Ilustrační snímek | foto: Martin Adamec, MAFRA

Vlakem do Jeseníků bez tlačenice. Po letech jednání konečně přibudou vagony

  • 6
Na začátku zimní sezony už by se cestující mezi Zábřehem a Jeseníkem neměli mačkat v přeplněných vlacích. Olomoucký kraj domluvil přidání dalších vagonů ke každému spoji. Změnu se podařilo vyjednat po mnoha letech.

Navýšení počtu vagonů bude platit od nového jízdního řádu, podle něhož se začne jezdit 10. prosince. Hejtmanství se na tom dohodlo s Českými drahami.

„Nově bude mít každá souprava spěšného vlaku nejméně tři vagony, v některých případech rovnou pět. Posílení o jeden vůz navíc se bude týkat všech spěšných spojů na trati Zábřeh–Jeseník a zpět,“ uvedl už dříve tehdejší náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Zácha, který tento měsíc na funkci rezignoval kvůli obvinění v kauze manipulování a předražování zakázek kraje na dopravní stavby.

Kvůli kauze dopravních zakázek končí náměstek hejtmana Zácha i šéf správy silnic

Navýšení každého spoje o jeden vagon se má výrazně projevit na kapacitě obsluhované trati. „Třívozová souprava nabídne 240 míst k sezení a přepraví 18 jízdních kol, což je o třetinu více než dosud. Maximálně může jeden spoj obsluhovat pět vagonů,“ sdělila mluvčí kraje Alena Minxová.

Na nedostatečnou kapacitu spojů upozorňovala například dopravní komise krajské rady, problémem se její členové zabývali na předposledním jednání v září.

Připomenuli, že ministerstvo dopravy objednává rychlíky Brno–Šumperk, z nichž se v Zábřehu odtrhne část vlaku, který pokračuje do Jeseníku jako spěšný vlak hrazený krajem. Dosud šlo o dva vozy.

„Ministerstvo dopravy se doposud bránilo několik let před skončením smlouvy dělat změny v provozním konceptu. Zásadním problémem je přeplněnost vlaků na trase Zábřeh–Jeseník,“ stojí v zápisu.

„V současné době je s ministerstvem domluva taková, že porovnají data počtu přepravených cestujících s daty Olomouckého kraje a na základě těchto údajů bude dohodnuta, nebo ne, posila již od Brna,“ dodává dokument.

Přeplněné vlaky lidi odradí

Resort už změnu u rychlíků plánoval. „Pro nás se formálně nic nemění, neboť smlouva o veřejných službách z roku 2019 počítá s tím, že od jízdního řádu 2023/2024 dojde k navýšení kapacit,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Ve vlacích na trati Brno–Šumperk bude nyní navíc čtyřicet míst. „Kapacitu vlaků za Zábřehem do Jeseníku musí řešit Olomoucký kraj, to není předmětem naší objednávky,“ nastínil Jemelka.

„Každopádně navýšení počtu vagonů oceňujeme, neboť jsme si vědomi toho, že v zimě bývalo ve vlacích z Ramzové kvůli dělení soupravy přeplněno, a jsme rádi, že lyžaři ke svým cestám za sněhem hojně využívají vlaky tam, kde se tak dostanou do blízkosti svahů nebo lyžařských stop,“ dodal.

Vlaky brzdí, když nemají. Nespolehlivost zabezpečovače ETCS zpožďuje i ruší spoje

„Jsem rád, že kraj na náš podnět zareagoval. Nešlo jen o turisty, ale i o běžné cestující. Je tu velká spádovost lidí ze severu, někdo přes týden pracuje v Praze, vracejí se studenti,“ nastínil starosta Zábřehu František John, který je i předsedou zmíněné dopravní komise.

„Navýšení kapacity víceméně odůvodní i existenci té tratě. Když musejí lidé celou cestu stát, hodně jich to odradí,“ dodal.

Vzývanou elektrizaci nyní posoudí

Zvýšené náklady zaplatí zpětně podle skutečného vyúčtování kraj. Zahrnovat budou projetou zátěž lokomotiv a cenu za přepřahání v Zábřehu. „Nebude se započítávat cena vagonů, protože ty už jsou starší,“ řekl John.

„Aby byla železnice konkurenceschopná, je potřeba splnit základní požadavek, aby lidé seděli, ani to nemusíme nazývat komfortem,“ podotkl.

Dotkl se tím otázky modernějších souprav, které by v budoucnu mohly nahradit současné dieselové lokomotivy. Elektrické jednotky dnes mohou dojet jen do Šumperka, Zábřeh či Jeseník jsou proto zastánci elektrizace trati přes Ramzovské sedlo. Náklady na tento krok zatím nejsou známé.

„V plánu investic je zahrnuta také prostá elektrizace trati mezi Bludovem/Postřelmovem a Jeseníkem. Aktuálně se připravuje zadávací dokumentace pro zpracování záměru projektu k této investici,“ přiblížil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

„I proto se nyní zatím nedá jednoznačně konstatovat, jak bude zvažovaná elektrizace trati vycházet především ekonomicky – to ukáže právě zmiňovaný záměr projektu,“ doplnil.

Konec Bardotek v Jeseníkách (31. října 2023):

30. listopadu 2023