Sobota 28. ledna 2023, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. ledna 2023 Otýlie

Olomoucká dopravní aplikace je zatím slibný pokus s chybami, ukázal test

  4:52
Reportéři MF DNES měsíc testovali novou dopravní aplikaci Chytrá Olomouc, kterou v dubnu spustilo město. Zatímco jako pomůcka v dopravní špičce dokáže být užitečná, například slibovaná funkce hledání volného parkoviště je zatím značně nedotažená.

Test aplikace Chytrá Olomouc ukázal, že sledování obsazenosti parkovišť zatím příliš nezvládá. Červený puntík s nulou ukazuje plně obsazené parkoviště, ve skutečnosti však nad vjezdem svítí zelený nápis Volno. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Jsou tři hodiny odpoledne a olomoucká doprava jako obvykle houstne. Mířím po Tovární ulici k hodolanskému mostu a chci se dostat do centra. Zapínám aplikaci Chytrá Olomouc, abych zjistil, kde bude lepší most opustit.

Tedy zda už na sjezdu k nádraží a zkusit štěstí po nevyzpytatelné Masarykově třídě, kde dopravu už rok nárazově zhoršuje uzavírka okolí mostu u Bristolu, nebo se smířit s téměř jistým několikerým čekáním na semaforech ve Velkomoravské. Tam je i v začínající špičce šance chytit zelenou vlnu stejná, jako vidět Spartu v Lize mistrů.

Oranžové a červené linie jasně ukazují, že horší situaci aplikace předpovídá na druhé trase. Protože ve skutečnosti do centra nespěchám, ale naopak chci ověřit, jak přesné údaje jsou, pokračuji po mostě. Už zdálky vidím záplavu brzdových světel.

Jakmile v koloně zastavím, kontroluji aplikaci – modrý bod ukazující moji pozici na mapě je téměř přesně na konci oranžové čáry značící zpomalenou dopravu. Linie se před křižovatkou s Rooseveltovou mění na červenou, což opět skoro přesně odpovídá situaci.

Před křižovatkou se Schweitzerovou je situace ještě horší a barva se mění na tmavě rudou. Kolona se sune, silnice je stejně ucpaná, jak lze usuzovat z displeje mobilu. Za pár minut hlavní tah opouštím a sjíždím ulicí Štítného. Na jejím konci sice aplikace hlásí oranžový stupeň, ale v reálu to znamená jen jedno odbočující auto a minimální zdržení.

Údaje se poprvé výrazněji rozchází se skutečností až na třídě Svobody. Na mobilu svítí zelený a posléze oranžový stupeň, ale jak ve stojícím autě pozoruji kolonu před sebou, volil bych podstatně tmavší odstíny. Což po chvíli aplikace vyhodnocuje stejně, aktualizuje data a podkresluje modrý poziční puntík opět rudě. Trochu pozdě, ale přece.

Test aplikace v ulicích

Jak v následujících týdnech ověřujeme při dvou desítkách cest různými částmi Olomouce, aplikace zobrazuje informace o hustotě dopravy až na výjimky se solidní přesností. Vyloženě zklamala jen jednou, při pokusu naplánovat rychlou trasu po „zelených“ cestách. Na dvou místech ve skutečnosti doprava dost vázla, ovšem na displeji se tvářila stále jako naprosto plynulá.

Nejpřesněji obvykle signalizuje hustotu na hlavních tazích, po vedlejších trasách je občas znát prodleva v toku a aktualizaci dat. Stává se tak, že při příjezdu do domnělé kolony už je provoz víceméně plynulý. Nebo naopak.

Větší komplikací však je, že mobilní pomocník „nevidí“ zdaleka všechny ulice. A není řeč jen o nedůležitých vedlejších uličkách. Na mapě nenajdete i poměrně frekventované tahy, jako například Na Šibeníku či Jiřího z Poděbrad, což je problém, protože jimi teď vedou dlouhodobé objížďky, a možnost ověřit úroveň dopravy by se tu hodila.

