Středa 5. srpna 2020, svátek má Kristián
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 5. srpna 2020 Kristián

Nejstarší v Evropě. Lanovka šplhá na Pustevny už pětasedmdesát let

  17:55aktualizováno  17:55
Nikde jinde v Evropě nejezdí sedačková lanová dráha déle než na beskydské sedlo Pustevny. Tento týden oslavila už pětasedmdesáté narozeniny. Pokud ale má vyvážet turisty ještě po sto letech, musí projít zásadní rekonstrukcí. Už příští rok by se mohla proměnit alespoň horní stanice.

Lanovka z Ráztoky na Pustevny patří k naprostým beskydským samozřejmostem. Při jízdě dolů poskytuje i mimořádný rozhled. V pozadí vlevo vápencový lom ukrajující vrch Kotouč ve Štramberku. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Už je to dáma v letech. Dvakrát sice dostala pořádnou omlazovací kúru, i tak opět vychází z módy. Přesto zůstává spolehlivou a nenahraditelnou. A pořád má šmrnc.

Seznamte se. Lanovka z Trojanovic  na Pustevny.

Parametry dráhy

  • Trasa lanovky z dolní stanice poblíž hotelu Ráztoka v Trojanovicích po horní stanici na beskydském sedle Pustevny měří 1 637 metrů.
  • Cestujícím je k dispozici 164 sedaček, jízda trvá zhruba třináct minut. Záleží však na tom, zda obsluha nemusí lanovku zpomalit nebo zastavit kvůli nástupu například starších lidí nebo rodičů s menšími dětmi.
  • Přepravní hodinová kapacita činí 900 lidí, ročně lanovka přepraví přibližně 150 tisíc cestujících.
  • Lanovka překonává převýšení 400 metrů a končí ve výšce 1 018 metrů nad hladinou moře.
  • Lanovku je možno využít denně každou půlhodinu od 8:00 do 17:00 hodin.

„Přiroste k srdci. A hodně. Strávil jsem s ní krásné roky,“ s úsměvem přitakává sedmdesátiletý Jan Mikeska. V roce 1968 začínal jako průvodčí lanové dráhy a po dvaačtyřiceti letech končil coby vedoucí. „A to jsem původně měl zůstat jen tři měsíce. Lyžaři z MEZ Frenštát mě tam stáhli ze Štramberka. K lanovce mě uklidili s tím, že pak najdou něco jiného,“ líčí Mikeska.

Duchovním otcem lanovky byl továrník a nadšenec František Wiesner z Chrudimi. Když v Kanadě a ve Spojených státech ve třicátých letech minulého století viděl první lanovky, zařekl se, že něco takového musejí mít i tuzemské hory.

Původní podpěry musely pryč

S rokem 1938 většina z nich ale skončila v německém záboru a padla proto volba na jediné vyšší, které zůstaly, tedy Beskydy. A už 4. března 1940 se pustevenská lanovka s velkou slávou rozjela poprvé. „Jen si to představte, výstavba trvala pouhé dva měsíce, a to ještě tehdy uhodily třeskuté mrazy. Obdivuhodné,“ komentuje současný vedoucí lanovky Petr Chrostek.

První lanovka ovšem zdaleka nevedla stejnou trasou jako nyní. Délka byla něco přes osm stovek metrů, tedy zhruba polovina té současné. A vyjíždělo se ze stanice o několik stovek metrů výše.

Rychlost stavby se však brzy projevila na kvalitě, kdy se dřevěné podpěry začaly naklánět, a proto ještě v létě 1940 byly vyměněny za podpěry z ohýbaných kolejnic.

Turisté měli o lanovku na Pustevny už v roce 1940 mimořádný zájem. Aby ne, byl...

Turisté měli o lanovku na Pustevny už v roce 1940 mimořádný zájem. Aby ne, byl to evropský unikát.

Lanovka se běžně objevovala i objevuje na pohlednicích z Beskyd. Jen v 70....

Lanovka se běžně objevovala i objevuje na pohlednicích z Beskyd. Jen v 70. letech se označovala jako sedačkový výtah.

Lanovka v současné podobě vydrží zhruba deset až patnáct let. Pak bude...

Lanovka v současné podobě vydrží zhruba deset až patnáct let. Pak bude zapotřebí razantní rekonstrukce.

Takřka třicet let pak lanovka jezdila v modernizované podobě z roku 1956. Zůstaly jednomístné sedačky a také trasa se nezměnila. Vyrostly však nové budovy lanovkových stanic a také provoz splňoval dobové nároky. To trvalo do osmdesátých let, kdy padlo rozhodnutí o výstavbě nové lanovky v jiné trase.

„Bylo to velké dohadování. My jsme chtěli dolní stanici přemístit k hotelu Ráztoka, ochránci přírody zase požadovali, ať se vůbec nic nemění. Nakonec zvítězil kompromis. Tedy níže v údolí, ale ne až u hotelu,“ popisuje Jan Mikeska. ¨

Trasa se protáhla, stožárů ubylo. Sedačky jsou dvoumístné. A jezdí se mnohem výše nad terénem.

