Online rozhovor s psycholožkou Kateřinou Thorovou
vydáno 13.4.2021 9:30
Pořad Infiltrace rozvířil téma problematiky péče o děti s autismem. Jaká je situace, co znamená ABA terapie či s jakými problémy se rodiče těchto dětí potýkají? V úterý od deseti hodin bude v online rozhovoru odpovídat Kateřina Thorová, psycholožka a metodická ředitelka Národního ústavu pro autismus.
Konec rozhovoru
Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 13. dubna 2021 do 10:30
OTÁZKA:
Dobrý den, co by měl udělat rodič, který má podezření, že jeho dítě vykazuje autistické rysy? Klára
Klára Pokorná
ODPOVĚĎ:
Záleží, kolik je dítěti let. Pokud jde o batole, zkuste se poradit s pediatrem, má k dispozici screeningový test M-CHAT. Můžete si v klidu doma zkusit vyplnit testy, které by vám mohly pomoci zorientovat se v otázce, zda je vaše podezření oprávněné na našem informačním portálu AutismPort https://autismport.cz/testy. Také můžete vyzkoušet naši poradnu poradna@nautis.cz, poradenství o diagnostice. Možná vám může pomoci klinický psycholog nebo dětský psychiatr. Seznam najdete na https://autismport.cz/ na Místech podpory. Ne každý ale diagnostikuje autismus podle doporučených postupů. Neváhejte poprosit i jiného odborníka o druhý názor.
13.4.2021 9:39
OTÁZKA:
Pěkný den, děkuji za vaši pomoc autistickým dětem. A měla bych dotaz na to, co si myslíte o péči státu o autistické děti? Připadá vám dostatečná a co by bylo podle vás vhodné změnit? Mám totiž pocit, že se těmto dětem věnují pouze soukromé společnosti a stát na ně kašle.
Lenka
ODPOVĚĎ:
Péče státu je nedostatečná a hlavně nesystémová bez kvalitního strategického řízení. Příliš do péče zasahuje politika, cílem tak není komplexní odborná pomoc. Je to věc, kterou bychom velmi rádi změnili. Systém péče se musí zlepšit a jeho financování se stát transparentní. To se nyní neděje. Potřebujeme zapojení investigativních novinářů.
13.4.2021 9:44
OTÁZKA:
Můžete vysvětlit, co znamená ABA terapie a jak je u autistických dětí prospěšná?
Šimon
ODPOVĚĎ:
Aplikovaná behaviorální analýza je věda, která vychází z teorie učení a chování (tzv. behaviorismu). Zabývá se zkoumáním vztahu mezi vlivy prostředí a lidského chování a jak tento vztah vzniká, jak funguje a jak ho lze modifikovat. Klade důraz na sběr a vyhodnocovaní dat. U děti s autismem pomáhá rozvíjet určité dovednosti (třeba napodobování, soustředěnou práci, řeč atd.) a pomáhá zvládat problémové chování (agresivita, sebezraňování) a nahradit ho jinou formou funkční komunikace.
13.4.2021 9:46
OTÁZKA:
Dobrý den, co vás přivedlo k práci s autistickými dětmi? Je to přeci jen dost těžká práce. Co vás v ní naplňuje? Děkuji a pěkný den!
Dan Dvořák
ODPOVĚĎ:
Hlavním důvodem byla výzva pracovat na něčem zcela novém, co tu neexistuje. Fascinovalo mě, kolik se toho o autismu ví v zahraničí a u nás téměř nic. Tak jsem se rozhodla to změnit. Mám také bratra (56 let ) s autismem. Mám svou práci ráda, dává mi smysl. Naopak mě ničí, že společným cílem není spolupráce a zájem měnit věci k lepšímu, klást důraz na odbornost, ale do celého procesu vstupují hodně politické a osobní zájmy a diletantismus.
13.4.2021 9:52
OTÁZKA:
Dobrý den, paní doktorko, včera jsem se dívala na pořad Infiltrace a mám pocit, že to jen ukázalo na to, že stát se o autistické děti a jejich rodiny neumí postarat. Co si o tom myslíte? Je péče o tyto děti, ale i dospělé u nás dostatečná?
Jana
ODPOVĚĎ:
Odpovídala jsem už víc. ČR musí změnit svůj přístup k autismu a začít na tomto poli vyvíjet systematickou, odbornou práci. Tvorbu strategie by měl řídit nezávislý a objektivní odborník. To se v současné době rozhodně neděje a bylo by vhodné, aby do hry vstoupili nezávislí novináři.
13.4.2021 9:54
OTÁZKA:
Dobrý den, platí se u nás terapie pro autistické děti? Nebo to hradí zdravotní pojišťovny. Mám pocit, že zde je velký problém a psychiatrů i terapeutů.
Šárka
ODPOVĚĎ:
Problémů a sporů je tady milión. Bojují mezi sebou kliničtí psychologové a psychiatři, léta se řeší, co je a co není psychoterapie, kdo má diagnostikovat autismus. V konečném důsledku to odnáší kvalita péče. Mnoho odborníků hájí zastaralý systém diagnostiky a péče. Je zde ale mnoho lidí, kteří ale chtějí měnit věci k lepšímu a mají k tomu odborné kompetence a praktické zkušenosti. Zdravotní pojišťovny hradí jen běžné psychoterapie. Tito psychoterapeuté mají sice psychoterapeutický výcvik a jsou psychologové, ale o specifických programech vhodných pro neurovývojové poruchy často nemají žádné tušení.
13.4.2021 10:01
OTÁZKA:
Dobrý den, co si myslíte o inkluzi? Je prospěšné zařazovat autistické děti do běžného kolektivu?