Druhým nedostatkem jsou chybějící názvy některých ulic. Takže zatímco aplikace monitoruje hustotu dopravy ve Schweitzerově, Rooseveltově nebo Polské, jejich názvy na displeji ani při maximálním zoomu nenajdete.

Místní řidič se možná zmást nenechá, byť ke komfortu to má daleko, ale turistu může kombinace ulic zcela chybějících a těch sice zobrazených, ale nepojmenovaných, dostat do úzkých. Aplikace sice nemá ambici suplovat klasickou navigaci, nicméně zabloudit by kvůli ní uživatel zrovna nemusel.

Vyloženě nepříjemné je, že displej nedokáže následovat bod zobrazující pozici auta na mapě. Při větším přiblížení je tak nutné neustále „centrovat“, jinak bod z mapy vyjede. Což je nejen nepohodlné, ale hlavně nebezpečné, když se místo sledování provozu snažíte prstem trefit nevelkou ikonku na telefonu.

Nehody aplikace vidí, zato parkovací místa ne

Další funkcí je přehled uzavírek a nehod. Dlouhodobá omezení na území města ukazuje na mapě a v detailech zobrazí u ikonky i konkrétní ulici a oficiální termín uzavírky. Když ale v pátek 10. května plánovaná oprava zavřela ulici Erenburgovu, na mapě informace nejdřív vůbec nebyla a objevila se až se zpožděním v řádu desítek hodin. Varování předem by ale řidiči ocenili nejvíc.

Informace o nehodách se na mapě objevují průběžně i s předpokládanou dobou, po kterou bude doprava v místě omezená. Při testu se nestalo, že by nehoda zůstala na mapě „zapomenutá“, většinou ikonky převráceného auta zmizely přibližně v době, kdy bylo avizované zprovoznění trasy.

Ovšem zjevně ne všechny havárie se podaří do mobilů dostat. V úterý ráno komplikovala na třídě Svornosti dopravu srážka autobusu s dodávkou. Nehoda blokovala jeden jízdní pruh několik desítek minut, informaci o omezení ale aplikace i těsně před opětovným zprůjezdněním postrádala.

Zatímco při sledování hustoty dopravy, uzavírek a nehod aplikace funguje i přes drobné nedostatky vesměs jako užitečný pomocník, funkce hledání volných parkovišť je v podstatě nepoužitelná. Nabízí totiž přinejmenším u části parkovišť nesprávné či neaktuální údaje.

Od spuštění by sice měla zobrazovat data ze šesti parkovišť, ale například u podzemních garáží u vlakového nádraží svítí celý měsíc červená nula – plně obsazeno. A to i v době, kdy v nich místo je, což oznamuje svítící nápis „Volno“ u vjezdu. Sousední plocha u RCO zase celý měsíc nabízí 17 míst a údaj se nemění.

I parkoviště v Namiru naprostou většinu měsíce hlásilo 67 volných míst, u BEA centra zase nejčastěji svítí číslice 154 a mění se jen minimálně. Parkovišť navíc zatím aplikace sleduje málo, o některých nejvytíženějších, jako třeba před poštou u vlakového nádraží nebo v Legionářské ulici, údaje nemá. Coby pomocník při hledání místa by tak zatím řidiče mohla spíše zmást.

Je tu prostor na vyladění, říká náměstek pro chytré technologie

Náměstek primátora pro Smart City a informační technologie Matouš Pelikán v reakci na výsledky testu připouští, že se aplikace bude ještě měnit.

„Vzhledem k tomu, že byla zprovozněna teprve nedávno, ještě si stále určujeme, co všechno bychom do ní chtěli zapracovat. Určitě je tu také prostor na její vyladění, odstraňování chyb a přidávání funkcí či údajů z dalších parkovišť – třeba toho v Galerii Šantovka.“

Zbývající funkce jsou spíš okrajové. Jedna nabízí snímky ze šesti kamer na frekventovaných trasách a funguje dobře. Záběry jsou ostré a dodávají přehled o aktuální situaci. Poslední funkce s dopravou nesouvisí – zobrazuje zprávy z oficiálního twitterového účtu magistrátu.

