Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), potažmo kraj, se totiž musí zabývat námitkou ekologů. „Námitku nyní řeší krajský úřad a v tuto chvíli to blokuje velkoobjemové práce,“ uvedl před pár dny mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
To znamená, že v místě mohou pokračovat přípravné, projekční a další související práce, ale na okamžik, kdy nastoupí bagry, je nutné počkat do vydání pravomocného rozhodnutí.
Ekologové podle informací MF DNES upozornili na to, že by se oproti podmínkám ve vydané výjimce ke stavbě v místě kácelo mimo období vegetačního klidu. Problémem také může být, že v tamních keřích má hnízdit řada volně žijících druhů ptáků.
Podle mluvčího ŘSD je na pováženou, že ekologové mohou stavbu napadat i ve chvíli, kdy má schválenou studii studii vlivu na životní prostředí (EIA) a další potřebná povolení.
„Tutéž námitku lze podávat ve všech stupních stavby,“ zmiňuje Rýdl.
S námitkou ekologů se už Odbor životního prostředí Krajského úřadu v Ostravě vypořádal. „Změnil podmínky tak, aby mohly být zásahy do zeleně a půdního krytu zahájeny i mimo období vegetačního klidu,“ uvedla mluvčí kraje Nikola Birklenová.
Jednoho z ekologů vyšetřovala policie
Rozhodnutí ovšem není pravomocné a ekologové se proti němu mohou odvolat k ministerstvu životního prostředí. Zda tak učiní, zatím redakci nepotvrdili. Pokud tomu tak bude, může se stavba zbrzdit na celé měsíce.
Asociaci ochrany životního prostředí ČR, která sídlí v Karviné, žádala redakce o stanovisko. Zástupci asociace zveřejnění jejich vyjádření nicméně podmínili tím, že z článku MF DNES bude vystřižena pasáž o vyšetřování ekologa Radima Lapšanského.
Asociace zároveň v nepodepsaném e-mailu zpochybňovala členství Lapšanského v jejích řadách, a to přesto, že jeho telefon figuruje jako první v kontaktech uveřejněných na jejích webových stránkách a s Radimem Lapšanským redakce také podání námitky ekologů opakovaně telefonicky řešila.
Šéfové ekologických spolků podle policie námitkami vydírali podnikatele |
Právě Lapšanského spolu s dalšími lidmi policie před časem obvinila z pokusu o vydírání a požadování úplatku pod záminkou ochrany přírody. On i další ekolog Bohdan Svorník strávili dokonce několik měsíců ve vazbě. Nyní míří jejich případ k soudu.
Obchvat Karviné povede nad jezerem u takzvaných Lodiček, podél zámeckého parku a za darkovským mostem. Tvořit jej má 2 975 metrů silnice, dvě protihlukové stěny a 207 metrů mostů. Zástupci města připomínají, že centrem Karviné už nebudou muset projíždět kamiony směřující do Polska, na Slovensko nebo v opačném směru.
„Ve městě se určitě zlepší ovzduší a na třídě 17. listopadu dojde ke zklidnění ruchu,“ zmínil náměstek primátora Karviné Lukáš Raszyk.