vedení vyšetřují policisté na Novojičínsku. Mezi 31 sloupy zmizely dvě tuny materiálu za...

Růžička na Spartě neuspěl. Kometě náskok nestačil, Třinec i Kladno slaví

Hradecký trenér Vladimír Růžička odjíždí ze Sparty zklamaný, pražský klub v 18. kole hokejové Tipsport extraligy vyhrál...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

POHLED: Případ Bartošák, ze zatracení ke slávě a zase znovu ke dnu

Vychytal postup do semifinále mistrovství světa. Měl už v kapse štědrou třineckou smlouvu, svými výkony v Bratislavě...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Auto dostalo smyk a narazilo do stromu, zemřel řidič i jeho spolujezdec

Tragická nehoda se stala odpoledne v Havířově. Automobil tam dostal smyk a vyjel ze silnice, při nárazu do stromu...

Ostravské stopy: Ostrava nemá zapotřebí poměřovat se s Prahou, říká Šimák

V seriálu Ostravské stopy dnes vypráví o svém vztahu k městu divadelní režisér Pavel Šimák. V roce 2009 se dokonce stal...

Smrt na náměstí. Před 300 lety sťali v Novém Jičíně zbojníka Juru

Davy se sjely na náměstí v Novém Jičíně. Lidé z celého kraje byli zvědaví na konec obávaného zbojníka Jiřího Gajdůška,...

Po bezmála 130 letech skončí těžba černého uhlí v Lazech u Orlové

Těžba černého uhlí v Dole Lazy u Orlové na Karvinsku skončí vyvezením posledního vozíku ve čtvrtek 28. listopadu....

Najdete na iDNES.cz