VIDEO: Nadšencem postavený československý tank vzal útokem plot

  12:54aktualizováno  12:54
Dvě tuny železa se nezadržitelně valí kupředu a s dalšími dvěma muži se marně snažíme zastavit prvorepublikový tank. I tak vypadalo stěhování čtyři a půl metru dlouhého kolosu, který si na kraji Olomouce postavil nadšenec Ivan Dudáš.

„Nesmí se rozjet,“ varoval nás na začátku Dudáš, člen Vojensko-historického klubu Erika Brno. Ale marně, právě to se nakonec stalo. Do pohybu se tak dostaly tři roky práce, se stavbou tanku Praga LT-38 začal Dudáš v roce 2010.

„Pojedeme do Bratislavy sestavovat pancéřový vlak. Bude tam pancéřový vůz, parní lokomotiva a toto má být na plošinovém vagonu,“ prozrazuje Dudáš .

Věrná replika československého lehkého tanku prozatím stála v garáži, do odjezdu zbývají už jen hodiny. Přívěs je připravený, k ruce jsou Dudášovi dva přátelé. Za chvíli se neplánovaně zapojí i redaktor MF DNES. Proti mase kovu bude třeba nasadit všechny síly.

Stěhování a stavba tanku

Tank ještě nemá vlastní motor, přes práh garáže se tak výhrůžně přehoupne díky dodávce a řetězu, na němž ho auto táhne. Kupředu hrozivě ční kanon a kulomet, kov zlověstně rachotí. Válečný stroj jednoznačně budí respekt. Dojem umocňuje i typický vojenský nátěr Wehrmachtu.

„Když nacistické Německo v roce 1939 obsadilo zbytek Československa, Němci veškerou výrobu zabavili, tanky dál vyráběli a používali je v druhé světové válce,“ vysvětluje Dudáš, jenž své dílo kvůli bratislavské akci přestříkal. Posádku tvoří členové Vojensko-historického klubu Erika Brno.

Masa kovu nabrala rychlost, dodávka ujížděla

Tank při vyjíždění z garáže a Dudášova dvora na mírném kopečku brzdí dřevěné trámky. Sám stavitel sedí za volantem dodávky, další z nadšenců do vojenské techniky kusy dřeva na cestě postupně přehazuje zezadu dopředu, aby měl tank před sebou stále nějakou překážku.

Náhle to ale nestačí. Kovové monstrum nabírá síly, přeskakuje jeden trámek za druhým. „Jeď,“ křičí na Dudáše jeho kamarád. Hrozí, že tank narazí do dodávky před sebou. Muž se snaží tank zastavit, železná obluda ho však nesmlouvavě vláčí za sebou.

Historie tanku vzor 38

Velení československé armády rozhodlo na začátku roku 1938 o nahrazení dosavadních tanků LT vzor 35. Prvorepublikové vojáky zaujal prototyp od ČKD, již v červenci 1938 si objednali 150 kusů pod označením LT vzor 38.

Při nacistické okupaci Československa ovšem nové tanky armáda ještě ve výzbroji neměla, německý wehrmacht proto převzal jak samotnou výrobu, tak i všechny již rozpracované válečné stroje. Sestavování nejlepšího lehkého tanku své doby pokračovalo až do roku 1942.

Celkem jich pro wehrmacht vyjelo z továrny 1 396, dalších 37 užívala slovenská armáda. Zdroj: Vojenský historický ústav

Přestávám natáčet, dobíhám k tanku, chytám se kovu a společně se pokoušíme o nemožné. Zhruba dva metry široký tank bez ohledu na dva muže vzadu najíždí na Dudášův plot. Pletivo a další trámky jej trochu zbrzdí.

Dodávka před tankem ujíždí, stále jsou však spojeni řetězem. Blížíme se k výjezdu ze dvora. Všem je jasné, že se do brány netrefíme, tank narazí do sloupu. Těsně předtím jej naštěstí zastaví plot. Vše dobře dopadlo.

„Jsou to zážitky,“ prohodí po chvilce s úsměvem osmačtyřicetiletý Dudáš.

Ještě chvíli se s tankem potýká, je třeba ho dostat z plotu a nasměrovat na přívěs. Nahoru stroj táhne kovové lano, kanon teď míří do oblak. Okolo jsou zahrádky a Dudášův domek, dohromady s tankem vytvářejí zvláštní znepokojivou kontrastní scenérii. Konečně je tank nahoře. Je čas podívat se dovnitř.

Útroby jsou strohé, navzdory slunečnému dni potemnělé. Světlo dovnitř proudí jen skrz nejrůznější zaměřovače a úzké průzory. Zlepší se to po otevření poklopů pro řidiče a velitele.