Celkový dojem z prvního vážného pokusu o interaktivní pomůcku pro řidiče v Olomouci je i přes nedostatky či zatím nedotažené funkce vesměs pozitivní. Především pokud ji budeme brát jako první průkopnický krůček po cestě, na jejímž konci se snad v dálce rýsuje cílová stanice Olomouc – Smart City.

Druhé kolo prezidenstkých voleb bude 27. a 28. 1. 2023. Volební místnosti jsou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00.

  • Nejčtenější

Kometa je předposlední, Sparta jásá. Třinec i počtvrté zaváhal s Budějovicemi

Základní část hokejové extraligy zamířila do poslední čtvrtiny. Nedělní program přinesl kompletní 40. kolo. Kometa...

Jágrův rekordní gól nestačil. Lídr vyhrál i derby, Sparta zdolala Kometu

Hokejová extraliga ve 39. kole lákala hned na dva velké šlágry. Vedoucí Pardubice přemohly na vlastním ledě hradeckého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krize Třince trvá, naopak uspěla Kometa i Kladno. Boleslav zdolala Olomouc

Tři čistá konta a dvě ukončené série proher nabídlo 41. kolo hokejové extraligy. Kladno přemohlo Liberec, Kometa si...

Babišova vyostřená kampaň žene nerozhodnuté mladé k Pavlovi, míní politolog

Premium Dva dny zbývají do začátku druhého kola prezidentských voleb. Podle politologa Jakuba Lyska z Univerzity Palackého v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proletěl ve vírníku půl světa. Cesta stojí jako autem, říká nadšený pilot

Premium Splnil si sen díky tomu, že vyměnil padáky, letadla a vrtulníky za vírníky. Stroje, s nimiž proletěl kus světa a jež se...

Několik lidí se dostalo na dotyk ke klenotům. Hrad je označil za odborníky

Premium Zatímco jiní mrzli v několikahodinových frontách venku před katedrálou svatého Víta, aby z několika metrů spatřili na...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Fotbal se mění, Slavia také. Trpišovský exkluzivně o trendech i návratu Stancia

Premium Když se ve chvilce volna vyrazil projít po pískovcových útesech a díval se, jak do skal narážejí mořské vlny, hlavou mu...

Ženu zlákal nákup akcií ČEZ, podvodník jí vysál účet a vzal si na ni úvěry

Na výhodné nákupy akcií ČEZ se nechala přes sociální sítě nalákat starší žena z Přerovska. Neznámý pachatel ji...

Nabídka bytů v Olomouckém kraji je rekordní, lidé je berou jako investici

Lidé v Olomouckém kraji nyní kupují byty za hotové peníze jako investici, aby je potom dále pronajímali. Realitní...

Olomouckou zoo navštívilo loni nejvíc lidí za jedenáct let

Nejvyšší návštěvnost za posledních 11 let zaznamenala Zoo Olomouc. V roce 2022 se turniket u vstupu otočil celkem 367...

Babišova vyostřená kampaň žene nerozhodnuté mladé k Pavlovi, míní politolog

Premium Dva dny zbývají do začátku druhého kola prezidentských voleb. Podle politologa Jakuba Lyska z Univerzity Palackého v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Evropu čeká nemovitostní zvrat, varují experti. Hrozí potíže s financemi

Problémy s financováním exkluzivních staveb v evropských metropolích naznačují, že by Evropu mohl na realitním trhu...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...

Největší zlo jsou cukry, tuky tělo potřebuje, říká výživový specialista

Premium Výživová doporučení se mění. Dokonce i tuky, které bývaly na černé listině, už jsou brány na milost a staly se součástí...

„Nadzvukový strategický bombardér“ Mjasiščev M-50 byl falešným strašákem

V roce 1959 vzlétl prototyp vizuálně zajímavého stroje Mjasiščev M-50. Sověti chtěli nadzvukový letoun pro dopravu...