Historie pustevenské lanovky

1939
Z popudu firmy Františka Wiesnera z Chrudimi vzniká návrh lanovky. Důvodem je i to, že po německém záboru pohraničí se staly Beskydy jedinými tuzemskými horami s výškou nad tisíc metrů.

4. března 1940
Zahájení provozu lanovky. Za tuhých mrazů se stavěla jen dva měsíce a přišla na 350 tisíc korun.

Léto 1940
Dřevěné podpěry nevydržely nápor cestujících, za provozu proto byly měněny za kovové z ohýbaných kolejnic.

1956
První zásadní proměna lanovky. Poloha stanic se sice nemění, jejich podoba však výrazně. Také trasa zůstává přibližně stejná, ale lanovka se značně modernizuje.

1.1.1987
Rozjela se zcela nová lanovka, a to v úplně nové trase. Náklady činily dvanáct milionů korun. V této podobě jezdí lanovka dodnes.

???
Nutná rekonstrukce současné lanovky, náklady se odhadují na nejméně sto milionů korun.

Ale i současná podoba už čítá téměř třicet let. „Lanovka je sice bezpečná, pečujeme o ni co nejlépe, ale v horizontu zhruba deseti let bude potřebná rekonstrukce,“ přikyvuje Chrostek.

Nová lanovka by přišla na přibližně sto milionů korun, v případě kabinek dokonce až na 150 milionů. „A to bez dotace nebo silného investora nelze zvládnout.
Lanovku i pustevenský lyžařský areál většinově patří společnosti Pustevny podnikatele Petra Hanka, který vlastní například i blízké hotely Ráztoka a Troyer.

Horní stanice se změní

Deset procent pak vlastní obec Trojanovice. „Jsme rádi, že lanovku drží člověk, který tady podniká. Báli jsme se, že by ji mohl získat někdo bez vztahu k regionu,“ vysvětluje starosta obce Jiří Novotný.

Také Trojanovice plánují některá vylepšení, počínaje drobnostmi, jako je například nákup přikrývek, aby cestující nemrzli. A snad v příštím, či přespříštím roce se za zhruba patnáct milionů korun přemění horní stanice na Pustevnách.

„Chtěli bychom tam hezkou a stylovou menší restauraci, která by byla ze tří stran prosklená, tedy s krásným výhledem,“ odhaluje plány pro blízkou budoucnost trojanovický starosta.

Autor:
  • Nejčtenější

Světlík plánuje na uhelné haldě v Ostravě vybudovat vodíkové město

Premium Před lety plánoval podnikatel Jan Světlík, že na povrchu haldy v Ostravě-Hrabůvce vybuduje golfové hřiště. Jenže zbytky...

Nekuřte v létě z oken bytů, žádá firma své nájemníky. Zakázat jim to nemůže

Tisíce letáčků na své domy umístil největší soukromý poskytovatel nájemního bydlení v Česku, společnost Heimstaden...

Koronavirem se nakazilo 23 členů pěveckého sboru a jejich příbuzných

Na Frýdecko-Místecku onemocnělo covidem-19 nově 23 členů pěveckého sboru a jejich příbuzných. Nemoc postihla také...

„Moskva 2 500 km.“ Deště odkryly v Opavě nápisy z okupace v roce 1968

Postupující koroze v kombinaci s deštivým létem zvýraznily v opavské Vančurově ulici nápisy z roku 1968. Vzkazy v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třicet dětí se na táboře na Novojičínsku přiotrávilo jídlem, nejspíš řízky

Hromadné přiotrávení jídlem řešili o víkendu záchranáři na jednom z letních táborů na Novojičínsku. Třiatřicet lidí, z...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Revitalizované území zaplnily stovky tun odpadu, pokutu dostala dcera ČEZ

Téměř 600 tun neoprávněně navezeného odpadu, z toho část už „zabudovaného“ do terénních úprav, objevili ostravští...

Radnice Poruby chystá rekonstrukci Oblouku, symbolu české sorely

Na stavební ruch si brzy budou muset zvyknout obyvatelé bytového domu Oblouk v Ostravě-Porubě. Jednu z nejznámějších...

Koronavirem se nakazilo 23 členů pěveckého sboru a jejich příbuzných

Na Frýdecko-Místecku onemocnělo covidem-19 nově 23 členů pěveckého sboru a jejich příbuzných. Nemoc postihla také...

Před volbami se bude v Moravskoslezském kraji řešit, jak dál po viru a uhlí

Do krajských voleb scházejí už jen necelé dva měsíce, konají se od 2. do 3. října. V pondělí uplynula lhůta pro změny v...

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA ŘÍZENÍ ZAKÁZEK

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...