Pavel
ODPOVĚĎ:
Inkluze je nedílnou součástí vhodné péče o děti s autismem. Není vhodná pro všechny děti. Podporuji tedy i existenci speciálních škol. Pokud má být inkluze úspěšná, je zapotřebí řádná podpora školy - personální, finanční (odborné poradenství, práce terapeuta - pokud se objeví problémové chování, práce asistenta- pokud je potřeba, školení pedagogů atd.). Některé děti s autismem potřebují jen minimum podporu, klidně i menší než děti bez autismu a patří k velmi nadaným studentům.
13.4.2021 10:05
OTÁZKA:
Jak jako laik mohu poznat, že mé dítě je autista?
Robert N.
ODPOVĚĎ:
Pro laika je to těžké, někdy i pro odborníka. Diagnostika, pokud je dělána řádně, je složitý proces. Zkuste si přečíst nějakou knížku o autismu nebo vyzkoušejte náš informační portál AutismPort, najdete tam široké spektrum informací o autismu. Můžete si v klidu doma zkusit vyplnit testy - podle věkové kategorie, které by vám mohly pomoci zorientovat se v otázce, zda je vaše podezření oprávněné: https://autismport.cz/testy
13.4.2021 10:07
OTÁZKA:
Přeji pěkný den, myslíte, že přibylo dětí s autismem? Nebo je jen lepší diagnostika.
Štěpán
ODPOVĚĎ:
Lepší diagnostika, více diagnostických center a rozšíření kritérií hrají obrovskou, ne-li zásadní roli. Ukazují to i výsledků výzkumu na dospělých, kde je výskyt autismu také vysoký, ale tito lidé nebyli diagnostikováni. Je možné, že nějakou roli hrají i vlivy prostředí, třeba zvyšující se věk rodičů a tudíž větší náchylnost ke genetickým mutacím.
13.4.2021 10:09
OTÁZKA:
Jak často by se mělo s autistickým dítětem docházet na terapie, aby to k něčemu bylo?
Adéla
ODPOVĚĎ:
Toto je velmi individuální, záleží na věku dítěte a také na jeho motivaci. Pokud jde o ranou intenzivní intervenci (batolata
a předškolní děti), tak je doporučováno 10-20 hodin týče. Dobré výsledky jsou ale také u dětí, které chodí do školky a učitelé s nimi pracují pod supervizí terapeuta. Studie ukazují, že s dětmi mohou pracovat také rodiče doma pod supervizí terapeuta, i tyto programy se ukazují jako účinné.
13.4.2021 10:12
OTÁZKA:
Dobrý den, proč stát nezřídí školy a školky pro děti s poruchou autistického spektra? Nebo pro děti s ADHD? Přijde mi, že si s psychiatrickými poruchami u dětí neumí poradit.
Šimon
ODPOVĚĎ:
Speciální třídy pro děti s PAS existují. Není to ale černobílé, pro některé děti je docházka do speciální třídy vhodná, pro jiné nikoliv. U některých by pomohlo chodit do speciální třídy jen po přechodnou dobu. Ve speciálních třídách se také více kumulují děti s problémovým chování a některé děti do takových tříd nezvládají chodit, i když by jim menší kolektiv vyhovoval.
13.4.2021 10:15
OTÁZKA:
Pěkný den, co si myslíte o ADHD, je to vymyšlená diagnóza, nebo je potřeba s těmito dětmi také pracovat?
Libuše
ODPOVĚĎ:
ADHD rozhodně není vymyšlená diagnóza a dokáže své nositele pěkně potrápit. Tyto děti potřebují informovaný přístup, je pak mnohem větší šance, že projdou vývojem bez větších šrámů na duši, tedy nedojde k sekundárnímu poškození jejich psychického vývoje a dokážou využít svůj potenciál, neukončí předčasně proces vzdělávání apod.
13.4.2021 10:17
OTÁZKA:
Hezký den, může se podle vás člověk s autismem zařadit do normálního života? Co by mu mohlo pomoci?
Ota
ODPOVĚĎ:
Hodně záleží, jaký typ autismu dítě má, u osob s mírnější formou bez poruchy intelektu je to pravděpodobné a při správné podpoře ještě pravděpodobnější. Existují ale i těžké formy autismu, kdy jsou tito lidé doživotně odkázáni na podporu rodiny a/nebo sociálních služeb. Domnívám se, že mnoho osob s těžkou formou autismu při správném přístupu může vést spokojený "normální život". Nesmíme ale zapomínat také na řádnou na podporu rodiny, aby situaci vůbec bylo reálné zvládnout.
13.4.2021 10:21
OTÁZKA:
Dobrý den, paní doktorko, náš syn je velmi šikovný, ale ani ve 3,5 letech nemluví, jen táta a máma a pár zkomolených slov. Může to být známka autismu?
Miluše
ODPOVĚĎ:
Bez vyšetření to nelze stanovit. Můžeme již říct, že vývoj řeči je opožděný, je zapotřebí bez prodlení zahájit logopedickou péči. Může jít jen o opoždění nebo o závažnější dysfázii. U autismu by dítě muselo mít obtíže i v sociální komunikaci. Zkuste si udělat nějaké testy https://autismport.cz/testy. A hlavně vyražte k logopedovi.
13.4.2021 10:24
OTÁZKA:
Dobrý den, mohla bych prosím znát Váš názor na OTA terapii a jakou má tato metoda vědeckou evidenci? Děkuji a přeji pěkný den
Marie Malá
ODPOVĚĎ:
Dobry den, OTA terapie nemá dostatečnou vědeckou evidenci.
13.4.2021 10:24
předchozí | 1 2 | další |
Upozornění
Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.