„Kvůli usnesení vlády, která od 18. března pozastavila fungování sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi, máme přerušenou činnost i financování. Protože však kolegové vědí, že rodiny jsou někdy v zoufalých situacích, tak služby poskytují jako dobrovolníci online,“ uvedla například Dagmar Krutilová, ředitelka olomouckého P-centra.
Koronavirus v Česku |
„I po telefonu nebo pomocí videokonferencí jsme schopni malých velkých zázraků,“ dodala šéfka organizace, která mimo jiné provozuje rodinné centrum U Mloka.
To pomáhá asi pěti desítkám rodin, kterým na dálku poskytuje jak psychosociální poradenství, tak například doučování.
„Mezi našimi klienty jsou často děti, které mají diagnostikované ADHD (hyperaktivitu – pozn. red.) nebo mezi nimi probíhá sourozenecká rivalita znásobená tím, jak jsou nyní s bratry a sestrami pořád spolu. Učíme je pojmenovávat emoce, protože zloba nebo vztek jsou jen projevy, za kterými se něco skrývá,“ popsal šéf rodinného centra Stanislav Kocourek.
„Problém bývá i na straně rodičů. Ti v současnosti řeší existenční potíže, neví, co bude s jejich prací, jsou nervózní, a i když to tak často nemyslí, vybíjejí si stres na dětech,“ doplnil.
Centrum pomáhá, samo přitom bojuje o přežití
Centrum rodinám také pomáhá zorientovat se v množství úkolů, které jim zasílají školy.
„Jsem domluvená s rodiči a dětmi na konkrétní čas, kdy se po Skype spojíme a spolu probereme, co je třeba. Vysvětlíme si, co není jasné, nebo třeba dítě navedu na to, jak nad úkolem uvažovat,“ zmínila Simona Bayerová, pracovnice pro podporu vzdělávacích potřeb v rodině.
Rodiče podle ní pomoc vítají. „Jsou buď přes den v zaměstnání a nemohou se dětem věnovat, nebo nebyli na takovou práci připraveni a nedokážou dětem sami pomoci,“ upřesnila.
I samotné centrum bojuje o přežití, proto vyhlásilo veřejnou sbírku, jejíž výtěžek má pomoci se zajištěním jeho celoročního provozu.
Část rodin nemá počítač s internetem
Z terénu do online prostoru byli nuceni se přesunout také pracovníci společnosti Člověk v tísni, která v kraji zajišťuje nejen doučování, ale i sociální a dluhové poradenství.
„Naši lidé pracují v plném nasazení ze svých domovů a jsou k dosažení na telefonech, e-mailech i Skypu,“ upřesnil ředitel pobočky pro Olomoucký kraj Michal Láš.
Společnost se nyní snaží svým klientům, kteří to potřebují, zajistit mimo jiné techniku pro distanční vzdělávání.
„Jde o počítače, tablety a datová připojení k nim, aby děti mohly být v kontaktu se školou. Dodnes není samozřejmostí mít toto vybavení doma,“ vysvětlil Láš, který doufá, že současná krize urychlí digitalizaci té části společnosti, která na ni dosud nedosáhla.
„Rozdíly, které mezi rodinami jsou, se v dnešní době ještě víc prohlubují,“ podotkl ředitel.
Člověk v tísni se rovněž věnuje i doučování dětí. Zatímco dříve bylo zvykem přímo v rodinách, dnes si pracovníci musejí poradit po telefonech nebo Skypu.
„Zjišťuji, že děti potřebují nejen vysvětlit učivo a pomoct s úkoly, ale také si popovídat s někým jiným než členy domácnosti, se kterými jsou pořád,“ řekla Petra Ševčíková, jedna z prostějovských pracovnic podpory vzdělávání.
Izolace eskaluje konflikty
Víc než kdy jindy potřebují konzultace také rodiny, které se potýkají s krizí – nejčastěji způsobenou rozvodem rodičů. Těm se snaží pomáhat olomoucké sdružení Náruč dětem. I jeho pracovníci se nyní musejí pohybovat v online prostoru.
„Nejvíce využívanou je nyní služba telefonického poradenství rodičům, kteří řeší porozvodová témata spojená s předáváním dětí,“ uvedla výkonná ředitelka organizace Veronika Čtvrtlíková. Období izolace podle ní eskaluje konflikty mezi rodiči v krizi.
„Důsledkem je, že rodič, který nemá dítě svěřené ve výhradní péči, se nemůže vídat se svým dítětem. Ten, který má dítě v péči, zneužívá pandemie jako důvod pro zabránění kontaktu s druhým rodičem,“ objasnila.
Ztíženou situaci mají v poslední době i oběti trestných činů, typicky například týrané ženy, kterým pomáhá Bílý kruh bezpečí (BKB).
„Oběti k nám dřív chodily osobně v době, kdy pachatel nebyl doma. Teď je to složitější, těžko mohou telefonovat, když toho, kdo jim ubližuje, mají neustále za sebou,“ líčí jednatelka olomoucké pobočky BKB Petra Klevetová.
I organizace, která poskytuje jak právní, tak psychosociální poradenství, dnes místo osobních konzultací řeší vše přes Skype a telefon.
„Jsme připraveni pomoci, kdykoliv je to potřeba. Jedna z obětí s námi nedávno mluvila kvůli domácímu násilí v neděli dopoledne, kdy měla možnost si zatelefonovat,“ popsala Klevetová. V případě akutních situací mohou podle ní lidé i nadále využít nonstop linku 116 006.