Dudáš vše vyráběl podle původní dokumentace doma v garáži, hodně mu pomohla jeho profese zámečníka. Občas, jak přiznává, sáhl po metodě pokus - omyl. Hotovo ale ještě rozhodně nemá.

„Je to i o penězích. Potřebuji teď sehnat motor a rozhýbat to. Mám chuť tam dát třílitrový motor z dodávky Iveco. Originální tank jezdil zhruba čtyřicet kilometrů v hodině, nám stačí pět až deset,“ přemítá Dudáš.

Váha tanku proto ještě půjde nahoru. Stavitel plánuje, že kompletně hotový bude vážit kolem pěti tun.

Doposud mu tank zabral zhruba tři roky práce. Má i otočnou věž, kanon se hýbe nahoru a dolů. Od roku 2010 si stavitel od LT-38 na chvíli odskočil ke zkonstruování repliky obrněnce Austin z první světové války. (reportáž z jízdy v Austinu čtěte zde).

Stavba tanku je ovšem nesrovnatelně náročnější. „Kdybych měl dostatek financí, Austina postavím za rok bez problémů. A v tomto jsou už tři roky práce,“ srovnává Dudáš.

Velmi pracné byly například pásy. Před stěhováním je z tanku kvůli snížení hmotnosti sundal, jsou naskládané v dodávce.

„Nad pásy jsem zatím strávil tři zimy. Sehnal jsem si jeden originální článek, podle něj jsem udělal další. Výroba jednoho zabere celou sobotu,“ vybavuje si Dudáš.

Na jednu stranu tanku je přitom do pásu potřeba sto článků, jeden zhruba desetimetrový pás už má olomoucký stavitel kompletně hotový.

Nejčtenější

Zámek s nejkrásnějším dvorem na Moravě opravují krok za krokem 17 let

Renesanční zámek v Hustopečích nad Bečvou je z roku 1596.

Hustopeče nad Bečvou v Olomouckém kraji se pyšní renesančním zámkem, který úřad městyse už mnoho let pečlivě a...

Anonym vyklidil vrchní soud, kde se mělo rozhodnout v kauze otrav metanolem

Policie evakuovala ve čtvrtek dopoledne budovu Vrchního soudu v Olomouci,...

Policie ráno evakuovala budovu Vrchního soudu v Olomouci. Anonym po půl deváté ohlásil, že je tam bomba. Soud měl mimo...

Lehčí los pro Slavii, jak mít pohárovou jistotu a kdo do elitní skupiny

Hráči Plzně a Slavie si po zápase podávají ruce. Uprostřed je zklamaný slávista...

Od chvíle, kdy fotbalisty Slovácka převzal trenér Martin Svědík, jsou nejlepší v lize. Utekli z boje o záchranu a patří...

Další polská stopa? Veterináři zachytili 320 kilo problematického masa

Food sniffer měří vepřové, hovězí, drůbeží i rybí maso.

Veterináři na Moravě zachytili na dvou místech celkem 320 kilogramů problematického drůbežího a vepřového masa. Bylo...

Je to drahé, ale luxusní. Výlet za tři stovky na Dlouhé stráně na běžkách

U horní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně

Utrácet nehorázné sumy na sjezdovkách se stalo samozřejmostí, zatímco na běžkách je u nás zvykem jezdit zadarmo. Ne...

Další z rubriky

Přerov začne stavět průtah, patnáct tisíc aut denně bude muset na objížďky

Klíčová Polní ulice v Přerově bude od 11. března na čtyři měsíce uzavřena kvůli...

Na čtyři měsíce se řidičům zkomplikuje cesta mezi Olomoucí a Zlínem. V Přerově totiž v první polovině března začne...

Tramvaje jezdí v centru Olomouce krokem, změny teplot pohnuly kolejemi

Stav tramvajové trati v centru Olomouce v ulici 8. května a na vedlejší třídě...

Výrazné výkyvy teplot v posledních dnech způsobily, že se na ulici 8. května v Olomouci částečně propadla kolejnice...

Zničené koryto Ondřejovického potoka může opět čelit povodním

Pohled na opravenou část koryta Ondřejovického potoka na Jesenicku poničenou...

Zhruba dva kilometry dlouhý úsek Ondřejovického potoka na Jesenicku, který před pěti lety silně poničila blesková...

Advantage Consulting, s.r.o.
VÝROBNÍ ŘEDITEL

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj, Zlínský kraj, Moravskoslezský kraj

Najdete na iDNES.cz