Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Oživuje stařičké unikáty. Renovace auta může trvat i rok a půl, říká Vítězslav Hinner

  8:13
Od vývoje prototypů se Vítězslav Hinner dostal až k výrobě kopií unikátních historických vozů. Na svém kontě má řadu nevšedních výtvorů. Nejrychlejší české auto Tatra Ecorra Sport V8 i duplikáty takových lahůdek, jako je aerodynamický Dymaxion z 30. let 20. století, motorové sněžné saně, s nimiž chtěl Hitler dobývat Sovětský svaz, či vrtulí poháněný automobil Helica.
Od vývoje prototypů se Vítězslav Hinner (na snímku) dostal až k výrobě kopií...

Od vývoje prototypů se Vítězslav Hinner (na snímku) dostal až k výrobě kopií unikátních historických vozů. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Na kopřivnickou firmu Ecorra se s žádostmi o renovaci veteránských vozidel či o výrobu jejich kopií obracejí muzea či sběratelé veteránů z celé Evropy i z Ameriky. Tak jako vše, co má v Kopřivnici a okolí něco společného s automobily, má Ecorra kořeny v Tatře. V její příborské pobočce pracoval na vývoji osobních vozů také zakladatel a majitel firmy Vítězslav Hinner.

„Většina naší práce se tam točila především kolem Tatry 613. Postupem času se ale naše zadání změnilo a místo zlepšování jsme se měli snažit, aby vozy byly levnější. Každý rok se muselo podařit auto zlevnit, abychom dostali prémie. Bylo to velmi vyčerpávající, a tak jsem si řekl, že zkusím něco jiného,“ popisuje počátky své firmy Hinner.

Ecorra začala vývojem a výrobou automobilových prototypů. „Měli jsme po revoluci myšlenku, že tady bude po takových věcech hlad, že si to lidé budou chtít nechat vyrábět, ale lidé, co měli peníze, si raději ty pěkné věci dovezli ze Západu,“ uvádí Hinner.

I tak se několik prototypů podařilo vyrobit, zřejmě největší ohlas vzbudila v roce 1997 přestavba vozidla Tatra 700 na sportovní coupé Ecorra Sport V8, které na mošnovském letišti dokázalo jet rychlostí 276 kilometrů za hodinu.

Český rekord však nebyl uznán kvůli pravidlům mezinárodní federace FIA. O něco dřív byl totiž ve stejném roce evidován jiný český rekord, kdy vůz MTX Tatra V8 dosáhl rychlosti 210 kilometrů v hodině. A podle zmíněných pravidel FIA bylo možné zapsat jen jeden rekord ročně.

„Prototypy, které jsme vyrobili, jsme nakonec stejně nebyli schopni dostat do výroby, protože legislativa je u nás mnohem komplikovanější než jinde. Když už jsme ale měli pohromadě tým šikovných lidí, přemýšleli jsme, jak jim tu práci udržet. A řekli jsme si, že občas opravíme nějakého veterána, s tím, že jsme se zaměřovali hlavně na vozy Tatra. Dnes děláme prakticky všechny značky, se kterými k nám lidé přijdou,“ přibližuje postupnou proměnu firmy Vítězslav Hinner.

Když kostra vozu shnije

Úplně na začátku je takzvaný restaurátorský záměr. „U běžného zákazníka to je tak, že se podíváme, co se dá opravit, co ne. Snažíme se odhadnout dobu, jakou bude oprava trvat, kolik bude stát lak a podobně. Pak se domluvíme, že to rozebereme a uvidíme, jaký je skutečný stav. Podle toho pak postupujeme. U muzeí je to jiné, tam jsou požadavky mnohem složitější, restaurátorského záměru se tam musíme striktně držet,“ popisuje Hinner.

Na prvorepublikovém voze v jedné z dílen pak ukazuje možné záludnosti, se kterými se renovátoři musejí potýkat. „Tady třeba vidíte, že kostra těch vozů byla dřevěná. Až na ní bylo oplechování. Jenže dřevo shnije a rozpadne se, takže karoserii a kostru většinou musíme stavět celou znovu,“ popsal majitel Ecorry.

Když se však opravuje vůz pro nějaké muzeum, je požadavek zachovat co největší část původních dílů, tedy i dřeva. „Pak se poškozené části musí všechny vyřezat a nahradit, je to velmi pracné.“

Po stovkách či tisících hodinách práce pak z dílen renovátorů vycházejí vozy mnohem lépe vypadající, než šly původně z výroby. „Protože tehdy se to vyrábělo na běžný provoz, byla to sériovka, nikdo nad tím netrávil tolik času. Třeba laky nebo mezery mezi jednotlivými částmi karoserie nikdy nebyly tak precizně udělané. A za námi pravidelně chodí zákazníci a hlídají si, aby to bylo perfektní a nablýskané,“ vypráví Hinner.

Duplikáty vyráběli i pro muzeum v Americe

„I když v určité době se to začalo překlápět, hlavně v zahraničí, a lidé chtějí i popraskaný lak a popraskané čalounění, aby tam byla určitá patina, když je to staré auto,“ dodává.

Po mnoha rekonstrukcích začali do Ecorry chodit zákazníci se složitějšími požadavky, například na výrobu kopií unikátních vozidel, od nichž se zachoval třeba pouze jediný kus. „Ani nevím, kdy se to zlomilo. Žádnou reklamu si neděláme, všechno je o referencích, které si mezi sebou sdělují naši zákazníci,“ vysvětluje Hinner.

