Svou vizi Smart City vztahuje k období za šest let. „Město Olomouc je v roce 2027 známé pro šetrnost při nakládání s přírodními zdroji, strategické řízení agend města na základě dat a otevřenou komunikaci s občany,“ píše se v návrhu.¨
Dosáhnout toho chce jednoduše, nemá jít o sci-fi řešení.
„Mnoho lidí si spojuje pojem Smart City s tím, že městem jezdí auta na vodík, jeho vzdálené části spojuje hyperloop a všude jsou senzory jako v průmyslu 4.0. Tak daleko nejsme, já bych pojem shrnul jako správu města založenou na selském rozumu, s využitím existujících technologií,“ přibližuje Luděk Janák (hnutí spOLečně), předseda odborné komise pro Smart City a informační technologie, která radí vedení města.
Papír má nahradit digitalizace, díky většímu využívání mobilů a počítačů nebude nutné chodit kvůli všemu na úřady, v ulicích se bude objevovat víc cyklistů a chodců a město dokáže úsporněji nakládat s energiemi.
První kroky má radnice za sebou. „Již nyní mohou občané například hlásit závady na majetku města přes mobilní aplikaci nebo internet, dozvědí se spoustu aktualit v mobilní aplikaci Moje Olomouc nebo si prohlédnou některá zajímavá data a mapové aplikace na data.olomouc.eu,“ jmenuje Janák.
Ankety i platby on-line
Následovat má možnost platit a spravovat místní poplatky po internetu a rozšíření funkcí aplikace, kde se budou objevovat například ankety k různým tématům.
Smart City v krajiCenu za Smart City a nejlepší elektronickou službu v soutěži Zlatý erb získal v kraji Šumperk s elektronickým zápisem do škol. Také na začátku roku otevřel moderní dopravní terminál. Radnice zvažuje, že rozšíří platnost čipů na bazén a na koupaliště také na městské kulturní a sportovní organizace. V ulicích funguje i síť volných wi-fihotspotů. |
Olomouc také zřídila pozici energetického manažera, k budoucím plánům pořádá veřejná jednání, chystá se využívat dešťovou vodu a při správě města hodlá více spolupracovat s akademiky a studenty. Kvůli přípravě a shánění peněz lze však některé z novinek čekat nejdřív za tři roky.
Opozice Janákovu práci chválí, přesto upozorňuje na nedostatky. Velkou část navrhovaných opatření podle ní bylo možné dělat už několik let. Například uplatňovat data z oblasti dopravy s využitím řídicího dopravního centra, které za zhruba třicet milionů korun otevřelo město na jaře 2019 jako jeden z pilířů budoucího Smart City. Jeho úkolem je koordinovat provoz v ulicích podle aktuální situace nebo sledovat obsazenost parkovišť.
„Dopravní ústředna vybudovaná v budově Namiro zeje prázdnotou. Ani data z dopravního podniku nebo od poskytovatelů sharingových služeb se v praxi nepromítají do investic města. Kde auta blokují tramvaje, tam bychom se měli zamyslet nad přeskupením parkovacích míst, kde rádi jezdí cyklisté, mají být cyklopruhy,“ říká člen nejsilnějšího opozičního klubu Piráti a Starostové Marek Zelenka.
Proto podle něho hrozí, že strategie zůstane nevyužitá. „To nechceme. Cestou je především tým lidí schopných s daty pracovat. Díky dotacím se podařilo získat na magistrát zatím dva skvělé kolegy. Pokud bereme Smart City vážně, musíme tým rozšiřovat. Jinak Olomouc smart opravdu nebude,“ varuje Zelenka, který je i členem poradní komise.
Plán a peníze
Po doladění posledních detailů dostanou na podzim plán na stůl radní i zastupitelé a začne shánění peněz.
„Plán vznikl v rámci magistrátu a městských firem, nikoli u externí firmy, jak bývá u podobných dokumentů zvykem. Právě proto, aby ho vzali zaměstnanci magistrátu za svůj a nebyl jen do šuplíku,“ podotýká Jonák.
Konzultant a provozovatel informačního webu smartcityvpraxi.cz Jakub Slavík loni pro ministerstvo pro místní rozvoj hodnotil přes dvacet českých „smart“ strategií.
„Kdybych měl podle stejných kritérií okomentovat strategický dokument Plán pro chytrou Olomouc, byl by nejspíš někde kolem průměru těchto hodnocení. Obsahuje zajímavá ‚chytrá‘ opatření, avšak chybí zde jasné vymezení konceptu Smart City,“ podotýká Slavík, čeho si všímá i v plánech jiných měst a obcí.