Pravidelným klientem se stalo například Lane Motor Museum v americkém Nashvillu. Pro ně v Kopřivnici postavili duplikát vozidla Dymaxion, výtvoru amerického architekta Buckminstera Fullera z 30. let minulého století.

Nevšední automobil na třech kolech ve tvaru kapky vznikl pouze ve třech exemplářích, z nichž se do dneška dochoval jediný. Duplikát byl vytvořen podle jednoho z nedochovaných vozů díky kvalitní dokumentaci. „Měli jsme knihu, hodně fotografií a snažili jsme se co nejvěrněji přiblížit tomu prvnímu modelu,“ říká Hinner.

Vrtulová Tatra pro Hitlera

Pro stejné muzeum vzniklo ve firmě vozidlo Helica poháněné vrtulí a také kopie sněžných saní Tatra Tatra V 855. „Místo kol mají lyže a jsou poháněné tlačnou vrtulí. Hitler je prý plánoval použít na sněžných pláních u Stalingradu. Než to ale v Tatře dovyvinuli, už Němci utíkali z Ruska zpátky,“ vypráví Hinner.

Jediný dochovaný kus sněžných saní se nachází v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici. „Tak jsme se tam domluvili, v neděli večer po zavíračce jsme přišli, částečně jsme sáně rozmontovali a do úterý do rána jsme měli čas na tom pracovat, protože v pondělí bývá zavřeno. Měli jsme s sebou kreslíře, který dělá technické příručky, ten nám vše kreslil, fotilo se to, měli jsme s sebou i konstruktéra, asi třikrát jsme tam takhle byli, pak jsme podle vzniklých nákresů postavili jejich věrnou kopii,“ popisuje Vítězslav Hinner.

Obtíže nastaly, když bylo potřeba saně vyzkoušet. Dva roky po sobě nenapadl pořádný sníh, a tak při první zkoušce bylo potřeba nasadit na lyže kolečka, aby saně mohly jet. Podruhé je zase přivezli do Jeseníků k jedné sjezdovce, kde byl dostatek sněhu. „Nakonec nám z Ameriky poslali video, jak s nimi jezdí, když u Nashvillu napadl sníh,“ popisuje majitel Ecorry.

Tatru ve světě znají jen fajnšmekři

Stěžejní náplní práce firmy však stále zůstávají renovace veteránů, hlavní specialitou jsou pak tatrovky, zejména model T 87. „Je ale nutné říct, že ta značka není ve světě tak známá jako u nás a v okolních zemích. Jinde ji znají hlavně fajnšmekři, kteří jsou ujetí na design, nebo dokážou ocenit, jak pokrokové vozy Tatra vyráběla. Ale když si vezmete Porsche nebo Mercedes 190, tak to znají ve světě všichni, i třeba Číňan nebo Ind, co rychle zbohatli. A ti nebudou chtít jezdit v tatře, ale v autě, co viděli v Jamesi Bondovi nebo jiném filmu,“ srovnává Hinner.

Za tři desítky let se celkový počet opravených či vyrobených vozů pohybuje okolo stovky. „Není to moc, ale musíte vzít v úvahu, že renovace auta může trvat i rok a půl, na Dymaxionu jsme strávili například okolo tří tisíc hodin. Na druhou stranu za námi třeba přišli ze Škodovky, že potřebují kopii prvního vozu Laurin a Klement pro Autostadt, muzeum v německém Wolfsburgu, kde má každá firma patřící pod Volkswagen vlastní pavilon. A prý že jsme jediná firma, která to dokáže stihnout v termínu, jaký potřebovali. Měli jsme jen pár měsíců, dnes si nejsem jistý, jestli bych do toho šel znovu, když vím, kolik to obnášelo stresu,“ podotýká Hinner.

Za dobu fungování firmy se změnil i poměr zákazníků. „Kdysi jsem odpovídal, že půlka je ze zahraničí a půlka z Prahy. Teď máme zákazníky z celé republiky a řekl bych, že jsme i celoevropští. Ti česko-slovenští dnes ale převládají,“ říká.

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

Najednou takřka čisto. Odborníci prověří souvislost s útlumem huti Liberty

21. dubna 2024  6:57

Okolo ostravské huti Liberty se zlepšila kvalita ovzduší. Odborníci předpokládají, že to souvisí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ploty, vytrhané podlahy i hádky. Boj mezi firmami z Vítkovic se vyostřil

19. dubna 2024  16:06

Jako prokleté musí připadat dlouholetým zaměstnancům někdejšího vítkovického závodu 6 tamní haly...

Opavští obhájci titulu v sérii s Ostravou snížili a odvrátili vyřazení

26. dubna 2024  20:42,  aktualizováno  22:21

Opavští basketbalisté udrželi naději na obhajobu ligového titulu. V pátém čtvrtfinále play off doma...

Sedmý zápas ve finále, co víc si přát? těší se na další bitvu kapitán Vrána

26. dubna 2024  21:36

Nekončíme! Jedeme dál! Třinečtí hokejisté ukázali, že stále ještě mají dost sil, aby se s...

Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA

26. dubna 2024  15:36

Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...

Lidé si více vybírají, mají menší tašky. Zlaté časy nákupů v Polsku skončily

26. dubna 2024  12:16

O poznání méně nakupují Češi v posledních týdnech v obchodech za polskými hranicemi. Důvodem je...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...